|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej.. mitt första inlägg här med min nyköpta/beg bil. Har läst runt som en dåre på PDC fel (baksensorerna bak) Inte många verkar ha just mitt fel, eller svaret framkommer inte åtminstone. Följande har gjorts/är fel. Började med PDC fail i idrive. Fann trasig sensor och bytte denna (beg. Frånskroten). Nu fungerade allt typ 1 gång. Nästa gång indikerade 3 sensorer av 4 att de hade krockat, fast inget var i närheten. Så här är det 9 av 10 gånger. Har testat byta sista kabelbiten till sensorerna, men samma fel. Har försökt felsöka med bmwhat (mycarly) men den hittar inget fel. Misstänker fel på pdc styrenhet som är i bagaget under reservhjulet. Dock ser allt fint ut där. Har ju dock köpt bilen begangnad så vem vet vad som hänt här. Bmw eller mechanum har inte tid på några veckor och det kostar 1500kr att felsöka. Min fråga är vad tror ni om felet samt finns det någon som kan felsöka med dator lite billigare/snabbare? Tacksam för alla tips/hjälp | |
|
Hej, Kan köra en diagnos med BMW Scanner åt dig. Om den prickar felet, vete katten, men det kostar ju inget att försöka. PM:a mig dina kontaktdata och meddela här, så hittar vi en tid. Imorgon (lördag) lär ju regnet bryta löst, men kanske hinner vi före. /Lennart |
|
| Detta låter ju hel grymt! Skickat (tack) | |
| Jag hade intermitent på min + en kass sensor. Bytte hela kabelslingan och sensorn, nu fungerar det fin fint igen. Varför bytte du sista biten och inte hela slingan? | |
|
Gissa? ;) Nä men sista biten tog 1minut.. Började så. Den andra delen ser sjukt jobbig ut 1000kablar det är ju en kabelstam som ser sjukt jobbig ut att byta ; ( ?? |
|
| Plocka av hela bakskärmen. Tar 5 min, sen lossa kontakterna från sensorerna. Kabelslingan sitter inte fast någonstans. När du väl fått av bakskärmen så skrattar du åt det så enkelt det va. | |
| Menar du hö baksärm, eller talar du om stötfongaren bak? Det går ju en kabel från de 4 sensorerna och till en kontakt (ca 1m lång) men sen från denna kontakt till pdc styrenhet verkar det mindre kul att byta :/ | |
| Jag men stötfångaren bak. Sorry ;) Den kabeln som går till alla 4 sensorer bytte jag. | |
|
Bild; Länk Edit; måste sova.. Skriver imorgon :) |
|
| Det är den jag bytte med :/ | |
| Ok, till en ny eller? Om den kommer från skroten kan den vara kass? | |
|
Kommer från skroten, men är tveksam till att 2 kablar ger exakt samma fel. :/ Blev ingen scanning idag. Lenwib hade en verasion som heter 1.4.0.9 och passar ej e61 utan e39 osv... ingen annan som kan scanna? |
|
|
Nä, det är ju lite långsökt. Hoppas du får rätt på det snart. Skriv sen hur det gick. :) |
|
| Du kanske ska investera i ett diagnosprogram? Alltid bra att ha för framtiden. Kolla med Ola här på forumet. Han säljer/sålde förr iaf. | |
|
Lite uppdatering: Var inne på mekonomen som felsökte med deras Mekodiagnose. Fann dessvärre 0 fel på pdc:n :/ de hänvisade till bmw som kan gå lite djupare. Skulle kostat mig 500kr istället för bmw som tar 1500kr. Nu slapp jag även att betala, då de inte hitta något fel på mekonomen :) Har efter mycket efterforskningar hittat denhär youtube filmen som visar mitt fel. Mitt fel blinkar lite ibland och skiftar mellan 3 till 2 sensorer som lyser rött. Och iblan fungerar allt perfekt. Dock bara 1-2 gånger 3 gången du backar emot typ så fastnar 3 sensorer på rött. Enl. Kommentarerna på filmen bytte han pdc unit. Så funderar på att chansa på det? Att felsöka kostar 1500 att programmera in ny pdc box =1500 pdc box beg=1000kr Känns inte kul detta. |
|
|
Dessa jävla pdc. Idag fick jag PDC fail, igen. Höger bak tickar inte. Ska byta plats på de två sista till höger och se vad som händer. Antingen så byter du din modul eller så byter du alla 4 sensorer bak. |
|
|
Hej, Jag vill bara tipsa om, att hon-kontakterna lätt blir vidgade om man är det minsta oförsiktig vid framför allt isärdragandet, då man gärna vill vicka lite. Prova att trycka ihop kontakthylsorna med något smalt, t ex en instrumentskruvmejsel. /Lennart |
|
|
;) tack vinyl och lenvib. Får lura på allt. |
|
| Jag har Inpa på en laptop om du vill testa o se om du blir klokare m ev annan info du kan få ut. pm:a mig om det är intressant. | |
| Hurra äntligen :) lite inpa napp. Du har powermsg mats | |
|
Hurra nu var det löst! Tack till alla som hjälpt till på vägen! Mycket stort tack till Mats! Sparade mig väldigt mycket tid och pengar! Felet var en trasig Backsensor. Den jag bytte från skroten var trasig! Den tickade och fungerade som den skulle men som sagt fungerade ju till och från. Dock hittades felet med "Inpa v2.0 olaO" och Mats! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.