AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.221

PDC bak intermitent fel! Var koppla upp bilen mot dator i GBG?

Sida 2 av 3
Grattis!
Och ett stort tack för återkopplingen!

/Lennart
Härligt. Tummen upp!
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Kul att det löste sig! Lite märkligt att inte Mekonomen har grejer som kan kolla sensorer på ett PDC system. Vad gör de om du skulle ha lämnat in bilen med det felet där? Tackat nej till jobbet? Hänvisat till BMW? Då får man tacka nej till många jobb.
Lite skoj ändå att "min" INPA var med och löste problemet.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Si
50
Silverpilen740
530i Touring -06
Min gissning är faktiskt att jag tror Mekodiagnose som mekonomen anslutna verkstaden använde säkert skulle klara av att hitta det. Tror dock att personen som felsökte inte riktigt kunde programmet Max. Att scanna av bilen rakt av gav ju 0 fel på pdc. Det var ju samma med Inpa. Men att testa varje sensor är ju helt klart det rätta. Gillar ditt program skarpt OlaO. Gillar att det var så lätt att hantera!
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Här är bild på hur det såg ut när trådskaparen kopplade upp med INPA.
Mycket lätt att det är mitten vänster bak som är defekt, den ger fullt utslag trots att den är "obelastad":Länk

Mvh Ola

Min bil:

Länk

ma
15
mangelus
545iA -05
Har samma problem, någon som har i Gbg-regionen eller vill sälja INPA? Blir mycket felsökning annars...

mvh, Christoffer
Si
50
Silverpilen740
530i Touring -06
du kan maila mig på silverpilen740@hotmail.com
hjälper dig gratis
ra
28
radioten
BMW 525i Touring-06
Går det och mäta fram vilken sensor som spökar eller är det bara och gissa?. Är nybliven BMW ägare så är inte så insatt i alla finesser än.
Starta din PDC genom att trycka på knappen med tändningen igång. Har du ingen knapp så lägg i backen och dra i handbromsen eller be någon gör det åt dig (säkrast) Du kan sedan sätta örat mot varje sensor och lyssna.

De som tickar är bra och tvärtom. Du kan ju ha otur att någon fungerar lite från och till, men du bör hitta någon som är tyst. Byt då den eller de..

En polares pdc spökade. Det visade sig att 6 sensorer va tysta. Beställde nya från Kina (50kr) st. Nu fungerar allt igen.
ra
28
radioten
BMW 525i Touring-06
Kollade mina backsensorer. Inte ett knäpp från någon av dom. Displayen visar sensorradien och lampan i knappen i panelen blinkar. Kan verkligen rubbet ha lagt av?
Kan vara fel på kabelhärvan? Tickar dina framsensorer?
ra
28
radioten
BMW 525i Touring-06
Nä ,dom är lika tysta dom. Är det styrenheten som tackat för sig?
Antagligen. Bara du inte fått in vatten i reservhjulsbaljan. Din enhet sitter nämligen där.. och allt annat elektroniskt. :(
ra
28
radioten
BMW 525i Touring-06
Nä vatten hade jag som tur var inte där. Hittade nämligen ett reservhjul som ville ha lite luft och då lyfte jag på skivan under hjulet och det var snustorrt. Törs man lita på en styrenhet från skroten.? Den ska väl "giftas" in som jag fattar. Men det kanske går så pass så att jag ser(hör) om sensorerna fungerar.? Eller hittar inte bilen styrenheten om man inte gifter in den.
Si
50
Silverpilen740
530i Touring -06
Har ett svagt minne av att du kan lyckas om du tar samma modell som du hade innan. Lyckades med min dragkroksbox, finns ju oftast 3 olika art. nr till samma produkt. Väljur du samma nr som du har så är chansen att lyckas lura bilen...
ra
28
radioten
BMW 525i Touring-06
ok Då ska jag kolla art. nr på boxen i bilen och se om någon skrot har samma.
Tack så länge
ra
28
radioten
BMW 525i Touring-06
Ett litet inhopp mellan fel letandet. Läste någonstans att PDC kopplas bort om man kör med släpkärra. Undrar nu förstås om det sker med en brytare någonstans eller om systemet känner av släpkärrans ljus och kopplar bort det den vägen
ra
28
radioten
BMW 525i Touring-06
Uppdatering om parkeringshjälpen.Köpte en annan styrenhet med exact samma nummer på skroten så den var identisk.Det fungerade typ 10sekunder sedan blev skärmen blank så till vida att det var ingen indikering från någon sensor.Plockade ut kortet på den styrenhet som hade suttit i bilen och det var en komponent som brunnit längst ner i hörnet från modul 1(minsta anslutningen) räknat.Har kollat sensorerna och det är en i höger hörn bak som ser ut att fått en smäll. Går det att koppla bort sensorerna bak utan att riva bort stötfångaren ? Har beställt en till styrenhet från en annan skrot med samma nummer. Ska obducera den styrenheten som jag köpte förra gången och se om det är samma komponent som har gått. Om det är så kan det bli sån dunderkortis i en sensor så den tar styrenheten?
ra
28
radioten
BMW 525i Touring-06
Styrenheten jag köpte förra gången öppnad och kollad .Samma komponent pajade i den också. PDC:n går väl inte via den berömda bakluckekablaget så det är där det spökar.
ra
28
radioten
BMW 525i Touring-06
Har nu "obducerat" en pdc sensor bak från skroten. Hittar inget som förklarar varför styrenheten pajar 10sekunder efter att jag kopplat in den. Kan själva mitten delen av det man ser av pdcsensorn ha fått sig en smäll så den är i hoptryckt så lite att det inte syns men att den kortsluter systemet i alla fall
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.