AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.173

Problem med flertal lampor BMW E39 Touring -00

Sida 2 av 2
Nja, inte riktigt så enkelt.

Som jag förstår det så ändrade BMW blinkerspaken i bilar tillverkade från 9903. Äldre bilar hade sex sladdar och nyare hade bara fyra. Signalerna som skickas på bussen är olika, beroende på vilken blinkerspak man har.

2000-09 kom dessutom facelift med andra bakljus, och uppgraderad LCM 3B (och senare version 4) för att hantera lägre driveffekt (och säkert andra ändringar också) utan att ge varningar.

Sammantaget; i min bil - en 98:a med den äldre spaken och original utan faceliftbakljus - så krävs DIS v44 för att kunna uppgradera mjukvaran att få det att fungera.

Se länk här för mer info:
Länk
Hej!
Tänkte bara höra ni som har lite koll, är i full färd att byta och sen koda om min LCM.
Men efter ha läst igen så mycket jag kan blir jag lie undrandes över vilken jag ska ha..

Länk

Det är min LCM. Jag har förstått att jag har den "nya".
Hur tar man reda på vilken generation det är ?
Reservdelar till bilar under 1999 finns det gott om. på vissa står det (high) andra står det (low) på.

Har HW / SW värde någon betydelse?

Min bil är en faceliftad 2001 touring 530.

Tacksam för svar.
Bilden är på en LCM 4B, som producerades från 2003.

Jag tror att du kan skruva in den i din bil, en 2001, utan att behöva koda om något annat än VIN och kilometerställning. Dvs, det räcker med BMW Scanner.

MEN: det står "Man LWR" - dvs, LCM på bilden är för en bil utan Xenon.

Xenon har automatisk nivåinställning av halvljuset, bilar utan xenon har istället en manuell justering på instrumentbrädan.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
På nedan länk ser man vilka LCM som går bra till bilar med xenon respektive halogen:
Länk

Sen är det bara ut på eBay och shoppa!

Notera att efter 03/2003 så är LWR inbyggd i LCM och då är det helt andra LCM som gäller:
Länk

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Hej igen!
Bilden på LCM:en är den som sitter i bilen nu, den som är trasig.
Jag har inte beställt en ännu.
Och tur var väl det. Har suttit och letat som en tok efter sådan. :-)

Länk
Nu klarna det till lite.

"MEN: det står "Man LWR" - dvs, LCM på bilden är för en bil utan Xenon.

Xenon har automatisk nivåinställning av halvljuset, bilar utan xenon har istället en manuell justering på instrumentbrädan." Sa Lasse.

Jag har ju Xenon på halvljusen och ingen manuell justering. Kanske därför den gått sönder ?

Tack Ola och Lasse. Nu tror jag att jag ska kunna grejja det utan några större bekymmer.

Mvh Mange
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Bilden visar en GM III, general module. Inte LCM som styr lyset?

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Hej!
Precis som du säger marin849.
Det var det som jag fattade så småningom. :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.