|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Är det någon här som har eller haft vanos problem på m5an e60? Min är en 05a. Hade inne min på verkstad och dom sa vanosen behövde bytas och att oljetrycket var för högt. Märker man på bilen om den är dålig eller hör man nått? Eftersom tycker det är konstigt, min bil går hur bra som helst och inga missljud? Tacksam för hjälp | |
Lasse Karlsson |
På gamla M5 E39 gick ju bilen ryckigt/dåligt + att det kunde rassla från Vanos om man hade problem med densamma! Sålde min M5 E60 i våras o jag hade inga problem med detta de 5 år jag hade den! Men varför bry sig, om du är nöjd med hur bilen går, + att det inte förekommer missljud! Sen lär det ju finnas hur mycket som helst att läsa om detta på Forumet, om du söker! Lycka till! modolasse |
|
Hur konstaterade verkstaden det? Hörde de missljud? Har du felkoder? Känns som att de bara vill tjäna pengar, eller? Varför var den inne på verkstad? Vanosrassel hörs, iaf på sexorna. Vet inte hur det är på V10 dock. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Verkstäder kan vara luriga. När jag hade min Z4:a inne på ventiljustering sa verkstaden att det läckte olja från vanosen. Det visade sig vara en dålig packning till kamkedjesträckaren som var boven i dramat, 10:- för en packning jämfört med flera tusen för att byta alla packningarna i vanosen. |
|
Hade inne den på bmw för köpte den av bilfirma och lita inte på dom så lät bmw gå igenom bilen. Det står: Motorlampan lyser konstaterat vanosfel oljetryck. Felkoderna är: 00271A VANOS reglering insugning cylinderrad 1 00271C VANOS reglering insugning cylinderrad 2 00275D lambdaregulator, anslagsfel cylinderbank 1 0027B6 VANOS oljetryck Sen 00510E SMG: PLCD-sensor kopplingsläge, redundant. Vad är det? Vet ni något om dessa fel? Bilen går nämligen inte dåligt, men bilfirman ville inte häva köpet då dom säger det ej är fel på bilen men det här får dom upp på bmw testet. Mvh |
|
|
Häv inte köpet, få firman att åtgärda felen istället. Lägg även upp en tråd på M5board.com Hoppas det ordnar sig. |
|
|
Lyser motorlampan? Vanosfel behöver inte "märkas" utan en symtom är effektförlust eller (högt) knackande, inte säkert du märker om man inte jämför med en frisk maskin... Är du orolig för att bli lurad så kolla med en verkstad till! Mvh Peter |
|
|
Firman jag köpte bilen ifrån sa dom skulle åtgärda alla fel bilen hade. Dom hade bilen hos sig i 4 veckor. lämnade in den på bmw igen för att se om dom skött sig men var fortfarande alla fel som första gången jag hade den inne... 2 småsaker åtgärda dom men inte dom stora Börjar tröttna nämligen.. |
|
|
motorlampan lyser inte.. dom bytta bara olja i motorn och sa det skulle åtgärda felet |
|
|
Ok, så du köpte bilen först, sen lämnade du in den på en Bmw verkstad bara för att säkerställa att skicket mekaniskt osv var ok? Trots att den inte hade några fel som märktes? Jag hade isf krävt att firman ska åtgärda felen Bmw hänvisar till, om den nu såldes som helt ok vid leverans och det kan tänkas att felet med vanosen fanns redan då. Sen kan man säkert tvista om det är ett normalt slitage hos vanosen som föranlett felkoderna, berodde på miltal osv. Den går kanske många tusen mil till som den är eller så rasar den imorgon. |
|
| Motorlampan lös när jag hade köpt den och åkte därifrån, vände direkt tillbaks. så felet var redan innan jag var ägare på den | |
Lasse Karlsson |
Hittar man saker vid en provkörning, som man anser vara fel, ska man skriva in det i köpavtalet, tillsammans med säljaren, där det klart framgår att firman ska stå för åtgärd av felet, innan köpet går igenom! Har detta inte gjorts, får man nog tyvärr problem! Om bilen i detta fall, går ok, låter ok osv, så lär firman hävda att bilen är ok, och sälja den därefter. Om BMW hävdar annorlunda, så blir det nog svårt få säljfirman att åtgärda saker som en annan firma anser vara fel, men ej dom själva! Möjligt man kunnat deala med säljaren innan köpet, fått göra en egenbekotad M-test på bilen, och sedan använt de felupptäckter man funnit där, som argument att de ska åtgärdas innan man köper bilen! Men som sagt: Skriv in i avtalet de fel man hittat och att säljaren ska fixa detta innan köp! Säljaren kan ju neka detta, men då tackar man för sig, och ser sig om efter annan bil! Blir ju extra tråkigt med en äldre M5:a, då inköpspriset är lågt, men eventuella fel o brister kan bli superdyra att fixa! Har haft 2 st M5 E39, 1 M5 E60, och nu en M5 F10, och har haft turen att de alla varit i stort felfria under den tid jag haft dom! Men köpte jag typ en M5 E60 idag, skulle jag kolla upp bilen extremt noga, för att slippa "surt" efteråt! HA DET! modolasse |
|
Jag har ingen garanti och dom vill inte göra nått. Jag undrar bara innan jag öppnar plånboken.. När man har detta Vanos fel,, märks det eller inte.. Tänkte på hur bilen beteer sig? |
|
Lasse Karlsson |
Mannion! Går bilen dåligt, tappar kraft vid fullgas alternativt ryckig i tomgången? Förekommer inte detta, lär det inte va problem med Vanos! Fick en gång på min gamla M5 E60 ett felmeddelande om misständning i en cylinderbank eller liknande! Bilen gick som en klocka! och jag lät BMW kvittera upp felminnet, och felet låg inte kvar, och återkom aldrig! Kolla upp om felkoderna ligger kvar i bilens dator! om de inte gör det, och bilen går bra i övrigt, skulle jag bara köra vidare, och göra en grundligare koll om felkoderna återkommer! Lycka till! modolasse |
| Hur kan du inte ha garanti om du köpt bilen på firma??? | |
| Lyser inte motorlampan och den känns pigg så är det nog inget akut problem även om vanosen är sliten som bmw säger. Men jag hade personligen tyckt att det hade varit bäst och få den fixad, för o veta att den är ok/frisk i maskinen. Har du fått någon prisuppgift? | |
|
Var på bmw tidigare, då hittade dom dessa felkoder: 00271A Vanos reglering insugning cylinderrad 1 00271C Vanos reglering insugning cylinderrad 2 00275D Lambdaregulator, anslagsfel cylinderbank 1 0027B6 Vanos oljetryck. Sen skrev bmw att motorlampan lös, det gjorde den inte. Dom gav prisuppgift på 50 tusen +. Firman jag köpte bilen av fick jag trafiksäkerhetsgaranti, dom mena på att det är gammal bil och bmw ljuger. Konstiga som jag tycker är att bilen och jämt och fint på tomgång och inga effekttapp under accerelation, känns helt friskt, men vet inte om felet är "dolt" eller vad man ska säga, fel utan att man märker. |
|
| Den lider förmodligen av effektförlust om vanosen är sliten, det ska ju va en markant skillnad i acc från nånstans 5-6000 varv upp till rödmarkeringen, jättesvårt att märka om man inte jämför med en frisk v10. Många skriver ju också att de "renoverat" vanosen till betydligt lägre pris, kanske kan det va ett alternativ hos rätt verkstad? | |
|
känner faktiskt ingen effektförlust men har inte provat en "frisk" m5a. Bara ägt denna och kört denna. accet känns jämt vid 5-6000 varv och känner inget effekttapp.. har ingen frisk att jämföra med.. kan vara ett alternativ får kolla runt |
|
|
Har du raderat felkodrna och sedan fått upp samma koder igen? Om inte, gör det för att kolla, felkoderna kan ju vara registerade för flera år sedan. Det är ganska vanligt att få nån felkod då och då från vanosen trots att den för det mesta funkar fint. Det händer då och då på min M3:a t.ex. |
|
| Hur länge har du haft bilen? Självklart har du reklamationsrätt om du har fått konstaterat att vanosen är dålig, köper man en bil i den prisklassen ska man kunna förvänta sig att motorn fungerar som den ska. Här finns lite mer info som kan vara nyttig: Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.