|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Passade på att sota ur bilen rejält igår under en längre styrning, den motor jag har ska tydligen må bra av det :) (N53 530i) Men iaf efter att ha släppt av så känner jag en tydlig doft av "katalysator" inne i bilen, den försvann rätt snabbt men jag tycker det är lite underligt att den kändes så starkt inne i bilen. Att det kan lukta bakom en bil som drar på vet jag men detta var udda. Bör jag kolla upp något och i så fall vad? Inga problem el symptom med bilen i övrigt. | |
| Hur mycket matade du på? Varvstopp på alla växlar? | |
|
Hehe, bra där. Om du låg efter med ursotning lär det ha blivit rejält varmt i systemet då gammalt bös åker ut. Tror inte det är nåt problem alls. Jag hade kanske stannat o kollat under huven för säkerhets skull, men så länge det bara luktar "bränt" eller "katalysator" och inte ryker eller luktar smält plast är det ok. Det är rätt bra att köra 160-200 km/h i ett par mil innan man gör den stora rensningen (0-så mycket man törs på full gas) det får upp temp ordentligt och mycket försvinner lite mer långsamt så att säga. Om allt verkar ok är det väl bara att köra allt ordentligt varmt om sen dra en repa till och se om det minskar! Att det lukta i kupen kan ha varit om du körde väldigt sakta efteråt så att det smög sig in via luftintagen. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
| Det är ju inte farten som "sotar ur motorn". 4000-6000 varv på 2:ans växel i 10 minuter typ så har du förmodligen sotat ur den ordentligt | |
|
60-230 med nästan varvstopp på alla växlar dit, låg väl på ett tag efter det också :) Jag kör rätt mkt kortkörning där bilen inte hinner bli riktigt varm i vanliga fall så det kan vara "skit" som behövde brännas ut, ska testa nån repa igen och se om det minskat. Som sagt inga andra symptom med bilen, jag kör på och ser detta som en anledning att låta sexan yla oftare, hehe. |
|
|
Jag menar att håller man 160-200 ett tag blir allt riktigt varmt inkl katt och mkt försvinner ur den bara pga det, i denna hastighet går väl N53 på vanlig blandning. Sen planterar man pedalen i golvet och tar det sista. 5000rpm på tvåan är ju i princip som att sitta på parkeringen på friläge, det blir inte jättehöga avgastempetaturer, det ska till belastning (fett blandat bränsle som man får på full gas) för att det ska grilla ordentligt. ;) "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
| Gäller detta med att "sota ur" bilen även dieslar? Jag kör endast 2 x 9km till jobbet varje dag. Undrar hur bra det är för motorn egentligen. | |
|
Dieslar gör ju inget annat än producerar sot. ;) Men det finns ju några skäl: 1. Bli av med vatten o diesel i oljan, dvs få oljan ordentligt varm. 2. Ge bilen en chans att rengöra partikelfiltret. Dock tror jag då det är lämpligast att sätta farthållaren på minst 110 o sen åka minst fem mil, då görs både 1 och 2. För att skynda på uppvärmninhen av oljan och kanske få ur lite sot kan man ju göra några fullgasaccelerationer, men filtret rengörs bara när man kör landsväg konstant. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
oj shit, då har bilen inte rengjorts på länge, måste jag ligga på 110? jag har 9km stadstrafik till jobbet, kanske därför min bil drar 0.62 trots att den enligt pappret ska dra 0.41. |
|
|
Jag kan för lite om så pass nya, det kan vara så att bilen framtvingar rengöring ändå eventuellt om den märker att sen aldrig får chansen, men dne måste ju hinna göra klart rengöringen. Enklast är att göra en utflykt. Hastigheten som krävs är nog inte exakt. På N53 som tråden handlar om rekommenderas minst 120km/h i 20min för NOX-kataöysatorns skull. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
| Jag skrev mellan 4000-6000 varv. Du rensar knappast katten om du fettar på, däremot kan man "elda upp den" med extrem otur. Skall man rensa sot (sot i/från motor) skall man ligga på mins 3000 varv, det står till o med i instruktionsböckerna på äldre M att om man kört mycket "stadstrafik med låga varv" så bör man köra ca 15 min på varvtal över 3000. Det som händer vid högre varvtal (bland annat!) är att ventilerna börjar "snurra", ju högre varv dessto mer snurrar de. Snurrande rensar ventilernas/ventilsätenas tätningsytor från....sot. Man skall komma ihåg att sot är hårt o sliter bra när det får byggas upp alltför mycket på olämpliga delar... Är man lite modig så kan man sprutan in liiiite vattendimma via insuget vid förhöjd tomgång, säg 2000 varv. Ångan som bildas inne i cylindrarna kommer "spränga bort" en hel del avlagringar, sen hur mycket katten tycker om dessa "bortsprängda" sotpartiklar är en annan fråga. Har man sett en motor där EN cylinder drar vatten så vet man att den cylindern brukar i regel se betydligt renare ut än de andra. Vill man rensa katten så skall man ligga på mellanvarv där man har full lambdareglering så katten får jobba under optimala förhållanden, säg varvtal kring 3500-4000. I TS fall tror jag mer på att det är katten som fått jobba håååårt under fullgaskörningen, givetvis fick han ut en hel del sot från motorn med. Jag skulle inte oroa mig för att katten tagit skada dock, de skall tåla detta. För målet är väl INTE att elda upp katten Marin849, eller? Högst (skadlig!) förbränningstemp får man om blandningen är galet mager, mer bränsle kyler faktiskt förbränningsrummet... | |
| Nej, det har nog inget med hastigheten att göra. Det är inte farten som är avgörande utan andra parametrar, varav en lär vara varvtalet. Så glöm allt tjaffs om att "kör i 160-200", det funkar lika bra att ligga i 2 säg 70. Jag personligen brukar värma mina M innan besiktning genom att ligga på varvtal mellan 3500-4000 i ca 3-4 mil, så katten får jobba under optimala förhållanden en längre tid. Jag har, hittills, aldrig haft problem med avgasvärdena trots att speciellt S38:an är känd för att vara kinkig, gått igenom på första mätningen alla gånger utan att teknikerna behöver "värma"... | |
| Dawwe: fast högre belastning leder ju till avsevärt mer avgaser/värme, så varför skulle inte det vara bättre? Helt annan värmutveckling i katten m.m om man drar ur bilen hårt snarare än att ligga på konstant varvtal. De ska klara av det om de är friska. När man kör M5 E39 på bana så blir till och med växelspaken lite varm efter ett par varv :) | |
| Daniel: Avsevärt mer avgaser vid högre belastning? Hur då? Motorn kan väl inte producera mer avgaser än det bränsle den förbränner? Går det "trögt" o "en aning bensin finns i överskott" så är det katten som får ta hand om detta, därav att den blir varmare, dvs den jobbar inte under optimala förhållanden? Som sagt "rensa" ("rena") katten gör man bäst om den får jobba under ideala driftsförhållanden så den har korrekt temp. En katt jobbar vid höga temperaturer typ 500-600 grader är "optimalt", men den kan bli uppått 800-900 grader med, o vid typ 1000 grader är det risk att den förstörs... | |
|
Det är ju skillnad på att värma katten till arbetstemperatur Dawwe, och att dra upp den i hög temperatur så att ytorna regenereras (och det luktar blä). Men säg så här då, gör hur du vill bara du förbränner 20-30l/! Det gör man inte på tvåan i 70. Samtidigt kan temperatren bli lite väl hög, precis som du skriver, och tar en rejält igenbeckat system och chockar med fullgas i fem minuter. Således, värm upp systemet på valfritt sätt (vanlig landsväg), höj farten så att det blir snurr i maskineriet (olaglig fart). Avsluta med 0-230. Då har man ju gjort allt rätt. Värmt upp, fått ut det mesta vid förhöjd landsvägsfart o sist upp med tempen för att regenerera ytan på katten. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
(om det luktar surt när man gör ovanstående är katten frisk, det bildas nån gas när den renas minns ej formeln...) "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Intressant det där att ventilerna börjar snurra! Har också hört att mycket fin vattendimma kan vara nyttigt (i måttlig mängd). "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Lästips Länk Minst 600C verkar vara melodin. Fet blandning gynnsamt vid större förgiftning, annars räcker med ordentlig temp. Obs att vår svavelfria bränsle ju ändå innehåller lite svavel. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
| Jahapp....Lite fakta om "regeneration" Länk . Eller: Det är inte riktigt som du tror Marin849... En katalysator "förbrukas inte", men den kan förorenas o därmed förlora delvis/helt den renande effekten. I min länk så diskuterar man hur man kan "regenerera" komersiella (bil) katalysatorer. Ingenstans (nåja jag har inte läst hela dokumentet) så nämns det att extremt höga temperaturer "regenerar", snarare att det funkar bättre med "regenering" vid optimala driftstemperatur (nej jag har INTE läst hela dokumentet...) | |
| Dawwe: Avgaser bildas ju vid förbränning och mängden är, allt annat lika, proportionell mot förbrukningen. I och med att bilen drar mycket mer bensin per tidsenhet vid fullgas jämfört med t ex att ligga på 4000 rpm konstant så bildas mer avgaser. | |
|
Dawwe, efter att ha läst båda exjobb i fulltext anser jag att en avslutande fullgassacceleration är onödig, men nödvändig för sinnet och för att blåsa ut sotet där bak så man kan rengöra avgasröret på insidan. Jag brukar göra det. Sen drar jag en repa till och är slutröret fortf blankt på insidan är jag klar. ;) Som jag tidigare förtydligade, och som du skriver, är det nog på sin plats att INTE rekommendera att "chockgasa" utan föregående normal körning under stökiometriska förhållanden och full arbetstemp pga risken att katten istället degraderas då den kan skena upp väldigt mkt i temperatur om den både är full med bös (sot? halvanvänt bränsle?) och man då matar den med maxvarma avgaser som desutom innehåller lite bränsleöverskott... Att göra en fullgasvända efter ordentlig långkörning ser jag inget problem med, men det verkar heller inte tillföra så mkt, förutom själva urblåsningen av rören, samt att det kan behövas om katalysator är svavel eller fosforförgiftad mer än normalt (vad är normalt?). Luktar det ruttna ägg vid utblåsning gjorde urblåsningen nytta. Sen anser jag fortf. att man måste ligga på skaplig belastning. Vinterhalvåret tex med farthållare på 90 och lite minusgrader ute är det inte alltid 500-600 grader i katten. Körde en gång i -15C och ca 75 km/h (det var halt), det var knappt att katalysatorerna hade drifttemp, trots att de sitter direkt i grenröret! Det syndes på givarna efter kat som jag loggade. Min slutsats: Normal körning tills varm, några mil på motoväg laglig fart skall göra susen För säker ordentlig rensning höj farten till 150 eller så. För urblåsning mest av sotflagor i avgassystemet och för att det är roligt, blås ut bilen efteråt. Stanna o kolla om det luktar ruttna ägg. Om ja så var det nyttigt. Annars bara kul. ;) "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.