|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Fast rusningstrafik och vanlig motorvägstrafik där en lastbil ligger 800m bort är ju inte riktigt jämförbart enligt mig. |
|
|
Själv har jag upplevt det som mycket bättre redan vid Danmark, men har inte jätte mycket statistik över det. Jag kör ganska snabbt när omständigheterna tillåter (fri sikt, bra väg, frun inte med i bilen...), men brukar inte stressa folk eller köra vårdslöst. Men när någon ligger och hoggar vänsterfil, och har haft 2-3 chanser att avvika till högerfil utan att göra det så blir man lite förbannad. Speciellt när man kör om och ser att personen sitter och snackar i telefon eller gör något annat, typ allt möjligt förutom att köra bil! Nyare bekväma bilar har gjort så att folk har tappat respekten och fattar inte att de kör nära 2 ton i 130 km/h. Förutom bruksbilen har jag 3 veteranbilar, där har man full fokus på bilkörandet redan vid 80km/h :) |
|
|
Besar Håller med till fullo men det har som sagt varit stora problem i DK tidigare iaf |
|
| Jag kör nog aggressivt varje gång jag kör bil, det betyder ju inte att det är farlig körning däremot. Inte direkt så att jag kör om i högerfil, om det nu inte är en stoppkloss som ligger där i evigheter. | |
|
Måste erkänna att efter att jag bytte min F11 535ia mot en min nuvarande e92 335i måste jag också hålla igen hela tiden då det verkligen är skillnad i hur bilarna känns trots samma motor:-) Jag kör dock alltid med insidan tycker jag allt:-) |
|
|
Personligen kör jag inte om i högerfil för att det är bilar som kör om en lastbil. Men jag blir faktiskt lika rädd för resonemanget som vissa har som för folk som kör som idioter. Om man kör med barn i bilen som stökar så ju frågan snarare varför man vinglar runt i vänsterfilen än varför folk blir irriterade. Det gäller oavsett varför man ligger i vänsterfilen när det är fritt framåt och det börjar bli kö bakom. Respekt och hänsyn visas med fördel åt båda hållen. Om man av olika skäl inte kan köra bilen, så bör man nog heller inte köra. Och om man tvunget måste ut ändå så får man väl acceptera att det blir högerfilen oavsett hastighet. Sen är det nog olika också. I västra Skåne är det ibland helt orimligt beteende i trafiken. Dels ligger väldigt många i vänsterfilen mest för att "det gör man" och dels så verkar det bara bli fler och fler som inte själva verkar fatta att man inte får köra om i högerfilen och helt sonika ligger kvar i vänsterfilen ibland mil efter mil. Det är också uppenbart att många inte kollar särskilt ofta i speglarna och därmed inte ens uppfattar att de ligger i helt fel fil och blockerar trafiken. Ibland så är det antingen att köra om till höger eller ligga i mil efter mil i 100 medan kön växer. Kanske är det annorlunda i andra delar av landet, och då blir ju en omkörning i högerfil både konstig och mer aggressiv. |
|
|
Riktigt så illa är det inte i mälardalen (annat än i undantagsfall). De flesta brukar flytta på sig (dock för sällan för min smak). Kör sällan eller rättare sagt aldrig i Skåne så jag kan dock inte jämföra så bra. ------- //Lövet |
|
|
Om du har ett fordon bakom dig och du ligger i vänsterfilen. Flytta på dig eller kör ifrån honom. Kör man tillräckligt fort så slipper man böter |
|
|
"Man blir förbannad"? B-) |
|
|
En rolig grej, högvarvig besinare vs lågvarvig diesel, så känns det som jag aggressivkör bensinaren upp till den fart jag ska ha, medabs dieseln kan segdra (och ändå accelerera bättre) upp till den fart jag ska ha. Jag kör uteslutande landsväg och kör ofta för fort, men det beror på vilken bil jag kör,,, 525 dieseln kör jag fortare med i genomsnitt, än med m6an. Kör jag min vw Lypo 3l TDI så är det en sport att köra snålt. Den ligger jag ofta UNDER hastighetsgränsen med. Så förfarandet "aggresivkörning" kan nog ha med vad man kör för bil. |
|
Transocean |
9,5% stigning, race mot en F10 520d, femman förlorade. Synda igen.....I say sorry :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.