|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej jag har en bmw 535d år 09 som gått 21000 mil. Idriven varnar för byte av partikelfilter vilket verkar obligatorisk vid 2000 mil. Vågar man åka till Kroatien på bilsemester med det eller måste man byta? | |
|
Få kontrollerat mottryck enligt de anvisningar som bmw har (bör ha). Är de inom gränsvärden så bör du va lugn. Trodde bara det va pre-lci som hade "fast" intervall och LCI varnar när det verkligen är dags. Men det är bara ett svagt minne, dyker snart upp nån som kan förtydliga . Oavsetr, mätvärden är vettigt att ta fram. |
|
|
LCI har inte fast interval. Körde 23k mil i en E61 530dA LCI utan något byte eller varning. Mät mottrycket och se om det räcker med en rengöring. Jag hade inte kört 500 mil i sommarhettan med familjen om den varnade redan innan avfart. |
|
|
Som ovan skriver så varnar bilen av en anledning och det är att mottrycket ligger utanför gränsvärdena. Måste kollas upp. ------- //Lövet |
|
| Köpa bra pdf var gör jag det? | |
|
Hälla i en flaska sånt här och ut och gasa? ;-) Länk Läst om att vissa har fått bort varningen på detta sätt, kanske värt ett försök? Mvh Christian |
|
|
Läs felkoder , det finns en anledning att den inte regenerar Jag hade själv problem i våras. Det var ett spjäll som inte stängde när den ska utföra regeneringen. |
|
| Kolla termostater , inte ovanligt att motorn går för kallt. | |
|
Kollade kyltemp eller motortemp på bilen nu, Som jag fick fram i mätarhuset. Under drift runt 73 grade, på tomgång 80. Är det normalt? |
|
| Nej det är inte normalt. Den ska ligga på ca 90 grader. Min låg på cirka 70-75 innan jag bytte termostater, nu ligger den på 90 grader. Nu regenereras filtret mycket oftare. | |
|
Dessa förbannade dumheter, var och varannan dieselsexa går kallt runtom ute i landet. Varför?? Det finns övervakning på de mest menlösa komponenter, men att motorn når driftstemperatur? Inget att bry sig om, enligt BMW. Så, nu har jag kräkts.. Byt termostater , kör en lång tur i jämn fart och hoppas på att den efter det blir glad igen. |
|
|
Om du ändå har problem med DPF efter termostatbyten och BMW säger byta filtret så skulle jag tvättat filtret alternativt sätta ett rakt rör och mappa den. Finns flera här på forumet som kör utan DPF på sin 535d. |
|
|
Jag ska testa byta termostat den agr som den heter på Schmiedmann, som sitter högst upp medelar sen. |
|
|
Tänk på att endast köpa BMW original. Folk har haft problem med "pirat"-termostater i sina 530d/535d. Jag chansade inte, utan köpte original på BMW. |
|
|
AGRtermostat på Smeidermann är samma som original, men med bortslipat BMWlogga. Du köper den dock nästan lika billigt på BMW. Huvudtermostat skiljer-Köp original även här är prisskillnaden obetydlig. Vet inte om din är en automatare? Läs i så fall om mina termostatbyte Länk MVH Lansman45 |
|
|
AGRtermostat på Smeidermann är samma som original, men med bortslipat BMWlogga. Du köper den dock nästan lika billigt på BMW. Huvudtermostat skiljer-Köp original även här är prisskillnaden obetydlig. Vet inte om din är en automatare? Läs i så fall om mina termostatbyte Länk MVH Lansman45 |
|
|
Tack för alla svar... Nu har jag bytt egr termostaten å temp nu 76-78 Landsväg, tomgång 83 -85 grader. Ska jag ändå byta huvudtermostat. ? |
|
|
Byt huvudtermostaten också. Min gick också kall (runt 76-77 grader) och bytte bara AGR-termostaten utan resultat. Efter byte av huvudtermostat kom motorn upp till 88 grader. |
|
|
Jess, byt huvud. 4-5års hållbarhet. Min ligger på 90-95 vid körning efter ca 15min med nya termostater och lugn landsväg |
|
|
Min höll så lågt som 67-70. Byte av agr gav ca 77-80. Bytte då huvudtermostat och nu håller den 87-90 Köpte BMW original efter att ha läst här på AP om problemen med piratgrejer. |
|
|
Hej bytte huvudtermostat nu. Nu håller bilen 91-92 grader Landsväg. Tack för hjälpen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.