AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.116

E38 728, Tappar kraften när den blir varm

Sida 2 av 2
Hej,

Grattis till utvecklingen! Och till att du (snart i lugn och ro) får glida igen! :-)

För ordningens skull och för ev framtida felsökning vill jag bara poängtera, att E38 och E39 har olika system för utjämning mellan tankhalvorna. Den "suction-jet"-pump, som återfinns hos E39, saknas hos E38. I denna står huvudpumpen (via bränsle-returen från motorn, i kombination med en i tanken inbyggd hävert) för hela ruljangsen.

/Lennart
op
49
opticrob
730d 2011 FO1
Jag kom och tänka på en sak idag. Kan det var så att tanken ska fyllas på ett särskilt sätt första gången? Det är ju som lenwib säger en hävertfunktion i tanken, som tydligen fungerar som när man slangar bensin, det flyter på av sig själv så länge det inte kommer in luft i systemet. I gamla scanialastbilar med dubbla tankar var det oerhört viktigt att man fyllde rätt tank först, annars sög bilen bränsle bara från en tank.... Jag har för mig att när jag fick bilen efter tankbytet så var det väldigt lite bensin i tanken, och den började hacka innan jag kom fram till en mack, och då visade tankmätaren noll vad jag kommer ihåg....

/Robert
Hej,

Nej, tanken kan ju bara fyllas genom påfyllningsröret. Möjligen skulle - fyllnadsgraden - d v s hur mycket man fyller första gången, kunna påverka. Men jag tror inte på det, det skulle bara riskera att ge massor av onödiga problem.

Hävertslangen sitter fast i den vänstra halvans botten (eventuellt i en backventil där) och går i en lätt båge över till den högra halvan och slutar alldeles vid pumpens insug. Jag antar att det undertryck som bildas, när pumpen går, är tillräckligt stort för att lyfta vätskepelaren i slangen den lilla bit som krävs.

Men visst, om du tankar fullt, kan åtminstone inte all bensin samlas i den vänstra halvan. Då borde ju förr eller senare häverten fyllas riktigt, tycker jag. Men, som som sagt, jag tror inte konstruktören har tänkt så.

(På min bil, där allt är dubblerat, kommer det två returer från motorn och landar i varsin tankhalva. Det ger en viss säkerhet mot problematisk snedfördelning. Exakt hur man åstadkommer detta med bara en retur och en i sammanhanget antagligen lite långsam hävert, vet jag inte.)

/Lennart

op
49
opticrob
730d 2011 FO1
Muchas Gracias Lennart! 😊

/Robert
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.