AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
24.567

UTMANING: Batteriet vill ladda ur i vissa P-lägen. - 320i E36 M52 -97 -

Sida 1 av 2
Ca
112
CalleKola
320i/E36/M52 -97
Hej,
Här är en nöt att knäcka för de lite mer kunniga:

Min 320i/E36/M52 startar ibland som vanligt, ibland inte alls. Då, när jag vrider om nyckel, blinkar instrumentklustret och det "tickar" eller "knäpper" i snabb takt. Ström finns alltså, men den räcker inte för start. Start med reservbatteri: Inga problem.

Nu gåtan: Det verkar inte bero på hur länge bilen är parkerad, utan i vilket "läge" bilen har hamnat i. För en som kan BMW borde detta vara en avgörande ledtråd.

Rule out: Nytt batteri (1 år). Kabelsnabeln till bakluckan utbytt (1 år).

1. Vad i en BMW kan hamna i ett visst "tjuvströmsläge"?
2. På vilka fler ställen kan sladdar smälta ihop och kortslutas utöver snabeln till bakluckan?

Stort tack! /Calle

//Good things happen to good people!
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Det låter mer som ett jordfel i din bil , kolla alla jordkablar så att dom är rena och fria från ärgning.
Det skulle även kunna vara fel i tändningslåset om det är slitet osv.
Ca
112
CalleKola
320i/E36/M52 -97
Tack, Micro68. På vilken gissningsgrad är dina tips? Har du haft liknande erfarenhet själv? På vilket sätt skulle dessa två felområden kunna uppvisa symtomen jag beskrev?

Och om jordkablar: Hur många är dessa och kommer man åt alla? På vilket sätt vore det realistiskt?

Stort tack // Calle

Ca
112
CalleKola
320i/E36/M52 -97
PS: Kollade även kabelsnsnabeln till förardörren som ju borde vara den i ordningen efter bakluckan som slits ut först. Helt felfri. Rule out alltså // Calle

1: Se till att batteriet är 100% laddat.
2: När den "klickar/tickar": mät spänningen batteriet ger. Gärna både obelastat samt när du vrider på nyckeln.
3: När den "klickar/tickar": Dra en extra jordkabel mellan metall-del på motorn samt karossen. Startar den då = motorn behöver jordas bättre.
4: När den "klickar/tickar": Dra en extra jordakabel mellan batteriets minus o karossen. Startar den då = batteriet har otillräcklig/suspekt jord
Den extra jordkabeln är med fördel en ordentligt grov startkabel. Se till att du får ordentlig kontakt i båda ändar, man kan behöva flytta/rucka/mojja med kabeln...
Ca
112
CalleKola
320i/E36/M52 -97
Super Dawwe. Testar och återkommer. :-)
/ Calle

Ca
112
CalleKola
320i/E36/M52 -97
PS: Dawwe, som beskrivet, när jag startar med det andra reservbatteriet så startar motorn helt felfritt, alltså inga "knäpp" alls. Jag ska testa det du säger, men i min hjärna känns det hela mer som att batteriet delvis laddas ur under parkering. Den kan ibland stå parkerad i dagar utan startproblem, men en annan gång krångla efter att ha stått på en bilfärja i bara 20 min efter en hel timmes motorvägskörning. (Reservbatteriet som jag alltid har med mig fixar det snabbt dock). Kortslutningen - om denna existerar - uppstår alltså inte alltid, utan vid någon sorts "läge". Detta gör det hela mystiskt.

Häromdagen fick jag svaret på varför min Chris Craft Lancer-båt ibland var svårstartad. När jag bytte startmotor visade det sig att kopparspolen delvis hade trasats sönder med åren vilket gjorde startmotorn vek men inte helt trasig. Ny spole och Cheva-motorn startade som en raket.

En rotor - som i en startmotor eller generator - kan ju hamna i olika "lägen" så det är dessa tankar jag är inne på. Låter naturligtvis som spökerier, men om koltapparna eller elektronik i bilens elrotorer inte är på topp så kanske detta kunde förklara lägesfenomenet. Kan du komma på något annat? Klimafläkten kanske? Någon av sonderna som lurar datorn i vissa axellägen?

Återkommer efter test / Calle

Kula: Läs punkt 2 igen :). Om batteriet är kasst eller något dragit ut det så pass att spänningen/strömmen inte räcker o starta bilen så lär du ha en spänning på under 12 V. Kom ihåg att ett utvilat fulladdat batteri ger typ 12.7 V i spänning när det är fulladdat. Typ 12.1 V är 50% laddat, typ 11.4 V är helt urladdat...

Länk
Ca
112
CalleKola
320i/E36/M52 -97
OK, Dawwe, testerna genomförda:

1. Mitt reguljära batteri är alltså tillräckligt urladdat för att bara ge "klick" men inte tändning. Och eftersom klickproblemet inte uppstår alls med mitt andra 100% laddade reservbatteri så måste jag utföra dina tester med det delvis urladdade reguljära batteriet.

2. Batteriets spänning nu: 11,44 volt. När jag vrider om: ca 9volt.

3. Kraftig jordkabel mellan motor och kaross: ingen skillnad.

4. Kraftig jordkabel mellan minus och kaross: Ingen skillnad.

Det verkar som att någonting i bilen är kortslutet och därför drar tjuvström. För ett par år sedan hade jag ett liknande symtom som orsakades av kortis i kabelsnabeln till bakluckan (klassiskt). Sladdarna där bytta och fräscha, har kollat. Då berodde det på mekaniskt slitage, inte korrosion, vilket får mig att misstänka detsamma denna gång. Vad mer kan kortsluta sig pga mekaniskt slitage? Eller kan kablage smälta ihop trots korrekta säkringar?

A case for Sherlock.

Stort tack // Calle

11.4 är ett helt urladdat batteri... Du får ansluta en "tångamperemeter" o vänta tills den går ner i sleepmode o se hur mycket ström den drar. Minns inte exakt men är det över 0.1 A så är det för mycket. Därefter börjar du dra säkringarna en efter en för att se när strömmen dyker under 0.1 A...
Har du eftrmarknadsstereo skulle jag misstänka den. Tips: Koppla inte ihop gul + röd, ge de separat plus-matning...
Ca
112
CalleKola
320i/E36/M52 -97
Vad är en eftermarknadsstereo? Har en Sony, säkert av bra kvalitet. Ska kolla. Återkommer.

Allt som inte är original BMW är eftermarknad. Sony är definitivt eftermarknad.
Ca
112
CalleKola
320i/E36/M52 -97
Menar du verkligen att en bilstereo med tiden kan börja dra så mycket tjuvström att batteriet laddar ur? Hmm, ska testa men det känns inte riktigt som grejen som matchar symtomet.

Vet du hur långt man måste köra för att ladda ett batteri som i mitt läge?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
11,4 volt kan innebära att batteriet har intern kortslutning i en cell!

Kortisen sker när slamfickan i botten av cellen är full av sediment som kortsluter plattorna i den cellen.

Det kan vara så att slamfickan är "nästan full" och att det ibland räcker att batteriet skakar till lite för att det inte längre skall bli kontakt mellan plattorna och sedimentet, för att i nästa stund skaka till lite igen och plötsligt är det kortis igen...

Oavsett låter det som att batteriet är knas - ladda det under minst ett dygn (gärna flera) med en bra batteriladdare. Blir det inte bättre då är batteriet skrot och måste bytas ut.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Nej jag menar att stereon är felaktigt inkopplad, främst då att man låter gul+röd dela på samma plus-matning. Ena plus matningen är som bekant till stereons "minne" endast, tror detta är den röda kabeln...
Ca
112
CalleKola
320i/E36/M52 -97
Hej Johan B, din tes verkar intressant. Kan förklara just detta att fenomenet bara sker ibland. Ska kolla. Nytt batteri dock, bara ett år gammalt. Måndagsexemplar kanske?
Tack // Calle

Dawwe, Har ej hunnit kolla stereon ännu, men den har aldrig ändrats under de sex åren jag har haft bilen, och urladdningsproblemet är ganska nytt.
Tack // Calle

Ca
112
CalleKola
320i/E36/M52 -97
Sådär,
1. Har nu tagit en ordentlig biltur vilket laddade batteriet, nu 12,48 Volt.
2. Innan resan fick jag "k-pist" i instrumentklustret som beskrivet, men efter resan nu startar den fint.
3. Tar nu loss pluskabeln från pluspolen på batteriet och mäter däremellan strömmen på avstängd bil med min lågprismultimeter. Inget värde.

Tipset är ju att samtidigt dra ur och sätta tillbaka säkring för säkring. Men i mitt fall får jag ju inget utslag alls. Antingen mäter jag fel, eller så är multimetern opålitlig, eller så har tjuvströmmen nu upphört av någon anledning. I vilket fall så lär den återkomma, så jag vill med envishet hitta källan.

Med batteriet i bakluckan och säkringsdosa i fram så blir det ett himla springande. Vore det inte enklare att ta ur säkringarna och mäta ev. ström i respektive sockel istället? Den enda sockeln som borde visa ström är väl i så fall larmet? Alla andra ska väl vara döda? Eller tänker jag galet? Risk att något går sönder i bilen?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Se till att ladda upp batteriet ordentligt med en extern bra laddare!

Mät sedan vilospänningen efter flera timmars (helst ett dygns) vila på batteriet - mäter du direkt efter uppladdning/körning, kommer du att få ett för högt mätvärde!

Allt under 12,4 volts vilospänning är att betrakta som "urladdat" batteri.
Batteriet börjar även förstöra sig själv genom sulfatering på plattorna när spänningen understiger 12,4 volt (korrekt uppmätt vilospänning)!

Till att börja med låter det som att batteriet är dåligt laddat - i bästa fall går det att ladda upp det med en bra laddare, i värsta fall är batteriet sulfaterat så det permanent har tappat kapacitet (är det riktigt illa är batteriet förstört).

Mvh
Johan B

Ca
112
CalleKola
320i/E36/M52 -97
Tack, Johan B, bra information. Ska kolla batteriet. Är det i dåligt skick skaffar jag hellre ett nytt batteri än en avancerad laddare för dyra pengar. (Har redan en laddare, men det sägs ju att billiga laddare är både långsamma och kass. För felsökningens skull litar jag mer på ett nytt batteri. Jag har ju redan ett sådant i reserv som vi kan experimentera med så länge).

Hursomhelst är det något i bilen som får batteriet att ladda ur, så om jag skaffar nytt batteri lär även detta förstöras med tiden.

Därför återstår gåtan: Hur och var lokaliserar jag läckan i bilen? 10 vanligaste kortisarna? Någon med praktisk erfarenhet?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För 4-500 kr kan du hitta bra laddare som förlänger (och i vissa fall "räddar") batterierna.

Ett bra batteri kostar väl minst en tusenlapp, så laddarens pris kan du tjäna in rätt raskt...

Ditt batteri är inte så stort att du behöver en "stor" laddare för 1500kr eller mer, däremot har en dyrare laddare lite fler finesser och laddar batteriet snabbare.

Det kan vara batteriet som självurladdar sig - prova att koppla ur det från bilens elsystem och kontrollmät det efter några dygn.

Mvh
Johan B

Ca
112
CalleKola
320i/E36/M52 -97
Absolut värt att testa Johan. Will do.

Du menar att rätt laddare kan återställa batterier med detta akuta fel, att det laddar ur sig självt alltså? I så fall, toppen!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.