|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Haha! Nu har BMW börjat ta betalt (3000 kr) för alpinvit, gäller samtliga modeller. Velar mellan X5 och Q7 men detta får en att luta mot Audi. | |
|
Vad får man för lack för 0 kr numera, efter ändringen? Edit: Svart solid såg jag nu. :) |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Du överväger alltså att köpa en annan NY bil p.g.a. ett pristillägg på 3000:- för färgen du vill ha? Seriöst... |
|
Sniket att endast erbjuda solid svart utan tillägg. Q7:s vit eller svart är dock inte heller värst generöst... Över huvud taget är den valbara färgpaletten på de stora tyska modellerna jävligt trist. Valbar klarröd och någon mellanblå hade livat upp stämningen... MVH Christofer |
|
|
Westersund Seriöst. |
|
|
Alpinweiss III kostar €3500 extra i Tyskland, 3050NOK i Norge och som sagt 3tkr här. I UK är det fortfarande kostnadsfritt att välja Alpinweiss III. Det är inte helt konstigt att behöva betala extra för flera solida färger. VW i Tyskland tar €225 extra för svart, rött och vitt till Golf. Endast solid grå är kostnadsfri. Fransmännen har också en förkärlek att ta betalt för rött. I Sverige är vi inte vana vid att betala extra för solid lack. VW Sverige har alla fyra solida färgerna kostnadsfria. BMWs giv kommer mer troligt göra att flera väljer metallic än att de köper något annat. |
|
|
Tittar man på tillverkningskostnaderna för själva lacken finns ingen anledning att solid skulle vara billigare än metallic. Dock så är det ju så att tillverkningskostnaden sällan avspeglas i tillvalspriserna egentligen. ------- //Lövet |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Stephan, blev det rätt med €3500 eller blev det en 0:a för mycket? |
| Äh pruta med färgen bara :) | |
| Westersund: nolla för mycket:) | |
| Man kanske kan beställa bilen helt olackad!? Börjar ju låta som RyanAir det här :) | |
|
Detta slog mig igår när jag var och provkörde Active Tourer. Känns snikigt av BMW! Solidsvart är i och för sig en mycket snygg färg men minsta repa syns. /Erik |
|
|
När minst 50%(känns så i alla fall) av alla nya BMW är just alpinvita är det inte så konstigt att BMW försöker klämma ur oss några extra kronor. Säkerligen ökar andelen som blir metallic lackerade framöver. /Micke (med 2 st alpinvita på uppfarten) |
|
|
Det är nog en nackdel för handlarna när endast några få, eller i värsta fall en färg är gratis. De får då ett överskott av den färgen när bilarna kommer in som begagnade från leasingföretagen, före detta personal och förmånsbilar. Vet en VW handlare i Södertälje, som säljer åt Scania-anställda som bad kunden att inte välja grå bil. Han får alltid en ett överskott av grått. Stephan735i skriver ju ovan att solid grå var enda gratis färgen till Golf och det verkar ju stämma med min tes. För min del är det skitsamma, jag vill ha metallic, även om jag tar svart. Men lite surt för dem som sluppit undan de extra 7 kkr för tillvalslacken är det ju. |
|
|
Grelle: I Tyskland är endast grått gratis. I Sverige är alla solida färger gratis, så folk väljer hellre vitt eller rött. Uranograu är inte den roligaste färgen (även om den blir lite häftig av att vara så udda) så jag förstår att VWhandlare rekommenderade andra färger. BMW slutade med solid grå efter 1993års modell. Vulkangrau var inte populär. Här en Uranograu Golf VII Länk Vulkangrau BMW E34 Länk |
|
| Noterade det också - kan ju faktiskt göra valet svårare (eller lättare :-) för vissa tjänstebilisten som har fasta gränser vad gäller basbelopp att gå efter. Förmodligen ett tecken i tiden när var och annan ny bil är vit. | |
| Tycker diskussionen känns larvig från början. Vem bryr sig om 3000 spänn när man ska köpa en bil för 700 papp? Vi snackar om 0,5% av bilens värde knappt. På mitt jobb har vi 10% rabatt hos Bavaria bara för att ställa det i förhållande.. . Så trixa med utrustning och förhandling så har du nog råd att köpa den färg du vill ha... | |
|
fan att man inte kan redigera sina inlägg... tillägg: Klart att BMW börjar ta betalt för solida färger som dessutom är väldigt populära. De har givetvis kostnader för den lacken oxå och det skenar då många väljer den. Sedan är de givetvis affärsmänniskor oxå med syfte och mål att tjäna pengar och öka lönsamhet. 3000 spänn är billigt för att få den fina färg man ev vill ha om ex jämför med en metallic som vad jag vet kostar betydligt mer hos de flesta handlare. |
|
|
Är det månne någon som tittat bakåt i historien hos biltillverkarna o upptäckt att Henry Ford hade en otrolig framgång med modell T, o den kunde fås i vilken färg som hels utan extra kostnad, så länge man valde svart :). Nästa steg är att ta betalt för öppningsbara dörrar..."Jaha, du vill inte bara köpa en bil, du vill även kunna sätta dig i den, ja då kostar det extra" :). Nej, jag tycker nog att biltillverkarna kunde åtminstone ha tre solida färger "utan kostnad", för kostar gör de, det är ju inbakat i priset, men nu börjar man alltså ta en extra slant för det som tidigare var inbakat...Sjukt. |
|
|
Nu skulle jag aldrig välja en solid färg men jag tycker att det är väldigt sniket av BMW att börja ta betalt. Det är ju inte direkt så att företaget går dåligt och tjänar dåligt med pengar.. Har dom så dåligt ställt så får dom väl höja bilens grundpris lite snyggt som dom ändå gör varje år ta i lite extra nästa gång istället... |
|
|
Hmmm, om nu väldigt många väljer en solid färg (i detta fall vit), borde ju detta göra att lackeringen blir BILLIGARE för tillverkaren då man får större volymer vid inköp, färre omställningar av lackeringsanläggningarna etc... Har svårt att se att vit skulle vara dyrare än grå färg i tillverkningen. Att T-forden gick att få i alla färger bara den var svart, är faktiskt en sanning med viss modifikation! I början och slutet av bilens tillverkning fanns det andra färger också! Men svart valdes under större delen av bilens produktion för att det var den färg som torkade snabbast och var lättast att polera upp (de använde cellulosalacker då som måste poleras upp efter lackningen). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.