AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.005

325i -06 Fel riktning från ABS-givare

Sida 1 av 2
da
11
danax408
325i -06
Hade bilen inne på en lokal verkstad för byte av ABS-givare höger bak. Den visade konstiga värden. Nu är givaren bytt men när jag fick tillbaka bilen sa de att givaren visar bra värden bortsett från att den visar att man kör framåt när man backar och tvärtom.
De kunde inte göra mer utan hänvisade till en BMW-verkstad.

Någon av alla kunniga personer här inne som vet vad detta kanske beror på?

/Daniel
Hur har dom kunna se det?
givaren vet inte om det går framåt eller bakåt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, givarna räknar bara pulser när hjulet rullar - det spelar ingen roll åt vilket håll hjulet rullar, pulserna blir likadana ändå.

Verkstaden har antingen ingen aning om hur saker fungerar eller så har de behagat skämta.

Om jag vore dig, skulle jag bett verkstaden förklara hur givaren fungerar - vore kul att höra deras "historia". ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
da
11
danax408
325i -06
Tack för svaren. Låter väldigt konstigt att verkstan säger så. Får ringa och kolla med dem.
da
11
danax408
325i -06
Finns det inte så kallade "active sensor" som klarar av att avgöra riktningen också?
gO
1.407
gOry
335i Touring
Ni har fel! Med dagens sensorer som är aktiva går det alldeles utmärkt att avgöra rotationsriktning..
Har du bytt hjullager på samma ställe?? Ett klassiskt problem är att vid byte av hjullager som innehåller själva sensorringen! Är att man antingen vänder lagret åt fel håll, dvs bort ifrån sensorn, eller skadar ringen. Det kan även vara så att de har uppstått en skada på ringen.
da
11
danax408
325i -06
Tack för svaret gOry. Nej, något hjullager ska inte vara bytt. Tänker att verkstan borde kunna sätta ihop allt rätt så jag vet inte vad som skulle kunna vara fel.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Du får nog fråga ut dom lite mer..
Ifall dom har kollat på signalen i oscilloskop vilket jag tror är högst osannolikt eller om de har läst ut felkoder som tyder på att den dekaterar fel rotationsriktning.
Det senare tycker jag borde tända varningssymboler i klustret dvs sätta ESP och ABS ur funktion!
da
11
danax408
325i -06
Det är varningar på både ESP och ABS i klustret.
da
11
danax408
325i -06
Ny info om någon är intresserad.
Verkstan ser 2st felkoder men kan inte se vad de innebär. Att givaren visar fel riktning ser de när de mäter givaren.
Bilen går precis som den ska bortsett från varningarna på ABS och ESP.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Jag skulle ta och kontrollera hjullagret innan jag söker vidare..

TC
56
TC1
518i -95
Hej har du fått någon lösning på det hela ?
Jag har bytt till 2 nya abs ringar samt 2 nya abs givare
Men problemet kvarstår. Startar bilen inga felkoder eller lampor som lyser!
Lägger i drive och åker ett par 50-100 meter så tänds först 4x4 lampan och kort därefter tänds abs och brake lampan och får fel kod 5e5c rotations identifiering . Alla givarna säger att jag åker baklänges hur jag än gör !! Snälla kan någon hjälpa till jag blir fan TOKIG SNART
TC
56
TC1
518i -95
Uppdatering
Nu har jag bytt alla ABS givare ( vemo ) samt ABS ringar ( vemo )
Har satt dit en ny Bosch motor till fördelningslådan !!
Men ingen lösning då alla lampor lyser så fort man rullat 50-100 meter
ABS brake 4x4 lyser och jag får 5e5c permanent och 5dec intermittent !
Har jag missat något eller vad fan är det frågan om ??
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Bara en tanke.
Givarnas signal går till nån enhet som tolkar signalen, den enheten tolkar signalen fel.
Ja enheten som tolkar signal är väl styrenheten för ABS?
TC
56
TC1
518i -95
Jag har tänkt så också men vad heter den enheten och vart kan den sitta ?
ca
14
carnystrom
330 XD -04
Hej!
Jag har exakt samma problem. Jag kör framåt ca 50-100 meter så tänds först 4x4 lampan och därefter tänds ABS och massa fler lampor, ser ut som en julgran på instrumentbrädan.. lampan och får fel kod rotations identifiering . Alla givarna säger att jag åker baklänges men det gör jag ju uppenbarligen inte om jag inte har monterat ratten i bagaget. :)
Kan det var den så kallade "Gierratensensor" alltså accelerometern som känner av bilens rörelser? Jag testade att byta denna från en annan X3a av samma årsmodell men då uppkom julgranen så fort jag startade bilen, så jag bytte tillbaka. Eventuellt måste den programmeras?
Eller vad tror ni?
Jag har en X3 E83.
/Calle
Hej,

Jag har för mig att det finns korrekt avslutad tråd här på AP, där sensorernas fabrikat visade sig vara avgörande. No-name är no-no, åtminstone för en BMW, kan slutsatsen sammanfattas.

Nu skriver du ju inte så mycket om bakgrunden till ditt problem. Du har knappast bytt alla fyra sensorerna, väl?

Men likafullt, har du bytt någon av sensorerna till en icke-OEM (eller icke-original) och därmed introducerat EN katt bland hermelinerna, finns det kanske en risk att ABS/DSC-systemet sparkar bakut.

Hur som helst, fel rotationsriktning har oftast ABS-sensorer som grundorsak. Någon kopierare i Ki-a som missat poängen.

/Lennart
ca
14
carnystrom
330 XD -04
Jag hittar inte den tråden. länk?

För två år sedan bytte jag ABS-givaren på vänster bak efter att ha läst ut den felkoden. Vet inte dess fabrikat, men det fungerade på en gång. (Den gamla var skavd av induktionskransens rostpåbyggnad, så jag satte en Ø6 mm bricka mellan.)
Men i höstas kom samma felkod från höger bak och efter att jag då bytt denna mot en ny från Schmiedmann gick det inte till sig, utan bilen larmar efter 50-75 m körning. Läser man ut hastighetsvärden momentant under körning rakt fram visar alla fyra givare exakt samma fart. Men alltså felkoden säger att bilen rört sig bakåt.

Använd [Sök inlägg] här ovan och skriv t ex ”ABS near rotation” , så får du ett tiotal träffar. Bl a denna Länk

Du kan också googla t ex ”ABS rotation”. Fenomenet är internationellt. :)

Jag är lite förvånad över att du inte reagerade direkt, när felet kom i samband med givarbytet. Men felet är ju inte okänt, så Schmiedmann kan väl knappast neka dig att returnera (no-name?) givaren.

/Lennart
ca
14
carnystrom
330 XD -04
Det kan alltså vara så enkelt att det är givaren som det är tok med eftersom deg är eftermarknadsgivare? Jag märkte felet på en gång men eftersom det blev skitväder och jag skruvar i ”blå hallen” stoppade jag huvudet i sanden och låssades som om
Problemet inte fanns. Men nu börjar det bli varmare och tid att ta tag i problemet på riktigt.
//Calle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.