|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Beror troligen på samma sak - trasig vattenpump! Utan den blir cirkulationen av kylarvattnet dålig, vid högre varv/temperatur, kan det bli viss självcirkulation då varmt vatten stiger och kallt sjunker... Så byt pumpen och se vad som händer! Tänk bara på att de kan vara lite kinkiga att lufta efter pumpbyte! Med vänlig hälsning Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok VattenPumpen kommer imorgon så det ska bli spännande att se resultatet :) |
|
|
Resultatet blev inte så spännande :( Den går upp i temp endå Bytte även en bränsle slang för ett tag Sedan kan det bero på det ? Blir har ingen Ac och fläkten är mekanisk Vad är kvar att kolla termostaten och kylare då Kan man läsa av felkoder på en sån här bil? |
|
|
Är systemet avluftat som det skall? Får du värme till kupén? Hur lång tid tar det för tempen att stiga mot rött? Kylfläkten snurrar som den skall och försöker kyla till max vid hög kylvattentemp? Kan ju vara så att det är termostaten som är helkass och inte öppnar. Ang felkoder så vet jag inte men det finns säkert ett diagnosuttag. Köp en blåtands OBD från tex Kjell&Co samt lada ner någon gratisapp så kan du kanske få fram nån generell felkod iaf. Någon här på forumet som kan intyga att diagnosuttag finns? Bränsleslangen har inget med detta att göra. // Jonas |
|
|
Luftningen är kinkig ibland och om du inte får bort luften kan det hända att termostaten inte öppnar då den ligger i en luftficka och inte blir tillräckligt varm. Hur luftade du? Hur såg den gamla vattenpumpen ut? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
JcN, Ang avluftning tror jag inte han gjorde (frågade aldrig) Ingen värme i kupén fast allt är på Max Det tar ca 7-10min innan den börjar stiga vid stillastående Tycker fläkten snurrar hela tiden kanske något bättre nu när vattenpumpen är bytt (Jag kan stanna fläkten med min hand) Bilen har rund kontakt i motorrummet Johan B, Vet inte om systemet är luftat (frågade aldrig) Har tyvärr inte tittat på den gamla vattenpumpen Hämtade bilen idag från en kompis som är bilmekaniker han bytte den åt mig Övrigt tycker jag slangarna svullnar upp bra och är mycket varma (Varma ska dom väl vara egentligen) Hittar inget läckage heller någonstans har letar i ca 20min nu |
|
|
Något jag upptäckt nyss fyllde på vatten/glykol upp till Max Hade igång bilen 10min tills tempen närmade sig rött stängde av den öppnade locket lite så det pyste ut lite Lämnade bilen i ca 20min så den skulle svalna och nu när jag öppnade kylarlocket så är det bara vatten vid botten nästan,vatten försvinner någonstans!!! Oljan i motorn är mycket fin ser inget spår av vatten där |
|
|
Låter helt klart som att luftningen är dåligt gjord! Så här gör jag när jag luftar: 1. Fronten i "högläge", dvs. i brant uppförsbacke. 2. Kupévärmen på max värme och läge två på fläkten (för att ventilerna skall öppna). 3. Lossa (du behöver inte ta bort) luftningsskruven vid exp.kärlet - tänk på att den kan flyga iväg av vätskeflödet om du gängar ut den för långt! 4. Fyll på färdigblandad kylarvätska (50%-60 % glykol och resten vatten) i expansionskärlet och låt det sjunka undan - fortsätt med detta tills det inte sjunker mer på några minuter. 5. Stäng luftningsskruven. 6. Starta motorn och låt pumpen suga i sig kylarvätskan - efterfyll successivt i exp.kärlet vartefter det sjunker. 7. Öppna luftningsskruven (ta inte bort den utan bara lossa den lite så den börjar släppa ut luft). 8. Varva upp motorn några gånger. 9. När det bara kommer kylarvätska utan luftbubblor genom luftningsskruven - stäng den. 10. Stoppa motorn. 11. Kontrollera/efterfyll i exp.kärlet. 12. Stäng exp.kärlet. 13. Låt bilen stå kvar i brant uppförsbacke under någon timme om möjligt. 14. Kontrollera/efterfyll i exp.kärlet. 15. Kör en runda så allt blir varmt - håll ett öga på temp.mätaren så den inte sticker iväg! 16. Kontrollera/efterfyll i exp.kärlet. 17. Låt bilen stå över natten med fronten högt om möljligt. 18. Kontrollera/efterfyll i exp.kärlet. 19. Håll ett öga på nivån den kommande veckan och efterfyll om det behövs. De är som sagt lite kinkiga att lufta... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Körde en runda på 1,5mil värmen kom när bilen var uppe runt 3500rpm När jag var framme vid mitt mål öppnade jag huven för att kolla på slangen Den var inte alls lika svullen o varm fast jag hade varit ute o kört i 1,5mil Får lufta systemet nu i veckan som du nämt |
|
|
Allt verkar fungera bra nu efter luftningen Tempen är bra vid tomgång (testade i 30min idag utan att den gick upp) Värme har jag Vatten Nivån håller sig bra Äntligen är det löst :) |
|
|
Gött! // Jonas |
|
| kan ju vara fel på temp mätaren med , kan ha fastnat i öppet eller stängt läge | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.