AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.109

Info och efterlysning om E46M3

Sida 1 av 2
Ma
171
Mats99
XC90 FE - 16
Caddy Carrera Cup - 08
Har efter några års frånvaro börjat sakna min E46M3.
Sitter och kikar lite då och då efter en med bra spec och MANUELL låda.
Dock så verkar de manuella bli svårare och svårare att hitta så kanske kan få offra mig med en SMG och just nu finns följande bilar ute UEG115 -> Länk

Samt WKC244 -> Länk

Då är ju frågan om det finns information om dessa bilar som någon gärna delar med sig av eller om det finns någon som har en med manuell låda och vill sälja den.

em
906
em3
M3 cab -03
Vad var det för fel på: Länk

?

em3
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Den i andra inlägget ser fin ut! Men vågar man köpa en M3 som gått 14.000 mil?
qsacage: Är du allvarlig? 14000 mil är ett rimligt miltal för en 10-15 år gammal M3 E46, ingen lågmilare men ändå.
em
906
em3
M3 cab -03
Som Dawwe säger, 14' är inte konstigt. Det kan vara katastrofmil på en ägare på en bil som bara gått 3000, och nästan nyskick på en som gått 14000 osv. Man får värdera bilen och ägarna och försöka välja rätt.

em3
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Håller med föregående talare - miltal är inte så viktigt så längen bilen är rätt skött.
Jag var lite godtrogen (typiskt att gå emot sina egna "regler" :)) och det har kostat mig lite granna.
Bilen hade "bara" gått typ 6500 mil men den senaste ägarens "endast" 500 mil satte "ribban", den slets rejält med många kallstarter och launch controls - har jag fått veta nu i efterhand.
Så fokusera på hur bilen har körts och skötts istället för att bara stirra dig blind på miltalet.
Över 100 hk per liter motorvolym kräver kärlek från brukaren.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag är absolut allvarlig, men jag sa inte att det var __orimligt__ många mil. En högprestandabil som M3 körs som just den sportbil den är och inte som en pendlar-320d. 14.000 mil är inte lite även om det är fullt rimligt och troligt. Självklart spelar det roll hur den brukats men sannolikt (men inte nödvändigtvis) har den brukats mer dåligt ju fler mil och dess fler ägare.

Samma bil, den ena med 5000 mil och den andra med 15.000 mil väljer självklart alla den med låga mil. Det reflekteras ju också i priserna.

I det här fallet är det 16 ägare på bilen över 12 år !!! Om bara vart annan varit faktisk brukare så är det många nog för mig. Inbilla er gärna att samtliga 8 till 16 ägare varit "pedanta" med bilen. Min gissning är att det finns stor risk för dolda fel så som problem med bakaxeln, lager, koppling, drivlina och/eller motor. Inga billiga fel att åtgärda..

16.000 mil över 12 år men endast på sommaren (säg max 5 månader i detta landet) är 1300 mil per säsong eller 270 mil i månaden.

Det är en chansning, den kan vara fin och problemfri men den kan också behöva sköljas av med 100.000 kr de närmsta 2 åren.
qsacage: Det är inte självklart att välja den med lägre miltal, den kan vara i sämre skick än med långt högre miltal som andra redan skrivit.

Hellre än riktigt fin 30000milare med en eller två ägare än halvdan 10000milare med 18 ägare.

Håller alltså med dig om antal ägare, jag är mycket tveksam till massor av ägare eller framför allt köpa av någon haft en bil i mindre än 2år. Brukar bli märkbart dyrare än om ägaren innan haft den länge.

M3an i Järfälla skulle jag hoppa och inte bara för stylingen.

Mvh Stephan
em
906
em3
M3 cab -03
Håller med dig helt, i analys generellt, men varför hoppa bilen i Järfälla?? Vad var fel med den?
Ma
171
Mats99
XC90 FE - 16
Caddy Carrera Cup - 08
Tjena!
Kul att se så många som svarat.
Kan väl börja med med bilen i Järfälla -> UFZ487. Jag tycker den är "för" påkostad med saker som jag personligen inte vill ha. Sedan kan man ju tycka vad man vill om färgen på inredningen...
Ett stort plus dock är att den har manuell låda men ett lika stort minus är att den haft 16 ägare och är avställd. Vem vid sina sinnes fulla bruk vill inte köra sin M3 en dag som denna... (25 grader och strålande sol)
Har eventuellt fått tag på min gamla E46M3 Silver - 2003 som är svensksåld och endast gått 8k mil. Mycket dyrare än min budget men vis av erfarenhet vet jag att det brukar jämna ut sig i längden...

Jag letar vidare i vilket fall som helst

em
906
em3
M3 cab -03
Det finns alltid överraskningar i fallet gamla bilar, jag hoppas att du hittar "rätt" i slutändan!!!!
ke
342
kentsamuel
M3 E30
M3 E46
M535 E28
528i E28
318i E21
2800 CS E9
320d F31
530dM F10
Som ägare av E46 M43 innan, vad är det som gör att du föredrar manuell så mycket framför SMG?
Ma
171
Mats99
XC90 FE - 16
Caddy Carrera Cup - 08
Av alla trådar man läser så är det bara SMG som har problem med växellådan.
Sen känns det mera "rätt" med en manuell bil.
Körde en m3 med SMG låda och vart oerhört besviken.
Trodde den skulle vara snabbare.
em
906
em3
M3 cab -03
För och emot SMG lär leva länge, om jag förstått det rätt är det inte mycket problem med någon av alternativen, kanske liten fördel manuell, om man går på forums-statistik.

Jag tror att det finns ungefär 2/3 SMG och 1/3 manuell för e46 ( ren gissning), och tiden får utvisa om SMG-påbyggnaden på den manuella lådan ger problem för fler.

em3

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

SMG1 =skit
SMG II= föredrar framför man alla dar i veckan

Mats99:Trodde den skulle vara snabbare.

då var det nåt som inte stod rätt till med den lådan

för du vxl knappast snabbare med en MAN än en SMG II låda kan jag lova dig

flertalet som haft problem med SMG är givaren "huvkontakt"
sen är allting relativt..hur alla f.d ägare behandlat lådan LC "LAUNCH CONTROL" osv

sista uppdateringen till M3E46 där tog BMW bort LC-funktionen

Min cab har inte den funktionen överhuvudtaget..Bra,tycker jag
Men vill man ha den så går det att aktivera den
em3: Andelen E46 M3 med SMG är 48,6 % för Coupé och 63 % för Cabrio. Gäller för Europamodell vänsterstyrd. För alla versioner utom Cabrio vänster och högerstyrd är SMG i minoritet. Länk

Är det normalt att en SMG II-låda slår i växlarna och går långsamt strax innan ny växel slås i? Den jag körde betedde sig så. Om det gäller alla E46 SMG hade jag hellre köpt en 323Ci manuell än en E46 M3 SMG.

Varför inte den i Järfälla? Säljaren har skrivit alla sina fordon på sambon, den har kredit, ägt den ett kort tag och han förekommer i lexbase. Det är väl därför den och övriga fordon står på sambon. Eloge för att skylten är synlig. Hade han varit smart hade annonsören varit sambon som äger bilen.

Mvh Stephan
Bi
3.797
Bianca

Stephan 735i

hur lådan vxl beror helt på vilket "läge" den är i

1=långsammast

Läge 1-5

läge 6 (antispinn urkopplat) snabbaste läget
Bi
3.797
Bianca

gör man SMG-reset så kommer lådan börja om från noll

d.v.s den anpassar sig/lär sig förarens körstil
em
906
em3
M3 cab -03
Stephan 735i, skönt att du och andra som kollar på djupet finns! Man blir lite ledsen, men samtidigt är det en viktig signal att undersöka extra ordentligt.

Ungefär 50/50 då, eftersom det är fler coupeer, jag upplever dock att de fordon som finns i Sverige domineras av SMGII.

em3
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
SMGII är lite speciell och väldigt "avancerad". Den anpassar växlingshastighet för varje läge utifrån en del olika givare. T.ex läget på gaspedalen, varvtal, hastighet osv.
Lägger du dig i läge 6 och gasar fullt - då är det bara all in som gäller dvs lägsta ms och dunk.
Lådan är lite "knepig" om man är två förare som använder den med olika körstilar då den är "adaptiv". I vissa situationer så hamnar elektroniken i ett "zoombie" läge och verkar inte riktigt veta om den skall ligga kvar på växeln eller växla upp. Det händer när du fiskör. Lådan gillar lite mer bestämd körning.
I "automatläget" så funkar den fint som snus tycker jag (om du skall fisåka). Det jag inte förstår dock är varför man kan välja olika lägen i det läget för om du ställer den på läge 5 så lägger den i 2:an när du typ når 100 - känns lite jobbigt att ligga på 1:an så länge :) (lite överdrivet men lådan ligger längre och längre på växlarna ju högre läge du väljer)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Jag tycker att SMG'n var jobbig i autoläget (när man skulle vardagsköra bilen till jobbet t.ex), då den i växlingshastighet 2 t.ex växlade otroooligt segt, som en lång gummisnodd. Och satte man snabbare växlingslägen så växlade den inte förräns på för höga varv..

Den var ju perfekt för hårdköra och bana dock.

/T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.