AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
21.451

Någon som beställt en M2?

Sida 3 av 5
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Så fet den blir i vitt med Performance prylarna. Och dyr!

Min enkla spec ligger på ca 560tkr.

Jag har några funderingar dels ang. försäkringspremien. Tror ni att den motsvarar ungefär samma som M235i eller högre än så men billigare än M3/M4? Jag är 26, bor i lgh i Bromma med plats i övervakat garage samt har ingen tidigare skadehistorik.

Ska man nöja sig med 8% vid privatköp? Känns svårt att gå till olika bilhandlare och pressa när tilldelningen sägs bli låg med tidig produktion/leverans.

Har M2 isofix standard? Hur väl sitter man bak i 2er coupé och hur svårt är det att lägga in babyskydd osv. utan bakdörrarna?
Vad är det för performance prylar du lägger till? Inte i bygg din bil funktionen va?

/Mathias
St
1.200
Stilren

Nej med 560tkr menade jag exkl Performance prylarna men inkl tillval (extrautrustning). Vet ej vad dessa Performance grejer kostar men tippar att avgas är minst ca 20tkr(?) och diverse kolfiberdetaljer kostar väl några tusen styck samt ratten som kostar bergis ca 10tkr.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Rädd för att avgassystemet är riktigt dyrt, tyvärr. 20 räcker knappast.

Barnstolar funkar bra i baksätet om vi talar framåtvända.
St
1.200
Stilren

Dm3, du har nog helt rätt ang avgassystemet. Jag var nog ute och cyklade där. Såg från SEMA att BMW tar över 5k dollar för M4ans med kolfiber ändrör ;-)

Dessutom verkar det bli ventilstyrt avgassystem eller liknande, dvs med knapp för på- och av-funktion. Äntligen!

Gillar däremot verkligen inte M Performance nya teckensnitt. Det gäller tydligen from M2 och M4 men kommer att gälla på samtliga M Performance artiklar/produkter framöver.
Ja typsnittet är helt fruktansvärt, tyvärr så lär det finnas där ett tag då man inte backar i första taget med en ny grafisk profil.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Frågat om avgassystem och det finns inga priser ännu på performance systemet...
sa
144
sahi
435d GC -beställd
Dm3: Var hittar du den på bmw.se? Jag kan inte se den alls, det jag ser mest av är buggar om att något gått fel :P
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Sahi, du går in som vanligt på bygg din bil och väljer m2 (f87)
Även jag har beställt en M2 i veckan.
Ska bli spännande att se när man får produktionsdatum och ännu mer spännande att få bilen :)
sa
144
sahi
435d GC -beställd
Dm3: Tack, nu såg jag den! :)
@Stilren
Angående försäkring skulle jag gissa att den hamnar ungefär som en 1M. Dvs lite högre än M235/M135 om jag kollar på vad dom kostar på mig.

När det gäller rabatt är nog 8% att se som bra för privatköp om du inte har något ramavtal i ryggen att utgå ifrån.

Det där med tilldelning verkar inte rikitigt handlarna ha koll på ännu.
De flesta handlare jag pratat med säger att man inte söker allokering på M2 som man gör på exv M3 utan att de byggs efter beställning som "vanliga" BMW.
Svårt att veta vad som stämmer dock.

Ja, isofix måste ju finnas precis som på 2-serie coupé.
Förvantäa dig inte att det är en praktisk familjebil . Babyskydd är säkert inga problem men övriga prylar som vagn, liggdel till vagnen och andra prylar ska få plats också.

Hade en F30 328iAT och den kunde kännas trång ibland när alla i familjen och alla prylar skulle med.

Annars har du ju takbox som alternativ :D
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Jag har två barn som jag tänkte köra i M2an. Kan inte vara några problem. Man behöver inte så mycket utrymme. När vi hade ett barn hade jag en 911. Hittade vagn som passade för bagaget där med. Är man entusiast löser man en sån enkel sak som utrymme. I alla fall om man har en förstående fru 😉
Film på en Mineralgrå M2

Länk

Mineralgrå = Tråkig? Javisst! Snyggast? Utav tvekan!
Ja, mineralgrå är inte så dumt.
Kan bli lite tråkig och "platt" med lite ingrott smuts eller tråkiga ljusförhållanden men det gäller väl iofs alla färger.

Dock väldigt trist med det begränsade antalet valbara färger till M2 även om jag tror den kommer se riktigt bra ut i verkligheten oavsett färg.
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
Kommer de att öppna upp för fler färger senare? Tråkigt att man inte kan göra nått med interiören, gillar diskret lack med nått som sticker ut i interiören

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Förmodligen inte - se på 1M, M135 mfl....inget nytt där. Och med de bilarnas kulör i åtanke, är kanske LBB den bästa färgen att satsa på!
Jag tror inte heller det är så sannolikt att det kommer mer färger. Eventuellt senare i produktionen.

Med tanke på hur få tillval man kan göra öht, såsom fälgar, färg på inredning, inlägg samt endast PDC bak som std och inget tillval att ha fram får jag känslan av att det man valt att medvetet begränsa dessa val för att möjliggöra snabbare/billigare/större volymer.
Halloj!
Sitter här på julafton och fundrar på vinterhjul till M2:an.
Dock osäker på fälgbredd och offset. Antar att det kommer vara en halv tum smalare fälgar än M3 f80 med tanke på 10 mm smalare däck runt om.
Är det någon som vet fälgspecar ännu?
Hur har ni tänkt ang vinterhjul?

Hod jul!
Edit:
1/ det är 9 resp 10" breda fämgar på m2. Alltså samma som M3 verkar det som.
Återstår bara att se om det är samma off set.

2/ God Jul
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.