AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.117

E38 728, Tappar kraften när den blir varm

Sida 1 av 2
op
49
opticrob
730d 2011 FO1
Blev stående på motorvägen härom veckan. Plötsligt började bilen gå orent för att bara tappa kraften mer och mer. Till sist bluddrade den vara på tomgång och det hände inget om jag la i friläget och gasade. Sedan dog den. Försökte efter 40 min. att starta, hände inget. Drog den till verkstad som läste felkoderna och fick fram att det var vevaxelgivare. Bytte den. Nu går den klockrent - när den är kall. Sen börjar den gå orent igen. Tändstift är bytta till original, ingen olja i brunnarna. Tips????
op
49
opticrob
730d 2011 FO1
Kan tillägga att det kommer inte upp några felkoder.....
Hej,

Det brukar ofta poängteras här, hur viktigt det är att det är originalgivare. Hur som helst verkar den nya vara värmekänslig. Inget ovanligt.

/Lennart
op
49
opticrob
730d 2011 FO1
Tack Lennart, det är en originalgivare, för säkerhets skull...:-/. Byter man givare igen, eller kan man värmesäkra....?
Jaa, du...

Man kan ju aldrig utesluta dubbelfel, dvs att något annat gett upp samtidigt. Men om bilen gick riktigt tidigare, är det ju läge att prova en annan givare som första åtgärd. Det är förstås surt att köpa en ny på chans. Vad kan verkstaden bjuda på? Kan du låna en?

Ibland går det väl att ohm-mäta givare, men då måste du ju ändå ha ett referensvärde.

Vet faktiskt inte vad som skulle vara bäst i detta läget.

/Lennart
op
49
opticrob
730d 2011 FO1
Dubbelfel! Bränslepumpen har också givit upp. Trycket sjunker till noll efter tag, så tydligen nyper den när den blir varm. Ja ja, byter den också och hoppas på det bästa. :-)
Hoppas att det är den. Tänk bara på, när du kollar, att den pumpen bara går en kort stund - några få sekunder - när du slår på tändningen, och också bara en ungefär lika kort stund när du provar att starta motorn (om den inte startar).
(Avsikten är nog att inte bränna katalysatorerna genom att sura ner motorn vid långa startförsök.)

/Lennart
op
49
opticrob
730d 2011 FO1
Vad var felet???? Jo! Det visar sig att när man ska montera ny bränslepump, så är tanken snustorr! Fast tankmätaren visar c:a 20 liter, och det finns det också, men inte i vänster halva där bränslepumpen sitter.... Alltså fel på nya tanken :-(
Jag har mu meddelat företagtet att jag vill ha ny tank, samt utlägg för bärgning och alla kostnader, så får vi se hur det går. Bilen är helt OK, om man har mer än 20 liter i tanken.....

Hej,

Det där med ny tank var en nyhet. Då kanske det inte ens var fel på vevaxelgivaren heller från början?

Nå, huvudsaken är att du hittat felet. Resten är ju "bara" ekonomi... Och antagligen lite bråk med ansvarig verkstad.

Tack för återkopplingen!

/Lennart
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Då var inte de där nya bensintankarna från Enköpings bildemontering nåt bra val då? Tråkigt.
Oj... Kort minne... Läste ju din tidigare tråd om tank-sök...

Fast jag hade nog inte kopplat felet till den ändå. Lurigt fel, för jag antar att din tank är konstruerad som min, att det bara är en hävert mellan halvorna. Visserligen i viss mån påverkad av pumpens arbete men ändå inget tekniskt särskilt avancerat. D v s egentligen inget som borde kunna strula, såvida tankbyggaren inte glömt att installera någon detalj.

/Lennart
op
49
opticrob
730d 2011 FO1
Jag har pratat med Enköping som sålde tanken. Dom menar att det också kan bero på den som installerade tanken, eftersom det ska finnas utjämningskärl och kolkanister som måste bytas vid tankbyte. Någonstans har jag sett en sprängskiss på detta, men jag hittar inte den sidan nu. Jsg har för mig att den ska sitta i bakre hjulhuset någonstans.... Jag får ta tag i det här på måndag och prata med verstan som bytte. Det är inte samma som sedan gjorde felsökningen.
Det var egentligen inte installationen av tanken i bilen, som jag avsåg, utan om inredningen av tanken.
Jag refererar nu till min egen bil. Den tanken tillverkas, tror jag (rätt övertygad, faktiskt), på så vis, att tankens undre halva förses med diverse plastinredning - pumpfäste, returledningar och även sambandsledningen mellan halvorna. Sen lägger man på locket och sömsvetsar ihop.

Utjämningskärl och kolkanister har jag då aldrig brytt mig om att byta. Verkar överkurs, om nu inte tanken kollapsat p g a fel i luftningsventilen, som väl sitter på elle r nära kolkanistern.

Om den som installerat tanken i bilen gjort fel, måste det nästan handla om förväxlade slangar. Inte om kolka nister mm.

/Lennart
op
49
opticrob
730d 2011 FO1
Nä, jag förstod hur du menade, och jag kan inte heller tänka mig att någon avluftsledning skulle orsaka detta. Mer ist att inte häverteffekten fungerar. Den gamla tanken har inte arbetat ihop sig (fast det kanske beror på rosthålen...), så det problemet har jag inte haft. För säkerhets skull har jag dessutom borrat ett litet hål i tanklocket för att undvika sådana problem. Men på något sätt fungerar inte häverten.
För att göra Enköping till lags och eliminera diskussioner om felmontering så ska jag kolla med den som monterade i allafall. Jag är tacksam för dina synpunker och feedback. Dom hjälper mig.:-)

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hävertens funktion (som väl snarare är en ejektorpump) beror ju inte på tanken utan på pumpen samt tillhörande slangar mm. Viktigt att detta är rätt installerat och tätt!

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
ma
7.450
marin849
Här kan du se hur "snabb" överpumpningen är. Från min E39a.

/Martin
op
49
opticrob
730d 2011 FO1
Skapar bensinpumpen ett undertryck som suger bensin från den andra halvan?
Marin849, hur får du fram flödet? Har du kört unlock?
ma
7.450
marin849
Som jag förstår det pumpar pumpen delvis TILL fel halva, och där sitter ett ejektormunstycke som skickar tillbaka bränslet till rätt halva igen, samt drar med sig från vänster halva.

Jag har lågt kluster så det är bara hålla trip reset vid nyckel på, stega till 19. Trycka när det står "test on" och sedan bläddra till 6.0 där tankhalvorna visas.
På högt kluster är det nån kod man ska räkna ut har jag för mig.

/Martin
op
49
opticrob
730d 2011 FO1
Tack!
op
49
opticrob
730d 2011 FO1
Måste säga att något gott har detta fört med sig iaf. Eftersom det fanns felkod på vevaxelgivaren så byttes den. Bilen har blivit bra mycket piggare efter det. Eftersom termostathuset hade en liten spricka och läckte, varvid det det droppade på vevaxelgivaren så bytte vi det med. Nu slipper jag plinget, och "Külwasserstand prüfen" varenda gång jag startar... Men resten....
op
49
opticrob
730d 2011 FO1
Vill komplettera med positiva nyheter. Efter vintervilan har jag tagit fram "den gamle" igen, och eftersom jag lagat pixlarna i huvudinstrumentet så kunde jag se hur bensintanken arbetade. När bensinen kom under 30 liter så pumpades helt plötsigt nästan all bensin till Vänster tankhalva , så där låg c:a 25 liter och i höger halva typ 5 liter.
Skickade bilder till Galwin bildelar som leverat tanken (via Enköpings bildelar) och utan diskussion så fick jag besked att dom byter tank på reklammation.
Inget tjafs. Bara så!
Snyggt jobbat tycker jag.

/Robert
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.