|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Nja, en bra laddare kan "återväcka" batteriets kapacitet i viss mån genom att bryta sulfatering på plattorna, om batteriet är sulfaterat och har tappat kapacitet. Om batteriet självurladdar pga intern kortis, är det värre...då är batteriet skrot. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Rädda batterier tar tiiiid...Jag satte i ett batteri i min bruxis med ett sk "Magic Eye" för ca två år sedan. Ögat var vitt, dvs batteriet uttjänt pga djupurladdning...Trots att batteriets öga var vitt så startade den bilen normalt, även efter 1 veckas stillestånd. Min körprofil är rätt gynnsam då jag i regel kör långsträckor typ 60 mil. Så efter nån månads körning så var ögat grönt igen, dvs batteri i gott skick. Hade inga bekymmer med det alls i vintras. Batteriet i fråga är ett 88Ah Biltema batteri som hade suttit i min E34, tills jag glömde o koppla bort över en vinter, så det var givetvis stendött därefter, men "räddningsbart" trots att det är närmre 7 år vid det här laget. I ditt fall är det ju något som drar ut batteriet. Att köpa ett nytt batteri löser inte grundproblemet, inte heller att underhållsladda. Alla batterier har sk "självurladdning". Ett friskt batteri i en frisk bil klarar av att starta bilen efter minst 3 mån stillestånd, trots att bilen varit/är larmad... | |
|
Köp en laddare du, du kommer vilja ha en även om du köper nytt batteri för du vill definitivt ladda dit nya batterier när du köpt det men även efter felsöket. Men framförallt, några ggr per år för att slippa problem. |
|
|
Du ska kunna mäta ström i avstängt läge spelar ingen roll om mätaren kostar 99kr, vad visar den? I vilket läge står den i tag gärna en bild. |
|
|
Hej, Det förvånar mig att ingen hittills ifrågasatt generatorns roll i detta. I o f s har väl battriet gjort sitt nu, efter alla dessa totalurladdningar, men trådskaparens initiala uppgifter - att bilen ibland kunde stå i dagar, ibland inte ens tjugo minter, utan att bråka - vill jag tyda som antingen ett mekaniskt problem inuti batteriet (där ibland en kortis i så fall kan inträffa) eller som att generatorn inte alltid levererar (p g a glapp, ärg eller slitna kol, t ex). Att ett fulladdat batteri skulle tappa halva sin kapacitet under tjugo minuter genom en extern kortslutning, utan att bilen börjar brinna, håller jag för uteslutet. Föreslår till en början en rockad mellan det installerade och reservbatteriet. Sen en nära uppföljning av det "nyinstallerade" batteriet kompletterad med mätning av strömförbrukning i "sleep mode" (max ca 40 mA). Om inte förr, är det sen dags att kolla generatorns laddspänning och -ström i olika situationer. /Lennart |
|
|
Tack alla Sherlocks! Mycket bra respons. :-) Har laddare, har fräscht batteri tillhands. Ja, generatorn är även min "suspect - don't leave the country" liksom startmotorn. Vad annars kan stanna i olika cykliska lägen? Fläktmotorn, kanske? Som jag nämnde hade jag tills nyligen en gammal Chris Craft Lancer med ojämt startbeteende i sin Cheva-motor. När jag öppnade startmotorn var kopparlindningen inte helt förstörd, men tillräckligt, vilket skapade denna nyckfullhet och ibland tjuvström. Ny startmotor, och starten blev en helt annan. Bortsett från eventuella batterifel, någon med kunnighet på start och generatorer? *Stort tack Delorian, men bara för att förtydliga: Med "parkeringsläge" menar jag inte om bilen står i lutning eller norr eller söder, utan hur delar inuti drivsystemet har stannat ett visst läge. Därvid har jag inga kunskaper ännu men jag inbillar mig att symtomet är en ledtråd. (Och ja, är samtidigt i färd med att analysera och kanske utesluta batteriet). *Lenwib, varför vill du utesluta kortis? En klassiker är ju exempelvis kabeln till bakluckan som efter år av mekanisk nötning skapar kabelbrott och smältning - med kortis och batteriurladdning. Jag har sett det själv med egna ögon, bytt sladdar och löst problemet. Vad, menar du, hindrar att kortis kan ske på andra ställen? //Good things happen to good people! |
|
|
Omöjligt att sitta och gissa vad det kan vara. Du måste mäta ström i sleepmode. Koppla in mätaren i serie , spelar ingen roll vilken du kopplar in den på jag brukar dock göra det på minuspoolen. Låt sedan strömmen sjunka när bilen går ned i sleep mode, tänk på att ha kupebelysningen släkt. Drar den för mycket så rycker du säkringar till strömmen sjunker du har då ringat in en felkälla. Har bilen dragkrok.? |
|
|
Du vill se hur bilen ser ut och om den har dragkrog??? Vad vill du? //Good things happen to good people! |
|
|
Callekola, folk försöker hjälpa dig. Dragkrokskopplingar är ett ställe där det ofta uppkommer elektriska fel. Min bil: Länk |
|
|
Det är vanligt att det blir diverse knasiga kortslutningar i släpvagnskontakten - kan vara svårt att komma på då det kan ge väldigt märkliga symptom... En defekt generator brukar vara lätt att mäta upp - jag kopplade på avsäkrade tampar (säkrades vid batteripolerna) på batteriet och drog in i kupén, där jag kopplade på en vanlig multimeter. Sedan var det lätt att läsa av exakt hur mycket generatorn laddade under körning. I mitt fall (en gammal Merca S124) var generatorn dålig men tappade bara laddningen när den blev varm, symptomen förvärrades och den laddade allt mer sällan för att till slut upphöra helt med laddningen - hela förloppet från "misstanke" till att generatorn la av helt, tog ca två veckor. Det var troligen kolen som var slut, bytte till en fabriksrenoverad (bosch) och då gick den som den skulle igen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...olaO, var snabbare! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Callekola... "Du vill se hur bilen ser ut och om den har dragkrog??? Vad vill du?" Vad menar du här, varför skulle vi vilja veta hur den ser ut? |
|
|
Hoppsan mina vänner - snabba klumpiga fingrar - jag menade naturligtvis: Hur kan externa delar som en dragkrok dra ström? Men jag inser nu tanken med kontakten. Nej, ingen dragkrok, ingen släpvagnskontakt. Ingen taklucka heller. Men tack för idén. Kommer i kväll att mäta alla socklar i säkringsdosan med fräscht batteri. En kortis behöver kanske inte passera en säkring, men... kanske. Och, Johan, bra tanke att testa generatorn. Om jag förstått det hela rätt så sitter generatorn till vänster om blocket och starten till nedre höger. I så fall spinner generatorn fint, men startmotorn avger ett svagt skrapande ljud som ett slitet lager ungefär, fast svagt. Får mig att minnas ett tidigare oljeläckage - nu fixat - som droppade olja över startmotorn. Kanske har detta sabbat elmotorn eller åtminstone stekt någon komponent? Mystiskt. Tack alla för fint engagemang, återkommer med resultat. // Calle //Good things happen to good people! |
|
|
Hej, Nu har det runnit en del vatten under broarna, medan jag varit borta från tråden. Kanske medan jag skrivit också, men det får ni överse med i så fall. @CalleK.: Varför vill jag utesluta kortis? Jo, om, jag menar OM, ditt batteri varit på topp, när du kört en timme motorväg och sedan stått stilla på en färja under tjugo minuter, skulle alltså batteriet ha gått från "topp" till ca under hälften. Om ditt batteri har en kapacitet på ca 70 Ah (vad vet jag? Men 60 eller 100 gör inte så stor skillnad för resonemanget), betyder det att batterietpå dessa tjugo min skulle ha tappat 35 Ah, amperetimmar. D v s en teoretisk kapacitet av 1 A under trettiofem timmar, eller 35 A under en timme. Eller ungefär 100 A under tjugo min (en tredjedels timme). Om det sista skulle ha hänt, hade något brunnit. Strömstyrkorna är teoretiskt beräknade. I praktiken hade kanske batteriet exploderat eller nåt. Det blir häftiga reaktioner, när blybatterier kortsluts. Men jag vill bara tydliggöra skillnaden mot 10-20 A kortis i en för klen kabel, som antingen brinner av eller löser säkringen till sist. Men nu tror jag att ditt batteri inte varit på topp på länge. Så här ser jag situationen efter att ha följt tråden ett tag: Det av dig beskrivna utgångsläget ställer egentligen bara fast, att bilen inte startar i vissa lägen. Själv avskriver du bl a batteriet som orsak, men diskussionen här har faktiskt - mot din "rule-out" - landat i just batterifrågan. Alldeles rätt, eftersom en start alltid lyckas med reservbatteriet. Det borde definitivt skriva av startmotorn som varande grundproblemet Vid det här laget tror jag att alla i tråden är överens om att ditt batteri är slut. Möjligen bara för närvarande. Det kanske går att rädda, men just nu är det slut. Då inställer sig frågan, varför är batteriet slut? Tre möjliga svar har skisserats: - batteriet defekt - tjuvström - generatorn Det rätta kan bara du själv vaska fram. Du har fått många tips här hur du skall gå vidare. /Lennart |
|
| En återförsäljare som säljer batterier har ofta instrument för att testa om en cell är dålig, mekonomen kanske har. | |
|
Tack alla, Bra resonemang Lennart. Jag tar en paus och testar allt som går. Återkommer. Thumbs up // Calle //Good things happen to good people! |
|
|
Ibland blir saker och ting enklare än man tror. Tänkte köpa ett nytt batteri på samma mack, men istället plockar de fram en finurlig apparat som testade det gamla. Mycket riktigt, Lennart, batteriet var "slut" per definition. Så istället ville man byta ut batteriet mot ett sprillans - och större - eftersom jag tydligen hade garanti på det. Jag nämner att det kanske är bilens fel och inte Tudor's - men det ville man inte ens veta. Nu 77 Ah i trunken. Sicken flax! Därmed dags för en längre paus för logiska tester och experiment. Stort tack än en gång alla Sherlocks! // Watson //Good things happen to good people! |
|
|
Hej och Grattis! För att vara på den säkra sidan skulle jag ju ändå vilja rekommendera dig att följa upp det nya batteriets tillstånd (polspänning) ett tag framöver. Fast den rek. är kanske onödig... ;) /Lennart |
|
|
...och för att få ut det mesta av ditt nya batteri - ladda upp det ordentligt med en extern laddare, för de brukar sällan eller aldrig vara fulladdade när de levereras! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Japp till båda. Will do. Tack // Calle //Good things happen to good people! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.