AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.515

540 e39 startar men dör direkt efter batteribyte

Sida 2 av 2
Verkar för övrigt inte vara en generator med kol utan annan typ.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur fungerar generatorn om den inte har kol och släpringar?

Däremot kan det vara en vattenkyld generator och de är tyvärr dyra.

Om kolen är dåliga brukar det bara vara en kort tidsfrist där den laddar vid högre varv, de brukar bli sämre ganska snabbt för att lägga av att ladda helt efter någon/några veckors användning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Fanns en hel del på skroten. Frågan är om det är bättre att satsa på en utbytes från skroten? En utbytes betyder väl att det är en nyare modell av generator?

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, "utbytesdelar" brukar betyda att komponenten är renoverad - så en "äkta" utbytesgenerator skall vara genomgången och ha nya lager, nya släpringar och nya kol/laddregulator. När man monterat den renoverade enheten returnerar man den gamla "stommen" till säljaren och får tillbaka deponi/pant som man normalt lägger vid köpet.

Så kolla noga upp vad skrotarna menar med "utbytes"!

Frejs bildelar (har hemsida) säljer både utbytesgeneratorer och startmotorer (renoverade), samt lösa reservdelar till mängder av generatorer/startmotorer mm.

Bland annat Bosch säljer fabriksrenoverade utbyteskomponenter där de renoverar delarna i fabriken med nya slitdelar och gör en grundlig genomgång av alla delar - det som inte anses vara 100% bra byts till nya delar i enheten.

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Billigare än så här blir det knappast.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Tolkar jag det rätt att man får tillbaka 1400 spänn om man skickar in sin trasiga generator? Isåfall är det ju schysst!
Jag är rätt dålig på bilar.. är det inte billigast att beställa från Tyskland?

Nån som kan peka ut vilken jag ska ha? Tycker många ser olika ut :/

Länk

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ja, det finns adaptioner som försvinner vid strömlöshet. Men inga som gör att bilen inte går att starta och köra!

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Hade någonting liknande fenomén på min e39. Testa att koppla ur LMM kabeln och starta bilen och se vad som händer. I mitt fall så startade bilen och jag bytte luftmängdmätare och bilen startade och gick normalt efter bytet.
Problemet är löst. Den går nu igen och den dör inte. Problemet är att den inte laddar och det borde vara generatorn som är kass. Bilen har gått 25k mil så det borde vara dags.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Pengarna som du får när du skickar in den gamla generatorn är pantavgiften, som du betalar vid köpet - dvs. den panten läggs på inköpspriset och är en pant så de får tillbaka en stomme som de kan skicka på renovering.

Mvh
Johan B

Yes beställde den hasso tipsade om. Håller tummarna att det blir rätt. Någon som bytt och vet om det är krabbigt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.