|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon som har en aning om lackprocessen. hur många lager färg och lager klarlack etc jämfört med solid svart eller metallic. Grabbens Celica i Super RED är en solidfärg som måste ha en tint (tror jag det heter) som kostar extra samt ett antal klarlackslager. Någon insatt i detta som kanske kan förklara prisskillnaden. Hälsn Peter |
|
| Tja...tittar man på produktionsvideor så läggs det ett lager basfärg, följt av ett lager klarlack. Vid treskikts-färger (vissa metallic/pearl) så dimmas det på en kulör efter baskulören...Totalt antal lager "lack/rostskydd" är så klart fler än 3... | |
|
Tidigare hade i alla fall BMW klarlack på ALLA sina färger, även "solida" dito. Således borde antalet lager lack vara likvärdiga för de solida lackerna, och troligen något/några lager extra för metallic-lacker. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Som nämnts tidigare så borde ställkostnaden och allt därtill, samt volyminköpen av lacken, göra att vit borde vara billigast för dem. Så det är ju skitsnack att de ska ta extra betalt för de lackar i olika färger. Denna kostnad har tidigare varit inräknad i kalkylen och inget nytt. Det är en ren möjlighet att ta mer pengar av köparen, ingenting annat. Att det är den vanligaste färgen borde snarare dra ner priset speciellt eftersom det är en solid lack. |
|
| Jag tror det handlar om att dom vill styra folk från att köpa vita bilar, BMW har väl märkt att det finns en stor andel vita BMW som rullar på vägarna och det blir svårare att sälja dessa begagnade i hallarna om var och varannan BMW är vit. | |
|
En fundering till. Vita bilar syns rost och lackskador på, kan detta vara en orsak? Jag antar att det är fler garantiåtaganden på dessa. Har för mig att det finns någon tråd om lacksläpp på vita 1-bilar på AP. Eller är det bara gnidna tyskar. Hälsn Peter |
|
| Jag tycker det är dåligt av BMW att hålla på så här. Det är också dåligt att det bara finns vitt och svart i solida lacker till F30. Det var bättre förr. Då kunde man välja mellan flera solida lacker och också välja färg på inredning och klädsel utan extra kostnad. Det går inte idag. Grundpriset blir mer och mer en illusion. | |
|
Generellt sett är det väl rätt få företag som tillämpar en prissättningsmodell som baseras på kostnad plus vinstmarginal (cost plus). Desto vanligare att priset sätts på den nivå som marknaden tål. Det är ju inte så att en BMW kostar 75% mer att tillverka än en Peugot. Eller att Apples extra minne i iMac:en kostar 100% mer än det du själv kan köpa över disk. Med det sagt så är det väl bara att rösta med fötterna. Vill man inte ge 3000kr extra, väl en annan lack. Personligen tror jag dock att orsaken till varför många valt solidvit är att dels kostar den inte extra som alla metallic lacker gör - vilket är viktigt när företags/personalbilen skall in under 7.5 prisbasbelopp - och dels har färgen varit modern ett tag nu. Precis som alla bilar var silver färgade för 10 år sen. BMWs problem torde vara att nu blir ännu fler företagsbilar svarta vilket kanske gör det lite svårare på begmarknaden och att man är för sent ute med att hissa priset på vit lack. Den har varit poppis så länge att jag tror det håller på att blåsa över när var och varannan bil är vit... |
|
|
De flesta färgerna kostar mellan 8200 kr och 19000kr. Är det något att snacka om att de vill ha 3000 kr för vit när den är populär? Tillgång och efterfrågan. F.ö. begriper jag inte hur man vill ha en vit BMW så som de f.t. har valt att ha motorhuvarna. Det blir ju ett svart streck rätt över huven 10 cm från njurarna. Skitfult! |
|
|
Då vi lever i en marknadsekonomi så handlar pris till kund inte om vad saker kostar att tillverka utan vad kunder är beredda att betala. Företags mål är att maximera vinsten åt sina ägare och gör man det genom att ta mer betalt för vissa färger så gör man som företag sitt jobb. Många inlägg innan Cliff Barnes klarade ut det. Var och en väljer pris och färg då de köper sin bil - valfrihet är sällan gratis. Att jämföra med öppningsbara dörrers pris är inte rättvisst tycker jag - utan öppningsbara dörrar är bilen inte särskilt brukbar men i annan billigare färg är den fullt funktionell och brukbar. Att ta extra betalt för helt nödvändiga saker (som öppnignsbara dörrar) lurar sällan någon då det ju i praktiken blir ett högre grundpris, men tillval/optioner som färg kan ha olika pris. /Patrik, som kör begagnat och får kompormissa vid köp med tidigare ägares färgval /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
Verdi |
Exakt. Vad håller ni på med? BMW:s kostnad för en färg är helt irrelevant. Man tar mer betalt för att folk är beredda att betala mer. Inte för att det kostar mer att lacka. |
| så här är det en metallic lack kostar mer än en solid lack har jobbat 25 år med lack mvh janne | |
|
Då kan de ju lika gärna orka börja differentiera priserna på de vanliga metalliclackerna också... Kan tänka mig att vissa av dessa är populärare än andra. Men upp med hakan - välj M-sport och vips får du alpinvit utan extra kostnad!!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.