|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
Transocean |
Den sista månaden har jag märkt att jag alltid ligger i 140-150 på en 110 väg. Vill alltid förbi en bil som ligger i 130-140. Många omkörningar från höger, en del situationer där jag måste tvärnita. Allmänt aggressiv. Har detta med vädret att göra :-)? |
|
Känns som en mognadsfråga.. Jag hetsar inte folk på motorväg, har sett alldeles förmycket trafikolyckor som skett i hög fart. Däremot småvägar utanför tätbebyggt får sig ofta en stor dos gasfot. Roligare. |
|
|
Håller med amullo, aktiv (inte aggressiv) körning passar bäst på mindre vägar. På motorväg kör jag extremt oaggressivt...gärna strax under hastighetsgränsen för att pressa ned bränsleförbrukningen. Körningen blir ju inte särskilt inspirerande på motorväg bara för att man kör över hastighetsgränsen. /J.I |
|
Transocean |
Ja, är nog en mognadsfråga. 44 år, det blir säkert bättre när jag närmar mig 70 :-) Satan vad jag hatar norska motorvägar där alla skapar kö och ligger i 85 på vänstra fil på en 110 väg när dom ser en långtradare 2 km fram på höger fil........ |
|
Farthållare är underskattat. Bara att ställa in hastigheten och sen bara glida. I brukisen kör jag med farthållare så ofta jag kan. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Tror inte det är vädret, utan snarare att det är semester med fler biliar, och fler idioter, ute på vägarna som verkar ta fram det värsta ur många förare. Försöker undvika EX-lederna så mycket det går. Så här ser trafiken oftast ut på E4 eller E6 under semestertider Vänsterfil:--------------------------------------------------------- Högerfil:____________ -_____________ -_____________ - |
|
| Jag kör förhållandevis lugnt o fint trots bra skjuts i bilen.. Mest pga att jag är rädd om mitt körkort.. Brukar ju säga att snabbast upp till gällande hastighetsbegränsning vinner... Misstänker att jag kör betydligt lugnare än den genomsnittliga M135 ägaren iaf.. | |
|
Omkörningar från höger och tvärnita? Låter inget vidare, men du räddar ju iaf statistiken att BMW förare är de värsta. Sånt håller jag aldrig på med, däremot alltid maxvarv vid omkörningar (där det eg är helt onödigt), ofta pressa ut bilen ur rondeller så fort det går o sen varva ur några växlar. ;) Aldrig nära andra. Håller alltid avstånd osv. |
|
| Märkte stor skillnad på min körstil när jag bytte från vinter till sommardäck. Man blev genast lite mer tung på högerfoten och sportläget på lådan kör man ju lite med ibland också. Men detta också för att känna att bilen går och växlar som den ska. När jag har vinterdäck så kör jag så snålt som möjligt, aldrig med sportläget i. Måste helst köra under 100 km/h eftersom jag har någon konstig vibration med vinterdäcken över 100 km/h. | |
|
Varje gång jag kör. Inte nödvändigtvis hela sträckan, men definitivt någon del av den. Tyvärr reflekteras det tydligt varje gång jag tankar. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Oftast :) Är man orolig över bränsleförbrukningen kan man köpa en 318 eller en K*a ecodynamics... |
|
|
Omkörningar från höger på motorväg är alltså olagligt och det tycker jag du ska sluta med. Om du kör så pass aggressivt att du måste tvärnita bör du nog fundera igenom lite vad du håller på med. Är det värt att krocka med tvåbarnsfamiljen för att de ligger lite för länge i vänsterfilen pga att ungarna skriker i baksätet? Allmänt tycker jag man ska visa hänsyn och respekt i trafiken för så väl unga som äldre. Alla är inte formel 1-förare. F.ö. är det ingen som blir imponerad av ditt beteende heller. Vill du köra bil aktivt kan du ta dig ut på de tomma 70-vägarna i de öppna fälten utanför de minsta orterna i ditt landskap. Där har du minimalt med bilar och helt fri sikt. Gasa till du kör i diket. |
|
|
Kan ju hålla med här. Vill man gasa satan, åk på bana. Jag gasar satan med min motorcykel då och då, men aldrig på motorväg och jag hetsar aldrig andra i trafiken. Man vet aldrig vad det är för personer som ligger i vänsterfilen. Det kan, som qsacage nämner, handla om småbarnsfamiljer där lillen tappat nappen, satt i halsen, hostar upp slem eller bara skriker. Du vet inte. Förutsätt då inte att de ligger och "blockar" dig. Test. Tänker du när du kollar i backspegeln och du ser en annan bil komma om på insidan att du ska "blocka" honom? Dags att styra av vägen, stanna och ta tre djupa andetag. -- Kanske är det, som jag tvingades till i vintras, någon som kör en akutsjuk hustru till sjukhuset när ambulanserna i länet var "upptagna". ----Eller min kollega som hade en hustru som skulle föda. Alla platser i Stockholm var upptagna. Alla. Han tvingades köra sin hustru, som vattnet hade gått för och som var 3cm öppen, till NORRKÖPING från Sthlm! Tror du han hade uppskattat en "aggresivkörande bmw förare" som tror att det är race? Lämna egot hemma människor. Kör gärna skiten ur bilen, har inga problem med det, men gör det med distans till andra trafikanter. Motorvägarna är definitiv inte rätt ställe. Men jag har inga problem med att köra fort på motorvägen, bara man gör det med respekt för de runtomkring. Var lyhörd på att andra kan vara ute i akuta situationer eller bara vara tankspridd. Inte alla som ör aktiva förare. De kan också vara helt novisa. Eller ännu värre.. Precis som du. //Anders |
|
|
Ibland blir det WOT till 200+/Inte vågar mer, men det är under gynnsamma förhållanden: - Ensam på vägen - Ensam i bilen, eller med någon som är införstådd med det inte är riskfritt - Torrt väglag - Jag är pigg och alert. I övrigt är det farthållare och hastighetsbegränsning, sunt förnuft och övriga trafikregler som gäller. |
|
|
lägg till fri sikt och bra väder också. Bra att det tänds en varningslampa i form av en gaspedal som påkallar WOT var tionde driftstimme ifalm man skulle missa hehe. |
|
| WOT ?? :) | |
| WideOpenThrottle=Full gas. Kallas ofta så i motorstyrsystem och av utvecklare. | |
|
WOT = Wide Open Throttle Dvs att man försöker trycka gaspedalen genom golvet :P |
|
| Ok :) tack :) | |
|
Transocean Seriös 44år och kör på det sättet? Du kanske skulle planera din körning lite bättre i stället och åka lite tidigare hemifrån du verkar extremt omogen för din ålder enligt mig. Tror knappast det har med vädret att göra iaf Är själv 44år och växte ifrån det beteendet för länge sedan tyvärr möter och ser man dem i trafiken VARJE dag suck |
|
|
Håller med M34ever kanske sitter en stressad mamma eller gamling som kör sen dyker det upp en sån som hets kör o så slutar det med olycka..SUCK BMWCS medlem nr. 08105 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.