AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.424

525xd 2012 tips/åsikter mottages

Sida 1 av 2
Hej.
Jag har letat länge efter en f11 nu med x-drive och drag och har nu hittat en.
I min förra bmw (e61) så hade jag nästan all utrustning och i denna är det inte så mycket
anser jag iaf. Tror jag klarar mig iaf då mina krav var xdrive, drag och gärna skinn, nu är det bara halvskinn men kanske nöjder mig ändå.

Det är en 525xd, 2012, 10500 mil. Vad borde prislappen ligga på? De vill ha 275 000:- Är detta ett bra pris? Helt okej och eller inte bra alls?
Är den 4 eller 6 cylindrig?
Jag vill gärna höra era åsikter ang bilen. Ang utrustining, milen, priset, motor osv osv. Jag har endast ägt bmws bensin sexor tidigare så jag vet egentligen inte hur dieseln känns. Har dock kört diesel men aldrig bmw!

Här kommer specen på bilen! Tack på förhand för hjälpen!

Vehicle information

Type code XB91

Type 525D XDRIVE (EUR)

Dev. series F11 ()

Line 5

Body type TOUR

Steering LL

Door count 5

Engine N47T

Cubical capacity 2.00

Power 160

Transmision ALLR

Gearbox AUT

Colour ALPINWEISS 3 (300)

Upholstery STOFF/LEDER TUDOR/ANTHRAZIT (FPAT)

Prod. date 2012-04-02

Order options
No. Description
1CA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES

1CB CO2 CONTENT

2PA LOCKING WHEEL BOLTS

230 EU SPECIFIC ADDITIONAL EQUIPMENT

258 RUNFLAT TYRES

3AC TRAILER TOW HITCH

302 ALARM SYSTEM

320 MODEL DESIGNATION, DELETION

386 ROOF RAIL

428 WARNING TRIANGLE

441 SMOKERS PACKAGE

481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER

494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER

502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM

508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC)

522 XENON LIGHT

534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING

536 AUXILIARY HEATING

6FL USB-/AUDIO INTERFACE

6NF EXT.CON.OF THE MUSIC PLAY.I.MOBILPH

6VC CONTROL COMBOX

644 PREP. FOR. MOB. PH. BLUET. INTERF.

698 AREA-CODE 2

8KA OELSERVICE INT. 30.000 KM/24 MONTHS

8SM VIN, VISIBLE FROM OUTSIDE

8TF ACTIVE PROTECTION FOR PEDESTRIANS

8TG ANTI-THEFT SYSTEM

8TN DAYTIME DRIVING LIGHTS SELECTABLE B

8V2 STICKER NCAP NIED/DEAN/SCHWED

842 COLD CLIMATE VERSION

850 ADD FUEL TANK FILLING FOR EXPORT

853 LANGUAGE VERSION ENGLISH

877 DELETION CROSS-OVER OPERATION

885 SWEDISH / ON-BOARD DOCUMENTATION

Series options
No. Description
1CC AUTOMATIC START/STOP FUNCTION

1CD BRAKE ENERGY REGENERATION

2K1 ALLOY WHEELS V-SPOKE 236

205 AUTOMATIC TRANSMISSION

4AT INT.TR.FINI. BLACK HIGH-GLOSS

4U2 DRIVING EXPERIENCE CONTROL INCL. EC

548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
525d är fyrcylindrig from års 2012 (tyvärr). Testa en är mitt tips, stor skillnad i karaktär särskilt om du är van vid bensinsexor...

Ang. utrustningen så tycker jag väl att den har det man "behöver" men inte mer. Det är ju såklart en smaksak, men snyggt med vit! Kläm på ett par schyssta 19-tummare så har du i mina ögon en riktigt fräsch bil :)

Okej. Då borde den iaf dricka lite mindre än en 6a?
Jag håller fullständigt med dig ang utrustningen. Säljerna påstår att det är el drag på den men jag hittar inte i listan var det står något ang drag?

Jag har lite svårt att bara fara och testa den då den är ca 30 mil bort och dom ska åtgära en lackskada innan ev affär så jag får inte med mig bilen hem heller.
Som sagt jag har inte kört en bmw diesel men 525an borde väll röra på sig rätt hyggligt iaf?
3AC TRAILER TOW HITCH = dragkrok (elektrisk)

Spontant tycker jag priset är lite i högsta laget. Några liknande objekt
Länk Länk
jaha, tack!
Joo men bilarna brukar vara lite billigare söderut som du länkar.
Jag bor i norrbotten. priset skiljer ju dock inte allt för mycket!
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Jag har haft 520d xDrive-14 och 525d xDrive -12 dvs med den fyrcylindriga motorn. Jag upplevde det som en rätt stor skillnad i prestanda mellan 525 och 520, särskilt med last. 520 kunde jag uppleva som lite undermotoriserad i vissa situationer vilket jag inte upplevde på samma sätt i 525:an, utan den kändes bra prestandamässigt. Är en väsentlig skillnad i vridmoment mellan dem.
Kör nu en 530d xDrive och visst är det en skillnad i gångkultur, ljud och prestanda där 6:an skapar en högre premiumkänsla i bilen.

När det gäller förbrukning så kan jag inte ge en riktigt bra jämförelse då mitt körmönster har ändrats väsentligt sedan jag skaffade 530:n, nu kör jag 99% landsväg/motorväg och inga kortsträckor medan mina fyrcylindriga också fick gå i stadstrafik så min 530 drar mindre än vad 520/525 gjorde. De i sin tur drog ungefär lika mycket vid samma körmönster. (0,9 l/mil)

Slutsats, 525:an var en bra motor som jag var nöjd med och gav tillfredställande prestanda, men är riktigt bra prestanda, gångkultur och ljud väldigt viktigt för dig så gå på en 530d.

Okej, tack för svaren.
Något speciellt att tänka på när jag far och tittar på bilen? vanliga fel? något speciellt att se upp med?
G1
15
G1EK
530dA Xdrive Touring 2011
XC60: Vad är din förbrukning på 530?
G1
15
G1EK
XC60: Glömde säga att jag kör dagligen till jobbet en sträcka på 30 km. Första 2 km kör jag mellan 40-60 km/h, inga trafikljus eller Stop skyltar. Resten av sträckan 28 km är motorväg med en hastighet mellan 100-120 km/h. Inga hastiga accelerationer, kör jämt och lungt bara för att se om jag kan komma ner till förbrukning som biltillverkaren uppger i sina specar. Min förbrukning ligger ändå på 0,85 l/mil.
Gi
17
Gilbert
520d M-sport G31 -21
Har en 525d X-drive -13 och tycker att den känns helt OK, den är ingen raket direkt men räcker till. Har kört Volvodieslar innan (samtliga chippade) och 525:an går bättre än en Polstar-optimerad XC70 med 230hk i alla lägen. Förbrukningen för min del ligger på 0,7 till o från jobbet (2,5 mil enkel med 3km 70-väg, 15 km 90-väg över berget Billingen och resten stadstrafik) och långresor på 0,6(eller strax under) och jag kör gärna lite över hastighetsrekomendationerna...

Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
G1ek:

X-drive verkar lägga på en del förbrukning. Jag körde tidigare min 530da på 0.85-0.95 men då nästan bara kortkörningar och relativt aggressiv körning.

Jag jobbar precis utanför Stockholms tullar (Årsta), kör nu till och från jobbet dagligen. Drygt 18.5 km enkel väg fördelat på först ca 1km 30/50väg, rondell sedan ca 3km 70väg med två trafiksignaler, sedan kör jag drygt 13-14km motorväg, rullar 90-130 oftast, sedan ytterligare två trafiksignaler.

Av alla dessa trafiksignaler brukar jag få stanna i snitt 3ggr enkel väg.

ligger på ca 0.7L, kör jag lite jämnare och trafiken är lugn kan jag hamna på 0.55, gasar jag på lite någon gång till typ 200 hamnar jag på 0.85.

Just nu ligger snittet på 0.75, men då kör jag också dagligen kortkörningar (ica maxi 3km enkel väg, samt gymmet ca 2km enkel väg)
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Edit: Värt att nämna är också att jag sällan sitter i riktiga köer, kör jag i stan är det oftast när det är lite trafik, rullar på 20" 275/245, all körning är + moms
Tack för infon ang förbrukningen!
Men jag tänkte fara och titta på den imorgon. Har som sagt 30 mil dit, är det något som har något tips på vad man ska kolla lite extra noga på? Den har gått 10500 mil, är det någon stor service som kommer strax?
Vanliga fel? Läst endel om att många upplever vibrationer i många f11or vid lite högra hastigheter som verkar vara svårt att få bukt med.

Alla tips och råd är välkomna!
G1
15
G1EK
-Titta i serviceboken vilka servicar som är gjorda och när.
-Man kan se i iDriven när nästa service är på tur: olja, bromsvätska, bromsskivor och bromsbelägg...
-Många medlemar i forumet har bytt sina RFT däck mot vanliga pga vibrationerna.
-Testa bilen och kolla så att den växlar mjukt och fint. Stäng av radion och försök lyssna på all ljud/oljud under körningen.

Lycka till!
G1
15
G1EK
Alleexs:

Jag kör aldrig korta sträckor (stadskörning).När jag startar bilen på morgonen (bilen står parkerad i garaget) min första stop är efter 30 km, då har jag kommit fram till jobbet. Det är en ren motorvägskörning 100/120 km/h. Jag har aldrig kommit ner till 0.7-0,75 L/mil.
Hade jag kört blandad körning med korta sträckor (stadskörning) och landsväg/motorvägskörning, då hade jag accepterat förbrukning på 0,85L.

Kan det vara att något är fel med bilen? Jag får inga felkoder.
Jag har sökt lite på forumet och några pratar om läckage mellan turboslang och intercooler. Jag kan inte påstå att bilen har försämrat prestanda på något sätt.
Kan man på något sätt kontrollera att DPF fungerar som det ska?
Hur märker ni när rengöringen av partikelfiltret kör igång? Jag kan inte göra det, eller jag kör kanske mycket korta sträckor (30km enkel).
Visst borde det gå att streama musik från telefonen via bluetooth med denna bil? Förstår mig inte helt på utrustningslistan.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
G1EK,
Jag ligger enligt färddator på 0,8-0,81 l/mil och då kör jag i stort sätt uteslutande i comfort-läget samt jagar inte cl i förbrukning utan kör normalt, mesta körningen ligger i intervallet 70 km/h och upp i motorvägsfart.
Visst borde det gå att streama musik från telefonen via bluetooth med denna bil? Förstår mig inte helt på utrustningslistan.
Ska oljan verkligen bara bytas efter 3000mil/2år?
Tänkte eftersom att det verkar stå så i specen
Ska oljan verkligen bara bytas efter 3000mil/2år?
Tänkte eftersom att det verkar stå så i specen
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Enligt serviceschemat ja, men det är inget som hindrar att man gör extra oljebyten :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.