AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
9.343

Hitta ersättare till F11'an och som inte sticker i ögonen på folk.

Sida 2 av 2
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Du avgör ju själv hur du vill må eller inte må bakom ratten de närmaste tre åren:-) Tre golfbagar får lungt plats i gtns bagageutrymme. Ska du göra kunderna riktigt förvirrande så välj 5gt, lite hangarfartygsvarning där. Din fru verkar ju ha koll iaf.Volvo, VW mfl mainstream är enkla bilar medans BMWägare är komplicerade och mår bäst av komplicerade fordon..

Lycka till!
Asken
"Touaregen också, även om jag tvivlar på att den är smidigare än F11'an i stan."

Den är faktiskt lite kortare, men nog ganska så mycket bredare. Och andra sidan sitter man ju lite högre och har bättre överblick och därigenom kan det bli lättare att placera bilen.
Att den sen har samma hjulupphängningar som Porsche Cayenne gör ju inte saken sämre...
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Touareg tycker jag är en kanonfin bil, och med luftfjädringen riktigt skön att köra!

Jag tror att det är många som bara avfärdar den för det är en VW.
Jag var spekulant på en sådan när jag skulle byta min förra E70 och den var klart bekvämare än X5:an.
Däremot var X5:an jag hade med aktiv styrning och adaptive drive vassare att köra när det svängde lite.
Hi
118
Hincapie
Volvo V90 CC T5 - 19
Asken> Inte ska man väl välja standardstolarna i 3-serien? Sportstolarna ger väl betydligt mer komfort!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hincapie: Det beror på hur man är konstruerad. Jag själv är 1,5 dm för kort för min egen vikt. Sen Sen beror på hur man vill färdas och på personlig preferens. Sportfjäring, 18-20" hjul och sportstolar är alla tre faktorer som påverkar "den upplevda" komforten. Ddc, ej Sportfjäring och 17-18" hjul gör andra änden. Får man till servotronic och väck rftdäck så når man så gott som det går med f3x. Jag är ju partisk men en långtur +50 mil åker jag helst så. F1X komfortstolar är svåra att likna.

För aktiv, sportig körning som sällan om inte omöjligt i Stockholmsköer åks annan bil och då på landsvägar:-)

Mina fem öre...

Asken
Hi
118
Hincapie
Volvo V90 CC T5 - 19
OK, då förstår jag varför just du inte trivs med sportstolarna. I samma anda som varför sportstolarna i 3-serien i USA inte är alls lika populära som i Europa.
Själv är jag relativt lång och smal och trivdes utmärkt i sportstolarna i min E90. Dock så var väl den övriga komforten sisådär pga 18"-hjul och sportchassi.

Numera har jag kör 535i F10 med EDC och komfortstolar och njuter av komforten.
Hur kan en F11 sticka i ögonen på folk? allvarligt? Ok om det var en Lambo eller liknande skulle jag förstå men en F11 är hur anonym som helst.
Verdi
Äh, är nån enstaka gliring värt att byta bil för? Tror inte folk bryr sig egentligen. Fast visst, hos min kund vet de flesta att jag har en BMW. Folk lägger sånt på minnet av nån anledning. Men oftast så är det skämtsamma pikar och jag tror de flesta innerst inne vill ha en själv också.

Hur som haver... Nu har jag smakat på "andra sidan" och på uppfarten står det numera en XC70 bredvid BMW:n. Jag är väldigt nöjd med den också. Hög utrustningsnivå till billig peng och väldigt bra komfort. En sån borde väl funka? Inte så kul att köra kanske men vilken stor kombi är det?
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Jag säger utan tvekan behåll bilen. Precis som du skrev vad hållet du på med? En E60 sticker lika mycket i ögonen den, skit i det helt enkelt.

Om du byter skulle jag rekommendera en XC70 med riklig utrustning. Rullar mjukt och tyst trotts 18" hjul. En dessutom relativt felfri bil med hållbar motor och låda oavsett bränsle , något som de tyska konkurrenterna inte kan glänsa med.
e3
336
e39520it
520dT -14
Provade Alltracken nyligen och gillar den. Bla betydligt mera "storbil" än Golf Alltrack som bla TV sa var lika bra. Men med en så pass hög pris som Alltracken har så kräver man mera och då kan tyvärr inte Passat mäta sej med BMW....

EDC gav den ett skönt gung, men nog mister man en god del känsla på köpet. Skilnaden med BMW's EDC är att den behåller vägkänslan bättre även i komfort-läget.
Och hur kan nya bilar ha fjädring som slår ut så det smäller rejält bara man kör lite fort i fartgupp?! Har bara upplevt det i andra VW och Skoda tidigare för övrigt, men trodde inte det var lika i passat 2015.

Annars så var helljuset(LED) inte något vidare. En markant gräns går mellan halvljuset(som behåller ljusbilden också när helljuset är på) och helljuset, och ljuset är bra mycket kraftigare närmare bilen. En bit upp till BMW's LED....

Och 190 diesel-hästar känns betydligt piggare i F11 än i Passat....

Blir nog BMW en stund til, och så får man ta kommentarerna på köpet....
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Men hur kan man ens fundera på att byta bil, eller någonting för den delen, pga vad folk tycker?
Hur kommer det att kännas varje gång du sätter dig i en bil du bytt till dig för att inte stöta dig med någon?
Nej, kör du stolt vidare med den bil du vill ha. Och stå fan på dig nästa gång du får en gliring, alltså...
Verdi
Behåll bilen och sluta noja. Ta gliringarna med en klackspark.
Du säger att Audi inte är aktuell. Men tycker du att A6 sticker i ögonen på folk?
Jag håller med om att både 5-serien och E-klass sticker ut "för mycket" men tycker nog att A6an är helt ok. Tom Allroaden för att jag gissar att många inte kan skilja mellan den och A6an.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Om du får en gliring är det bara fråga om dom vill provköra istället. Då kanske dom släpper avundsjukan och köper en själv.
Förstår dig.

Bytte själv bort BMW mot Volvo. Kör en V70 nu och nej, det är inte BMW-klass på den upplevelsen i den generellt. Men det är inte försäkring t.ex. heller... Är faktiskt förvånad över hur ok det blev med en V70 även om det är lite motigt att ställa sig i svensson-ledet efter säkert 15år med uteslutande BMW.

Min upplevelse är att den premium bil BMW en gång var inte längre gällde mer än ytan. De senaste 3 och 6 serie bilar jag haft har varit flitiga kunder på verkstaden och levde inte upp till mina förväntningar och krav när man köper en bil för 500-300kkr.

Så om jag ändå inte kan bli helnöjd kan jag lika gärna vara det i en billigare bil som man kan parkera var som helst utan att behöva tänka en extra gång. Väldigt befriande faktiskt, finns så mycket annat att fokusera på. Tråkigt men sant.

Så var det inte med 6-serie eller 3-serie coupér, för att inte tala om en 7-serie jag hade förut, den drog till sig det mesta... Lustigt nog fick min M-roadster vara ganska förskonad. Visst 5-serie sticker nog mindre i ögonen på folk och borde dra åt sig färre nycklar än ovan nämnda gäng men ändå milsvida skillnad mot en V70.
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

En Dacia duster gör dig till en hjälte var du än dyker upp =)
Kör själv Alltrack nu den äldre, och är nöjd med de mesta.
sj
77
sj0blom
Mercedes C220d kombi
Undvik Asiaterna, generellt bullriga och dessutom super-tråkig interiör. VAG likaså ... där har du dessutom Dieselgate just nu att ta hänsyn till.

Det är nog Volvo som du ska kolla på om du vill byta ner dig utan att förlora komforten. Körglädjen är totalt borta i Volvon, men dom är riktigt tysta och komfortabla under långkörning på svensk bullrig asfalt :)

Men som redan sagt, skit i vad andra tycker, låt den Kungliga Svenska Avundsjukan frodas!
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Sjukt att det sak vara så här. Folk fattar ju inte... Jag hade en MB S-klass 350cdi-2007. Den var väl typ 3-4år, kostade ca 400tkr.

I min bransch (IT) är det inte alls så vanligt med sådan kommenterare, men jag fick en av en kund när vi skulle på lunch.. Jag svarade då gott att jag inte har råd köpa en ny xc70 med lika mycket utr, och att denna drog mindre när man kör landsväg så mycket som jag gör. Hans svar blev , jaha, det hade jag inte trott.

Stå på dig.. Visst är Kan BMW vara lite dyrare, men säg att du varken röker snusar eller har barn, båt eller dricker dyra kaffe på stan utan brinner för att få åka underbara bilar..

Jag skulle nog aldrig vika mig, men vet att i typ byggbranchen är det värre .
e3
336
e39520it
520dT -14
Jörgen: Lustigt att du nämner byggbranschen. Tråden startades då jag funderade på ett jobb där. Jobbet innebar en del körning i jobbet, och då jag varit i den branschen tidigare så vet jag hur det är där...

Nu blir det inte jobb-byte i denna omgång, och F11 står tryggt i garaget igjen. SKÖNT!:)

Fortsatt kvarstår en önskan om större bagage-utrymme, och ett lite smidigare uppträdande i stan, men det uppvägs än så länge med alla positiva sidor bilen har.

Håller tummarna att nya 5'an blir lite smidigare och har lite större bagageutrymme.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.