|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, är en väldigt nöjd M135ägare med 18mån och 3000mil i bagaget, bilen har aldrig sen ny ens visat tecken på orolighet eller tvekan. Jag kommer iom min roll på jobbet köra drygt 2000 mil om året och är därför orolig att min M135 kommer bli för dyr iom värdeminskning och bränsle. Min är i princip fullt utrustad med mig som enda brukaren. Då jag vill ha 120d med xdrive och automat undrar jag om det är klokt att byta då jag måste köpa en ny LCI. Fördelar med ny bil: *längre garanti *lägre driftskostnader, dock osäkert om värdeminskningen slår ut det på 3års ägande? Nackdelar med ny bil: *behöver troligtvis gå ner i utrustning då jag gärna inte vill ta smällen att köpa en från fabrik, min har taklucka vilket alla saknar på blocket och är något jag verkligen använder. * körglädjen, motorn i m135 är helt magisk, dock bor jag i Sthlms innerstad och vågar sällan utnyttja all kraft :) *Ljudet och känslan som bilen ger, jag längtar verkligen att köra bilen varje gång jag sätter mig i den. Kommer jag spara på att byta med ambitionen att ha byta bil i 3år respektive ha kvar kvar min i 3år till? Har någon liknande erfarenhet av att byta från en lite snabbare bil till en lagom snabb bil? //Richard | |
| Behåll din nuvarande bil. Jag tror vinsten vid slutsummering är försumbar. Att byta bil tar också tid och energi. | |
| Du kommer sakna sexan varje gång du startar 120d! Tror också att lägre förbrukning äts upp av värdeminskning på ny bil. Nej behåll din och bara kör och njut! | |
|
Du har redan klarat av den värsta värdeminskningen under första året(åren). Behåll din 135a. Varje bilbyte kostar oftast pengar också. Om du byter in bilen får du oftast uselt betalt. Via Blocket får du stå ut med storprutare, däcksparkare och sista prisetkompisar. |
|
| Jag har fått erbjudande från en handlare på 300k, jag la upp förra bilen på blocket och gör nog det gärna inte igen pga att många är respektlösa.jag kör som sagt ganska mesigt så det kanske inte är så mycket slitage på motorn om den kommer uppemot 10000 mil? | |
|
Dessutom lär det bli rätt svårt att hitta en 120d med automat och xDrive för det har inte funnits så länge. (Med både automat och xDrive alltså.) Kollar du på bytbil så finns det en enda demokörd och den är leverans i november. Sen finns det två nya. Utrustningen lär dock ligga långt under vad du är van vid. Generellt så är det ju rätt svårt för att inte säga omöjligt att sänka sina bilägarkostnader genom att springa iväg och köpa en ny enklare bil. |
|
Verdi |
Behåll bilen. Är svårare än man tror att "nedgradera". Svårt att få ekonomi i det och ännu svårare emotionellt. |
|
Hmm antar att du får nån form av ersättning från arbetsgivaren? Praxis brukar vara runt 30 kr milen där 2/3 brukar vara skattefritt (19kr) 2000 tjänstemil blir ju efter skatt inkl den skattade delen ca 50 000 kr på ett år. Täcker en del av kostnaderna. Resten får nöjeskontot stå för, så kan du åka med M135 med gott samvete och leende på läpparna :) En 135 som har gått några mil men är välunderhållen tror jag ändå behåller värdet ganska bra. |
|
| Försök förhandla till dig fri bensin i stället, :) | |
|
Jag motiverade mitt planerade köp av 120d xDrive med att nerköpet motormässigt skulle kompenseras med mer utrustning som Navipro och Harman/Kardon. Slutade med att jag beställde en M135 till med mer utrustning.. Personligen skulle jag ha svårt att byta ner mig motormässigt med samma utrustning. |
|
| Ja behåll den. Så kan jag köpa den senare när den är lite billigare.Jag väljer köpeobjekt efter skick och utrustning. Vad det står på odometern är inte lika viktigt. | |
|
Härligt att alla vill att man ska behålla den :) Körde till göteborg över helgen och har svårt att hålla mig lägre än 0,9 på motorvägen men fan va skoj det är att dra på. Känns ganska svårt att övertyga sig själv nu att byta iom att man ska ta en stor smäll i värdeminskning och sen slänga in en mindre förmögenhet i kontantinsats. Gällande min milersättning från jobbet så har jag 35:-/ mil och 4000:- extra på lönen. Förra året snittade min bil 0,92 nu ligger jag på 1l stadigt, kör numera mer långa sträckor och lugnare men har högre förbrukning. Upplever någon av er samma sak? Min bil är svart med performancegrill och hör och häpna stänkskydd, ser riktigt stelthy ut och håller sig riktigt ren med mitt egna lackskydd jag kör. |
|
| Även om du kör lugnare så kanske det går fortare? :) F20 är inget vidare strömlinjeformad så hastigheten märks verkligen på förbrukningen... | |
|
Ok 4000 extra på lön samt 35kr milen är en bra deal och ger ju åtminstone 70 - 80 papp netto (vid 2000 tjänstemil) om året att tanka, serva, köpa däck osv samt värdeminskning. |
|
|
Med den dealen skulle inte jag heller byta. Sen är 2000 mil inte jättemycket heller. Så tycker inte de är så mycket att snacka om i fall du känner att du verkligen vill ha kvar bilen. Handlar ju lite hur man prioriterar allting också. Jag rullar minst 3500 mil/år och har långt ifrån såna bra förmåner, och då prioriterar jag ekonomin framför körglädjen. På 3500 mil blir det en ganska rejäl slant i skillnad på en liten diesel eller en stor bensinsexa. |
|
|
Har bestämt mig för att byta bil efter mycket velande, är någon intresserad av min bil så kan ni skcika ett PM alternativt maila mig på richard.olausson@hotmail.com, den har gått 3000 mil, xdrive och har det mesta i utrustning. Kommer köpa med samma färg (svart) och liknande utrusning som jag har dvs, xdrive, tacklucka, navi pro, harman, PDC, adaptiva led samt dragkrok. |
|
| Man ska aldrig underskatta bilbytarjävulen, som är allt annat än logisk! | |
|
Jag kan faktiskt inte hitta en enda fördel med att byta. Ekonomiskt måste det bli en bättre affär att behålla den du har. Jag vet inte vad du betalde för 135:an men oavsett så kommer du att få en saftig värdeminskning som omöjligen kan täckas av en lägre driftskostnad. Säg att 135:an är 20000kr dyrare i drift per år, det är 60’ på tre år som du ”tjänar”. Om du säljer så måste du rimligen redan nu haft en högre kostnad bara för värdeminskningen än 60’. Behåller du i ytterligare tre år så planar ut värdeminskningen ut på 135:an medan du får en hög värdeminskning på den nya bilen de första tre åren. Glädjen med att ha en potent motor måste givetvis få kosta lite men i ditt fall så tjänar du faktiskt på det! |
|
|
@muc jag betalar 4800:-/mån för lånen varav 4000:- är amortering, bilen har enligt bmw ett värde vid inbyte på 300k vilket betyder att den har backat 160k från nypris (460k). jag har haft bilen i 18månader (värdeminsning 8888:-/mån). Leasing på den nya bilen är 6800:-/ mån inkl försäkring, min kalkyl som jag gjort tar hänsyn till att jag 2017 behöver helförsäkring, service och att värdeminskningen håller sig på 6800:-/mån (hitills 8888:-). Kör jag 1000 mil privat och 2000 tjänste mil med nuvarande ersättning efter skatt så går jag plus 112:-/mån med 120d och -3188:-/mån med min m135. Kom gärna med input om jag tänker fel men kör allt i excel och räknar att min m135 drar 0,9l/m och att 120d drar 0,7l/m. |
|
|
Hade den ett rabatterat eller orabbaterat nypris på 460kkr? Men om den tappar 8888kr/månaden och du endast betalar av 4000kr, låter inte det lite otaktiskt? Och sen 800kr i ränta per månad? Det är ju som ett bostadslån i miljonklassen. Det blir nog lättare att hänga med om du presenterar det i tabellform. Just nu blir jag inte klok på dina siffror. |
|
|
@ Grelle, här kommer min kalkyl, hoppas formateringen blir korrekt. Post Bil Bil 120d leasing M135 Leasing / Lån 6 941 kr 4 800 kr Skatt/ månad - kr 158 kr Bränsle 3000 mil, 14:-/mil 2 450 kr 3 150 kr Försäkring - kr 1 000 kr Service - kr 300 kr Värdeminskning 2 000 kr Totalkostnad / månad 9 391 kr 11 408 kr Bilpeng efter skatt 2 800 kr 2 800 kr Tjänstemil per månad 166 166 Milersättning efter skatt 30 kr 30 kr Total månadskostnad -1 611 kr -3 628 kr |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.