AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.594

RS6 vs M5 Sport Auto September 2002

Sida 1 av 2
En liten sammanfattning samt video:

Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Trevlig läsning! Tackar! Filmen var också trevlig...skulle gärna testa de där vägarna...dock inte med 2tonskolossen RS6 som bara lär understyra hela tiden....säkert skitkul på autobahn dock...Lübeck-München på 35 min typ ;-)

RS6 kommer att få pisk av nya AMG E55, och REJÄLT med pisk när E60 M5 intar scenen om några år, det tror jag inte det finns några tvivel på....

T_J
Gustav, du glömde några moment från testet, t.ex att Audi RS6 var 8 sekunder snabbare runt Nürburgring?

Och att Audin klarade "älg testet" i betydligt högre hastighet än M5?

Bästa varvtid runt Nürburgring:
RS6: 8.20min - M5 8.28min

Bästa varvtid runt Hockenheim:
RS6: 1.17,6min - M5 1.17,6min

"Älgtest":
RS6: 137km/h - M5 130km/h

Summa sumarum, M5 är varken snabbare på kurvig eller snabba banor, för det vill jag ge Audi en eloge, klart imponerade av en beast i den storleken.

jo vill bara tillägga; konstigt att folk yttrar sig negativt om Audis "superlåda" som sitter i RS6 när man kan se dom lovorda SMG2 i andra inlägg - fastän dom inte ens kört nån av bilarna. Tillåt mig skratta.
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Jag tror väldigt mycket på audin, hade nog personligen köpt en ny RS6:a istället för en M5:a. Synd att den kom ett par år för sent bara, där förlorade Audi många köpare, den skulle lancerats samtidigt som nuvarande M5:a.

SMG II kan du nog inte jämföra med, den sitter bara i M3:an och dessutom vet iaf. inte jag nån värre serietillverkad sekventiell låda, den växlar (vad jag har läst) 0,02 sek snabbare än Ferraris F1 låda som sitter i 550:an.

Kalla mej vad ni vill, men RS6:an e feeet!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Klart imponerande att RS6 var så pass snabb på Ringen men framförallt på Hockenheim.

Lite märkligt med tanke på att M5:an har bättre ax, klart kortare bromssträcka och är klart snabbare i slalom.

RS6 är inte snabbare i älgtest utan i undanmanövertest som skall likna en undanmanöver på Autobahn.

Jag har kört både Audis tiptroniclådor och SMG II och de går inte att jämföra, Audis låda är och förblir en traditionell automatlåda. SMG II är en elektrohydraulikst manövrerering av vanlig manuell låda och koppling.

Har M5-an verkligen bättre ax än RS6-an ?Länk
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Inte till 100 men vem bryr sig?

Enlig Sport Auto så är den mer än en sekund snabbare till 200 och samma sak i AMS.

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

nu råkar man ju vara lite partisk, liksom de flesta på sajten. men slutresultatet i testet var ju faktiskt 41 poäng till båda. jag är ju gruvligt imponerad av att en 4 år gammal bilmodell åker jämnt med en 4 månader gammal. sedan beror ju faktiskt de 8 sekunder snabbare som RS6:an var, åtminstone till viss del på att den gjorde 258 blås uppför mot Döttinger Höhe. då funkar ju uppenbarligen inte hastighetsbegränsningen, vilket är lite trist i en jämförelse. nu klarade M5:an bara 248 km/h på samma sträcka, men ändå!
RS6:an är 0,5 s snabbare till 100 km/h, M5:an 1,8 s snabbare till 200 km/h och en halv sekund snabbare 200-0 km/h.
på hockenheim hade ju RS6:an lägre hastighet i samtliga kurvor, men samma sluttid. antar att det beror på bättre grepp ut ur kurvorna?
RS6:an är verkligen helfet, men borde den inte vara bättre? precis som det sägs ovan så ska ju den konkurrera med nya M5 och AMG-mersorna, då räcker den ju inte långt?

Mvh Johan
Jag vet, jag "glömde" lite fakta :)

Videon är cool, har ni sett den? Om man ska vara snäll mot Audin så var testet genomfört med 30 grader ute vilket påverkar effekten negativt.

Dock är ju M5 än sportigare bil, det står klart. Men RS6 är ju rätt OK.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Johan: Håller med till fullo!

Betänk även att M5;an har sugmotor till skillnad från RS6;ans stressfläkt...Inte för att jag har något alls emot överladdade motorer, men tänk er en M5 TIC eller M5 med kompressor... :-D
di
92
dimmskalle
335 Coupe-07
M5-86
Hur många hästar M5an hade lär vi aldrig få veta(den kanske var ett bra ex också) men Audi har öppet sagt att alla bilar som lämnas till pressen kommer att ha en effekt som ligger 8%(så högt man kan komma med tillåten varians) över den som bilen klassificerats med vilket betyder 485hk.

T_J
dimmskalle, vart har du läst att Audi lämnar ut RS6`an med 8% högre effekt än vad den är typad med?
posta länken här är du snäll.

Johann, om du tror att RS6`ans växellåda är en vanlig tiptronic låda är du helt fel ute, det är bara namnet som är detsamma.

aja, finns många argument hit och dit, automat låda hit och dit, quattro hit och dit.
Men sanningen i vitögat är att RS6 ligger först eller jämsides över förbi målflaggan, aldrig bakom, det gör M5`an.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
T_J,

Jag fick en presentation av RS6 av svenska produktchefen i våras men han kanske är felinformerad....

På vilket sätt menar du att den inte är en vanlig automatlåda?
T_J,

Det har utvecklingschefen, har jag för mig att det var, för RS6 sagt under Genevesalongen där den presenterades till en bekant. Men jag har iofs för mig att det är 5% som gäller men är inte säker. Så det finns nog ingen länk till detta vad jag vet.
Det är en vanlig automat med +/- knappar på ratten.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
RS6 är säkert en grym bil men så länge den ser ut som den gör (A6 karossen), upp och ner vänd tvålkopp på fyra hjul, tycker jag att den är otroligt ful bil!

T_J, vilken bil har du idag?

Mvh Abbe
Länk
T_J
Enligt ett bantest med RS6 i Norge så jobbade växellådan extremt snabbt i det yttersta sportläget.(vilket inte en vanlig tiptronic gör) Det är definitivt ingen "vanlig" automatlåda, den finns enbart i RS6 och ingen annan Audi.

Johann, jaha då vet jag...det är många som har hört det från olika källor ser jag.
Konstigt att _ingen_ av Audi folket har hört det förrut(tänker på NA)?
Trot på det den som vill!

Abbe, inge alls, sålde min bil i augusti, hur så?

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
T_J,

Bara för att växlar fort så innebär det inte att det är ngt annat än en vanlig automatlåda. Alpinor med shiftronic och AMG-bilar växlar också fort trots det är det fortfarande vanliga automatlådor.

Från Audi World:

Länk

Sporty tiptronic

The automatic five-speed tiptronic transmission specially developed for the RS 6 originates from the six-litre, twelve-cylinder Audi A8 6.0 and copes with the engine's high torque levels without any trouble. The modifications made focused on even shorter shifting times. The tiptronic's adaptive program recognises the driver's style at a particular moment and varies the shift points accordingly.

The tiptronic in the RS 6 satisfies the demands for emphatically sporty driving with a dynamic Sport program: the S mode pushes the gears higher up so that the tiptronic changes up later and down sooner. This program also adapts the shift points to the driver's own particular style.

A special feature of the tiptronic becomes apparent when cornering at high speed. Depending on lateral acceleration, the advanced tiptronic selects a sub-program that delays the shift points even further. In this way the gears are pushed up as far as possible to prevent unwanted shifting and therefore interruptions in traction when cornering.

The Audi RS 6 driver can of course also operate the tiptronic manually. This is done either at the selector lever on the centre console or by pressing one of the two shift paddles. These are fixed to the steering wheel so that their recesses are conveniently within reach regardless of the position of the steering wheel. The right paddle is used to shift up, the left paddle to shift down. A noticeable pressure point gives the driver precise feedback.

If the driver actively intervenes in the tiptronic, his choice of gear overrides the driving program currently in use for ten seconds. For safety reasons, the transmission control still always checks the plausibility of the shift command.

Som du ser så är det en vanlig Tiptroniclåda.

Att ingen på NA har vet vad som är verklighet förvånar mig inte. ;)

T_J
Johann, om jag säger såhär, du säger att du både har kört SMG2 och Audis tiptroniclådor.
Du har inte kört RS6 så din erfarenhet av tiptroniclådor är inte större än min. Och att jämföra en vanlig tiptroniclåda från en A6 2.4 mot en SMG2 har ingen som helst relevans i jämförelserna SMG2 vs RS6 tiptronic.
Måhända att du har rätt i att den har en "vanlig" automatlådas uppbyggnad men den är otroligt förfinad så i mina ögon är den ingen "vanlig" automatlåda.

Poängen i hela är att RS6 låda växlar extremt fort, jag vet inga siffror men den är i samma liga som SMG2 så varför ska då RS6 vara så sämre?
T_J,

Har du kört RS6? Har du testat SMG2?

Hur man än vänder och vrider på det så är växellådan i RS6 en automatlåda av vanlig typ. Självklart går utvecklingen framåt och växlingarna görs snabbare och mjukare men de slutar ju inte kallas automatlådor för det. Isåfall så skulle ju inte heller 7-serien och Jaguar X-type ha automatlådor med deras 6-stegade variant som är den mest förfinade för tillfället.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
T_J,

Eftersom det är en traditionell automatlåda så har den hög effektförlust med en vanlig manuell låda eller SMG hade den varit ännu snabbare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.