AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.114

Hur kopplar jag detta? E91 320D -10

Sida 1 av 2
Hej!:]
Vill koppla dimljusen så att dom tänds när man tänder helljuset, hur kopplar jag detta? Går det att lösa endast med mjukvaru inställningar?

Tack.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du tänkt igenom detta ordentligt?

Du kommer bara att blända dig själv med dimljusen och försämra förmågan att se längre fram (hellljuset) med den kopplingen...!

Är rätt säker på att det inte går att lösa mjukvarumässigt, men du kan alltid koppla med vanliga reläer.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Jag skulle också vilja att dimljusen lyser då man slår på helljus!!vadå man vill ju ha så mycket ljus som möjligt på helljuset!

Klabbarparn
Jag tänkte samma sak, konvertera till 55w xenon i dimljusen för att sedan koppla dom tillsammans med helljuset. Tycker det borde ge bra med ljus framför bilen och mot dikeskanten och helljusen funkar mer som långskjutare.

Sålänge dom konverterade dimljusen inte går att tända annat än med helljuset så är det OK på kontrollbesiktningen.

Vet dock ej hur man skall koppla detta..
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Du kommer se sämre i mörkret av detta. Inte bättre. Ju starkare ljus du har direkt framför bilen vid vägbanan desto sämre ser du eftersom du bländar ditt eget mörkerseendet med ljuset. Det här är en rakt igenom dålig idé. Gör det inte.

-------
//Lövet
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Visst går det.. Enklast är att koppla in ett extraljusrelä som aktiveras av vanliga helljuset och använda matningen till dumljusen. För att undvika bakmatning via dimljuskabeln sätter du en diod på dem.

Personligen tror jag inte att det ger ett skit i belysning, men går att göra är inga problem. Kan bli coolt på helljusblink kanske. Kopplingen är enkel att göra.
Skall fundera på hur ja löser det :)
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Mkt ljus precis framför bilen (tex. med dimljus på) konstringerar pupiller (i ögat) och då har du sämre synförmåga för objekt som ligger längre fram. Det är bättre att koppla in ett par riktigt extraljus som är fokuserad på mkt längre avstånd än dimljus. Jag har extraljus monterad på min bil och det fungerar utmärkt.
Är verkligen inte intressad av extraljus, tänkte snarare om man kunde få lite mer ljus utan att behöva montera extraljus :)
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Du får istället starkt ljus som bara sträcker sig ett par tio meter framför bilen med dimljus. Det är totalt värdelöst som helljus.

-------
//Lövet
Kanske skall man montera nå riktiga räsers innanför njurarna istället..
Visa användare
2.407
amullo
Går atr lösa. Jag satte ett par Hella innanför mina njurar. Väldigt diskret.
Länk
Vill du ha mer ljus utan att sätta i extraljus så byt lampor till värre.
Osram har Nightbreaker unlimited i både halogen och xenon. Gav 20-30 meter extra på helljis längd och mer bredd på min. Jag har bixenon.
Förstår mig inte på mina strålkastare, jag har som jag förstått samma lampa till halvljuset som till helljuset? Är det lönt att byta från bmw original xenon till eftermarknasdslampa isf?
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Nej

-------
//Lövet
kl
346
klabbarparn
Vi har dimljusen på när man slår på helljus på lastbilen jag kör! Perfekt! Det är faktiskt större problem när man bländar av åtta stora extra ljus! Då blir det mörkt!!

Klabbarparn
Kul att höra din input på det hela, jag kommer pröva i varje fall , får återkomma i tråden till hösten då jag prövat lite :)
Visa användare
2.407
amullo
Angående eftermarknadslampa till dina xenonljus.

Jag bytte till Osram Nightbreaker unlimited Xenarc D1S på min -09 med bixenon och det blev märkbart bättre halv och helljus. Det var en dyr uppgradering, men samtidigt är det den enda uppgraderingen man kan göra på halvljuset. Jag valde att också sätta på extraljus för ännu mer ljus, men även utan dem så gick ljuset på Helljus från mediokert till okej. Med Extraljusen upp till riktigt bra. Dock inte fenomenalt, då behövs mer extraljus.
Tack för ditt inlägg.

Hade du separat lampa för helljus?

I mitt strålkastarhuvid sitter det 2 lampor. 1 för halv/helljus och 1 för ringarna.
kl
346
klabbarparn
Jag har nog tänkt att montera ledextraljus innanför grillen! Tycker nog inte att det behöver lysa så mycket längre än nu? Men jag vill ha ljusare där det lyser. Om ni förstår vad jag menar!!?

Klabbarparn
Är intresserad av något liknande själv , tänker om man gör ngt snyggt fäste så de går att koppla bort till våren så vore det nice. Tycker dock det är så fult då man möter bilar med extraljus innanför grillen/njurarna, funderar därför om man ska köra på kanske fyrkantiga extraljus och sätta en tunn toningfilm över ljuset , då tror jag inte dom syns lika bra utifrån och ljusförlusten bör vara marginal.
kl
346
klabbarparn
Jag monterade biltemas fyrkantiga ledljus innanför njurarna på frugans E46 förra hösten, blev jala bra! Lyser inte super långt men tillräckligt .Mycket vitare sken ,stor skillnad faktiskt !Sedan så kanske det inte är så himla snyggt att dom syns innanför grillen ,men va fxx!Det är ju ingen altartavla. Haha!!

Klabbarparn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.