|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej råkade idag ur för något som jag inte trodde om min ny inköpa bil. Var och slängde skräp. När jag skulle åka körde startmotorn några varv för att sedan dö. Testa igen men inte ett ljud. Testa då med start kablar, men det hjälpte inte. Batteriet är nyligen testat och var då i bra skick. Det gick att rulla igång bilen och allt fungerade som vanligt. Men när man stänger av den så fungerar ej startmotorn. Bilen är en 2006 som gått 15.000mil tror ni att startmotorn är felet? Är den svår att byta? Är detta ett vanligt fel? Har inte felsökt bilen med datorn, inbillar mig att den ändå inte kan se fel på startmotor? | |
| Dubbelkolla batteriet innan du börjar byta nåt annat. | |
|
Börja med att ladda upp batteriet ordentligt med en bra laddare under minst ett dygn! Vem testade batteriet och hur kom man fram till att det var i "bra skick"? Hur gammalt är batteriet? Normalt håller ett batteri ca 3-5 år, men det finns gott om exempel på batterier som hållit mycket kortare tid och även exempel på batterier som hållit betydligt längre. Mycket kortkörningar och många starter sliter mycket på batteriet, motsatsen är om du har mycket långkörningar och vårdar batteriet genom att ladda upp det med extern laddare några gånger om året - det förlänger livslängden markant! Har man för klena startkablar och ett helslut batteri i bilen, är det inte säkert att de räcker för att föra över tillräckligt med ström till bilen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Batteriet testades på mekonomen för 4v. Sen de hade en specialmätare som mätte ordentligt. De mätte även laddströmmen... allt var bra. Kört mist 4mil men fortfarande stendöd start. Normala bilar brukar man ju se när batteriet blir dåligt på ljuset i instrumentbrädan mm. Antar det inte finns någon startmotorsäkring? Visst var startkablarna klena som jag använde, men att inte ge någon som helst indikation verkar konstigt? Heldött är ju inte mitt batteri ? |
|
|
Hur många volt ger batteriet? Mät med en riktig voltmätare/multimeter med batteriet obelastat. Allt under 12,4volt = urladdat batteri! Hur gammalt är batteriet? Moderna BMW-bilar kräver mycket startström, det kan finnas ström till lampor, instrumentbelysning mm. men inte räcka till att dra solenoiden på startmotorn... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Intressant testar imorgon. När du säger obelastat, måste jag koppla ur batteriet? Eller räcker det låsa upp bilen och sen mäta på batteriet i bagaget? | |
|
Hade du startkablarna på polerna i motorutrymmet? Om inte, testa det. Kan vara kabeln från batteriet till startmotor/generator. /wmt |
|
|
Hej körde inte rätt på batteriet då det är svårt att komma åt i bagaget :( Mätte nyss rätt på batteriet med alla kablar påkopplade =12.45v Mätte även i motorummet på + kontakten och chassit (skruv) fick här 12.57v kan inte riktigt fatta detta?? Hur kan det bli mer här? Möjligtvis om bagageuckan var öppen och innerljuset ibilen? Glömde kolla detta. Men i vilket fall som helst verkar väl batteriet friskt, vilket jag hela tiden misstänkt :) steg 2 nu tro? :) |
|
|
Nja, kanske inte, kolla hur den laddar på tomgång och 1500-2000rpm. 0% 11,92 volt 10% 12,00 volt 20% 12,08 volt 30% 12,16 volt 40% 12,24 volt 50% 12,32 volt 60% 12,40 volt 70% 12,48 volt 80% 12,56 volt 90% 12,64 volt 100% 12,72 volt /wmt |
|
|
Prova också att mäta om mätvärdet dippar mycket vid själva startförsöket. Batteriet kan ge relativt hög spänning vid vila men ändå ha dålig kapacitet om det är slitet/defekt. Åter igen: Hur gammalt är batteriet? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Roligt att ni är på hugget och snabbt svarar... behöver ju få igång min bil! Mätte igen nu, med dörren öppen innebelysning på så mätte jag 12.40v i motorummet. Vid startförsök, hör man inget klickande ljud eller någon sådan tendens till att köra startmotorn. Man någon typ av fläckt som susar kan det vara bränslepumpen tro? I alla fall på samma mätpunkt (plusskontakt + jordad skruv) mätte jag vid start försöket ca. 11.86v siffrorna vandra lite från 11.70-11.90 typ. Batteriet vet jag ej när det är bytt, men det är ett nyare batteri som heter silver och kostar (2000-2500kr) på mekonomen. Original batteriet bör ju hållt i 5år till typ 2011 minst så mitt borde ju inte vara allt för gammalt... Laddströmmen blir krånglig att mäta då bilen står parkerad lite dumt och blir mycket jobb med att putta igång den. Mekonomen mätte laddströmmen och den var bra för 4v sen. Jag har dessutom kört 3 jorta sträckor + 1 en längre 3mil och batteriet visar ju ändå 12.57v så detta tyder ju på att bilen borde ladda.. |
|
|
Att laddströmmen var bra för 4 veckor sen innebär inte att den är bra nu, men visst är det sannolikt. batteriet däremot är tillräckligt gammalt för att det sannolikt är dåligt. Klickar inte startmotorn så räcker inte batteriet till och det krävs ganska mycket så batteriet kan vara skapligt laddat men ändå otillräckligt. Har du inget annat betteri att testa med? I vilket fall så har du nytta av ett nytt fräscht batteri. /wmt |
|
|
Ni ger inte upp batteri idén :) Har nu testat fölande: Paralellkopplat bmw med en 5månader gammal audi A4 med diselvärmare=mega batteri. Mätte 12.58v på detta batteri. Innan inkopplingen mätte jag 12.34v i motorummet (innerbelysningen på). Efter inkoppling =12.44v Fortfarande inte ett klick vid startförsöket. Däremot upplevde jag suset från gissningsvis bränslepumpen som högre. Gissar pga. Den extra kräm som nu fanns! Blir nog till att chansa på en beg. Startmotor, då det inte verkar vara supervanligt att de redan ger upp |
|
|
Har du möjlighet att testa med ett batteri som du vet är 100% fräscht, skulle jag nog råda dig till det. Försök även att knacka på startmotorn vid startförsök. Då brukar en dålig startmotor (innan den rasar helt) hoppa igång. Jag har inte kikat på hur "illa" den sitter på din bil, men ofta kan man komma åt att knacka med en lång trä/plastpinne (använd INTE metall som leder ström då det är lätt att komma åt oisolerade kontakter och få kortis mot metall - stor risk för att skada elektronik och att det börjar brinna!). Man måste dock vara två för den operationen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Håller med Johan B, testa med ett bra batteri. I vilket fall så verkar det vara minst 4 år och då kan du lika gärna köpa ett nytt bra för att slippa problem senare. Har du ingen batteriladdare? /wmt |
|
|
Jo har batteriladdare men bilen står på gatan lite dumt till för ström. Har svårt att se att startmotorn inte skulle klicka till med dubbla batterier. Hade ett batteri kostat 900kr hade jag köpt. Men 2000kr + kanske startmotor och arbete det blir inte gratis |
|
|
Om inte startmotorn ens klickar med kablar från en annan bil, så måste det väl vara startmotorn? Mina e39 klickar med väldigt tomt batteri. Är det annorlunda på e60? Iofs har jag har varit med om samma fel på en 525 e39 där startmotorn var tvärdöd och där jag hittade en jordkabel som inte satt ordentligt. Så mitt tips är antingen startmotor eller något med anslutningarna till den. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Koppla startkablar som är tillräckligt grova till polerna i motorutrymmet, låt den andra bilen gå på ett par tusen rpm minst 5 minuter, startar den inte då så glömmer vi batteriet. Edit: Har varit med om E39 där startmotorn inte klickat pga dåligt, eller mer korrekt trasigt batteri. /wmt |
|
| Om inget annat bra frammkommer här så byter jag motorn nästa vecka. Fått tag i en fin för 800... återkommer med uppdatering efter bytet :) | |
| Det är nog startmotorn. Prova å knacka till på den så startar den säkert. | |
|
Nu kommer facit!! ;) Var fest igår då startmotorn byttes! Bilen starta direk! Jag märkte skillnad på starten. Tidigare har den gått tungt. Jag har trott batteriet varit klent eller att det är trögt att starta en stor 6:a. Men nu förstår jag att det nog varit startmotorn som varit påväg att ge upp. Skulle kostat 7000 på bmw för byte och motor. Köpte på skroten för 800kr (hitta en som varit bytt och fick en från 2013) sjukt tur. Tog mig ca 5h att byta. Sitter sjukt trångt. Kunde dock göra bytet uppifrån! Hade jag gjort det igen hade 2-3h räckt. Inga specialverktyg. Körde 3/8 hylsa och storlek 11mm på de utvändigatorxen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.