|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Transocean |
Jösses, nu blev det nästan religiöst här, och plötsligt kör alla som Moder Teresa. M34ever: Visst trolla jag lite med denna tråd, men vad tycker du om följande: Motorväg 110. Vänstra filen är full och går i 90. Högra filen är fri, långt framme kör en långtradare i 90. Utan att bryta 110 kör du om ca 20 bilar från höger tills du når trailern. Det finns en stor lucka för dig när du skall till vänster men kuken till vänster ger gas och försöker att hindra dig och ger gas. Du är snabbare och byter fil men får bromsa hårt p g a honom. Vem är kuken? En tjej ligger 2 meter bak dig vid 130 samtidigt som du ser att hun kollar på Facebook eller Twitter eller tar en Selfie. Du släpper henne förbi, hon byter också fil och kör plötsligt 100 då en bild skall skickas. Du ger gas igen , hon hänger på??? Kanske är hon en tvåbarnsmor? Din fru kanske? Skit samma, du kör ifrån henne i 150. För hon är farlig. Sen är det oklart för mig varför många i denna tråd skriver att man både kan och borde änvända 70-vägar till fortkörning, där risken för front/ front alltid föreligger. På såna vägar kör jag alltid lugnt. Jag kan förresten både köra snabbt och lungt.Länk Konstigt nog kommer alla negativa kommentarer i denna tråd från folk som gärna köper motorstarka BMW:er eller trimmar dom. Varför köper ni inte er en 316D istället? Och en M3 för bana? Eller är det på 70-vägar dom testas med liv och död som insats. Gäller också motorcyklar. Hycklare. |
|
Tycker bara du låter mer och mer omogen ju mera du skiver. Varför Tror du folk reagera? Jo för att det är just omoget. Ena stunden kör du ekorace och nästa gumball bland barnfamiljer! Jag har tidigare kört mkt bana och nästa vecka åker jag till Knutstorp för att just åka lite bana med BMWCS Då får man på ett säkert sätt utlopp för sin "omognad/aggressivitet" Sedan håller jag med dig om att det är bättre att åka FORT på motorvägen så länge det är säkert men kanske inte så inspirerande Ta det lugnt därute |
|
Transocean |
Alles klar! |
|
Känner faktiskt igen situationerna som transocean återger i skånetrafiken: tom högerfil och fullproppad vänsterfil alt en person i vänsterfil och övrig väg tom. Händer i de fallen att jag kör om på höger sida. I samtliga fall är det en person (80% av fallen en kvinna) som stirrar rakt fram och har inga ambitioner att byta fil (ibland svänger de efter omkörningen in till höger, ibland fortsätter de i vänster fil). Övriga 20% brukar vara någon med mobilen i högsta hugg. Jag är övertygad om att det finns en del förare som inte förstått att man ska gå tillbaka till höger efter en omkörning. Lägg därtill det allmänna "jag skiter i dig" attityden i skåne så har vi läget som råder. Det är förövrigt olagligt att ligga kvar i vänsterfil också, liksom väjningsplikt råder även vid filbyte till höger. Personligen kör jag betydligt lugnare nu efter att ha bytt bil till automat och diesel. Karaktären på bilen är mer glidare/gt vilket smittar av sig på körstilen. Bättre avstånd, något lägre hastighet och mindre irriterad generellt. Klar bonus! |
|
|
Aggresivkör aldrig...jag ligger alltid först på motorvägen:-) |
|
| Testa gärna att åka dit för fortkörning, säg 100 på 70 väg (är gränsen för att med säkerhet klara kortet, åkte själv dit, 98 på 70, 3 till så hade det blivit anmält till länsstyrelsen). Efter denna fortkörning har jag följt hastighetsgränserna till 95%, och faktum är att använder jag farthållaren, främst på motorväg, så förlorar jag inte mycket tid, jämfört med "fri gas" då man kan ligga i allt från 105-145 på säg 120 väg :D. Brukar ställa farthållaren efter GPS, skall jag tillägga. Dessutom är min mätare farligt exakt, 100 på mätaren är ca 101 på GPS, 130 på mätaren är ca 132 på GPS, 50 däremot är 50 både på mätaren och GPS:en | |
|
Använde M mode idag för första gången i år. ( På väg hem från tråkiga BOS) Vilket j***a tryck det är i bilen alltså. 70- 240 in no time. SMG lådan kommer verkligen till sin rätt i läge 6 och runt 7k varv;) EB |
|
|
Tråkiga BOS? Bara att ta sätta bilen i M-mode o köra på banan! |
|
|
Kör "aggresivt" när tillfälle bjuds!!!! Åker nästan aldrig motorväg, så då blir det utmaning på 70-väg, farten kan nog vara dubbel, ibland, men med respekt, aldrig chansa, är nog mottot!!!! em3 |
|
| Kör gärna om och fort. Men ALDRIG i högerfilen. Alldels för stor risk att objektet som är "ivägen" i vänsterfilen får för sig att snabbt byta fil. Chansar heller aldrig, det är fri sikt som gäller. Något jag verkar ensam om mes tanke på vilka omkörningar man ser allt som oftast. | |
| Högerfilen är ofarlig. Den är inte giftig och bits aldrig. Använd den när du är klar med din omkörning. Och går det inte fortare än 70-80 finns det ingen anledning att gå ut till vänster för att det ligger en långtradare 500m bor. Långtradarna kör sällan långsammare än så :-) | |
|
Varför köra som en idiot till och från BOS där det finns ett gyllene läge att testa bilen och sina egna gränser på banan???????? Jaja man slutar aldrig förvånas |
|
| Körde en av autopowers tips på roliga vägar igår. En nästan öde söndag på vägen. M135:an går fort ur kurvorna. För fort igentligen. Låg väl inte jättemycket över hastighetsgränsnen men denna bil inbjuder till körning över gränsen. På mina förra bilar fanns det en gräns som var vettig. I M135:an är gränsen du själv. Det kräver disciplin. Lite läskigt. | |
|
" Vänsterfil:--------------------------------------------------------- Högerfil:____________ -_____________ -_____________ - " Detta är riktigt störigt, folk fattar inte att vänsterfil är omkörningsfil! Varje dag till och från jobbet är det såhär! Händer att jag kör om på högerfil efter att framförvarande bil har fått chansen 2-3 ggr att avvika till höger men inte gör det! Detta beteende finns inte i Danmark och vi ska inte snacka om Tyskland. |
|
|
På stockholms alla trefiliga motorvägar ser det typ ut så här numera. Helt jävla vansinnigt. 110km/h - - - - - - 100km/h -------------------------- 105km/h - - - - - - - - ------- //Lövet |
|
|
Besar Att problemet inte finns i DK är inte riktigt sant det har varit ett JÄTTE problem i just Danmark däremot har Danmark kvar lite av sin trafikpolis till skillnad mot Sverige där alla leker polis i trafiken. Det har även varit riktigt stora kampanjar tror till och med på nationell teve för att uppmärksamma detta. Men det har riktigt nog blivit mkt bättre. Men Danmark har också blivit det nya förbudslandet med regler och hårda straff mot allt jämfört med Sverige. Frågan är vad vi helst vill ha att folk tar ett eget ansvar i trafiken eller lagar och regler om precis allt ingen ändå följer? Sund förnuft är förstås att föredra sedan att du inte kommer om till och från jobbet i rusnings trafiken ser inte jag som ett jätte problem det viktigaste för mig är trots allt att det flyter. Värre är det med alla kamikaze piloter som kör på kors och tvärs för att komma fram en bil längd fortare till jobbet. kliv upp 5min tidigare istället är mitt tips:-) |
|
Verdi |
På tvåfilig motorväg blir det lätt kö till vänster när alla långsamma ska köra förbi långtradare eller annat. Då kommer det allt som oftast nån jävla dåre och kör om till höger! Jag hatar verkligen det. Ligger man själv kvar till höger så kommer dåren lägga sig i rumpan på bilen till vänster så hur man än gör tappar man "sin plats" i kön. Nu senast hände det när jag körde Volvon. På 120-sträcka strax norr om Uppsala med ganska tät södergående trafik. En medelålders kvinna i nån jävla Audi-SUV som hade bråttom. Hade jag haft en snabbare bil och inte haft familjen i bilen hade jag täppt till luckan. Jag gillar inte när folk kastar sig mot nyöppnade kassor på mataffären heller. Här i Sverige trängs vi inte. Här står vi i kö banne mig!!! :) |
|
Problemet är ju att kön ligger i vänster fil pga att alla "ska hålla sin plats". Egentligen borde alla ligga i höger fil och sedan byta bil precis innan tradaren (och dessutom byta fil till höger efteråt. Det spelar ingen roll att det är en tradare till 800m bort. Man hinner byta fil två ggr!) ------- //Lövet |
|
Verdi |
Ja, precis. Det skulle lösa problemet för mig och många andra. Men då blir det ju jobbigt för de som är långsammast att komma ut i vänsterfil eftersom vi andra blåser på till vänster. ;) |
|
Har mycket svårt att tycka synd om sådana personer dock ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.