|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Gissar att man kan tänka ca 20 000 kr/år upp från normalbilen om man kör 1000 mil/år på en M5 e60. Den kostar ca 6-8 000 kr mer i försäkring (halveras om avställd halvår), drar 0,7-0,9 l/mil mer och service kanske 2-4 000 kr/mer beroende på vad som ska utföras. Värdeminskningen är sannolikt mindre än på en nyare Volvo då den börjat bromsa in och fina exemplar är den nog nästan avstannande. Själv så skulle jag inte bli förvånad om den börjar ticka uppåt inom 2-3 år då det inte finns så många svensksålda under 10 000 mil. Det som är dyrt är kopplingsbyte, bromsar och eventuella andra roliga fel. Själv lägger jag i princip alla pengar som blir över på mina fordon men då har jag lite för många. Har tyvärr svårt att skiljas från dessa ovanliga pärlor. |
|
|
Det är absolut bra att lista upp kostnader för en bil så här, men det kan egentligen aldrig riktigt besvara TS's fråga - jag menar; jag tjänar runt 50k/mån och har ändå inte råd med en M5:a?! Bu-huu. Så det handlar ej om inkomst, utan om prioriteringar och levnadssituation (övriga utgifter). |
|
Verdi |
Är en prioriteringsfråga och har man inte riktigt råd så ska man göra sig själv en tjänst och köpa en billigare bil. Lägg pengarna på resor och sprit istället om ni är unga. Man kan ha jäkligt mycket roligare en vecka i St Anton än bakom ratten på en M5:a. Tycker jag iaf. Fortfarande. Trots att jag nästan är 40 år gammal. :-) |
|
Hehe Verdi! Har redan rest mycket och druckit tillräckligt med sprit. Hunnit resa till runt 15 länder. Vill ha nått nytt att lägga pengar och tid på ;) |
|
|
Jag kör ca 2000 mil per sommar, mestadels pendlarmil. Har inte räknat in värdeminskningen eftersom jag inte vet vad den kommer bli. Min M5a kostar per månad: - 300 kr halvförsäkring - 480 kr skatt - 4000 kr bensin - 350 kr däck (hyffsat blilliga däck, men inte skit) - 800 kr reperationer/service (gör i princip allt själv) Totalt 5930 kr/mån, har kanske glömt något...? Blir ca 16-20% av min disponibla inkomst. Utan tillgång till riktigt mek garage så hade min kalkyl varit betydligt högre. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Utöver månadskostnaden så måste man ha en buffert. Själv har jag grävt djupt ned i den i år. Gjorde misstaget att sammanställa för i år - 72 564:- och då har jag sommardäck kvar att köpa. Visst! Nu äe den som ny och jag räknar inte med några större saker de närmaste 2500 - 3000 milen (5 år) så man får slå ut det hela. Alternativet hade varit att sälja den trasig men hur mycket hade man fått då. M bilar är billiga om man ser till vad man får för pengarna - tills den dagen något större pajjar - då är de spargrisar :) Sedan så lever man bara en gång och hur du vill leva bestämmer bara du. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
| Kävlingepågen, för en av dina bilar? M3:an? Är det kostnader för service, reperationer, bensin, försäkring, skatt osv, men utan värdeminskning? | |
| precis, om man räknar med bensin blir det skyhögt! | |
|
Så, Mannion, nu har du fått en hel del input från erfarna och mycket öppna personer, om vad som kan förväntas. Jag tycker det är dags för dig att summera detta, som en trevlig gest till dom som bidragit. Du äger frågan, och frågan är om det givit dig någon ledtråd i sportbilarnas värld?? Mitt bidrag var kanske inte så stort, ville bara få in iden om att man ofta jobbar efter en budget, som kan sträcka sig över ett flertal år, i kalkylen. Går den ihop efter, säg 5 år, blir man nöjd, går den bättre blir man kanske glad mm.. men den bör sättas, och man bör också ha en liten buffert, om den inte håller...för det kan dra iväg, som några har beskrivit. Nu är det upp till dig: räkna på vad du kan avstå, och vad du kanske kan avsätta i reserver, gör sedan bedömningen, och; gå för det, om du tror på det!!!! Jag har väntat i nästan 40 år, och gick för det, med en mycket snävare budget på min M3:a, vågar nästan inte tala om hur jag räknat, men jag har reserver, om det skulle behövas.....vi har lite olika förutsättningar, såklart. Jag har gjort det nu, känslan segrade tillslut över förnuftet, men man lever bara en gång!!!! Min rekommendation, lev nu, om du kan!!! em3 |
|
|
Jag bjuder gärna på min (kalkylerade) mer-kostnad för att köra M3, istf. någon av bruksbilarna. Då ingår såklart försäkring, skatt, service, underhåll, besiktning och oförutsätt. Jag kör c:a 500 mil M3 per år ( kalkyl, blir det mer så ler jag stort!!!), merkostnaden är c:a 4 dl/mil, alltså 0,4x500x15= 3000 i bränsle, 1800 i skatt, 1400 i försäkring ( enbart trafik), 1500 i service ( gör själv), 400 underhåll, besiktning 350 och däck 2000. Det blir 10450 per år, ungefär 1550/ "bruksmånad" (7 månader), eller 900/månad och år, om man vill räkna så. Min avsättning för oförutsett är 10.000 per år ( kanske skulle jag kunna kalkylera kopplingsbyte, bromsskivor, vattenpump, vanos mm., men väljer att lägga en hyfsad avsättning för alla dessa möjliga ras istället, och ev. trafikskador då, såklart). Det höjer kalkylen till 20450, och nästan fördubblar de två kostnadsberäkningarna, c:a 2950 respektive 1750 per månad. Då har jag räknat med att mäta och justera ventilspelen själv ( tillsammans med en kompis, och dokumentera det på video, det är ingen "rocket-sience", om man kan motorer...). Mitt ägande är förväntat till minst 10 år, om inget drastiskt händer. Så då finns 100.000 att lägga på "oförväntat" under denna tid, kanske onödigt högt, men jag vet att det finns faror som lurar, och det finns gränser för vad jag ger mig på ( typ Kävlingepågens extravaganta år är väl ett tydligt exempel på vad som kan hända....) OBS!!! Detta var kalkylerad MERKOSTNAD mot att köra en bruksbil, säkert inte sant att dom drar "noll" i service o underhåll ( men ganska försumbart mot M3), men skatt o försäkring drar dom ju.... Min M3 är ju en ren entusiast-bil, det förstås, och jag tycker redan där att det är ganska mycket pengar....ska man köra en V10:a, ja då blir det nog några Gustav till..... La inget på värdeminskning, köpte "billigt" och det får gå in i "oförutsätt"..... Är jag helt fel ute??? Tar gärna feed-back.... em3 |
|
|
Glömde: om kalkylen stämmer, är det c:a 20000 på 500 mil per år, det blir 40 kr/per mil, i MER-kostnad, jag har en grundkalkyl på 25-30 kr/mil på mina ( "gamla") bruksbilar, så nöjet att gasa M3 kostar en 60-70 kr/mil.......men det är värt det!! em3 |
|
|
Jag är tacksam för alla svar. Har fått upp mina ögon och fått riktiga frågor att betänka. Förnuftet säger avstå, men nån del av mig vill verkligen ha en sån här bmw modell. Kommer bli väldigt dyrt, men allt har en prioriteringfråga. Har alltid varit min drömbil och då får man offra saker. Aldrig varit så sugen som nu.. Håll ögonen öppna,, i höst kanske jag skriver tråd här att jag köpt min drömbil :) |
|
Buspelle |
Och det finns få saker som är så roliga som att sitta i en M5a på autobahn och då kan du kombinera resandet med billiga inköp av sprit vid depåstoppen för att tanka :) |
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
@Grelle. Enbart reparation och Insp 2 på M3. Vad jag syftade på var att man måste ha stålar över för när saker händer så måste man kunna betala MIn bil blev kass i motorn och valet var att laga eller skrota eller sälja. Skrota så skulle jag förlora "värdet" i sig typ 140 ksek plus kostnad för Insp II. Sälja så kanske jag skulle kunna fått 20-30 ksek så valet föll på att betala för oavsett hade jag behövt en ny bil och det hade ju varit 150 - 300 ksek och då valde jag att reparera för i princip har jag fått en ny bil nu. Det jag har lagat är ju "std" fel på bilen, plus bäraramar fram. Med nya däck så har jag en "ny" M3 med låga mil på mätaren för enbart typ 85-90 ksek ;) :) Oavsett. Det jag vill förmedla är att bilar kostar och det man måste göra är att vara ärlig mot sig själv och räkna på hur mycket man har råd med och då måste alla kostnader med inklusive en buffert att ha om "olyckan" är framme. Det är ointressant vad man tjänar - lite som "det är dom låga utgifterna man blir rik på och inte de höga inkomsterna". Jag ligger mellan 580 - 650 kkr per år. Har i snitt 5700 sek i fasta utgifter per månad så jag har i snitt 30 kkr per månad över till att leva för. Hur mycket jag vill lägga på bil och leverne avgör hur mycket jag kan spara per månad. Med min ekonomiska situation så har jag inga problem med att äga och använda en M3/M5. Med det skrivet så betyder det inte att man måste ha mina förutsättningar för det utan man får se det mer som den högra delen av skalan. Hoppas någon annan kan bidraga med den vänstra delen så har du spannet. Jag är övertygad om att du kan få det hela att gå runt på 200 ksek per år om du bor hemma, har eget garage och älskar att meka själv. Så det är också så som andra har skrivit - allt handlar om den "uppoffring" du vill göra för att ha en viss bil och inte hur mycket du tjänar. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
@em3 Thumbs up :) Vi kanske skulle skapa en undergrupp med bilkalkyl :) Jag tycker det är helt 100% vettigt att avsätta en del pengar till "oförutsett" - hur mycket kan man nog diskutera ala "hur långt är ett snöre" :) Men - en ny VANOS kostar ca 25 ksek (minus clubrabatt på 10 - 20% beroende på var man bor) Så om man avsätter 10 behöver man bara putta till 15 det "året" (om det skulle hända). Vill man ha det billigare så kan man göra allt från att köpa renoverad ned till att renovera själv. JAg har passerat den fasen i mitt liv då jag gör allt själv (är 10 år äldre än du :)) så för mig blir det dyrare men jag har också lyxen att kunna "unna" mig att låta någon annan mycket kunnigare göra det åt mig. En Not som jag tror är viktig att komma ihåg är - Man får inte glömma bort att trots sin "enkelhet" så är M bilar sportbilar med högtrimmade motorer och de är känsliga om man inte sköter dem. De är känsligare än vad en del tror och om någon tidigare ägare slarvar så kan det kosta. (jag tror det är det som har hänt mig - nu i efterhand har jag förstått att förre ägaren var en notorisk "kall-gasare" ) dvs väntade inte tills oljan blev 90 grader. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Tack, Kävlingepågen, lite det jag också ville förmedla: Det är en "nästan" racerbil, fel hanterad, då kommer skadorna nästan garanterat, rätt hanterad, kan dom komma ändå, tyvärr...... Trista pengar för dig, Kävlingep', tror inte det är så ovanligt i denna bransch med högtrimmade standard-kärror..... BMW har ändå försökt att konstruera för "svensson-körning", men vevlager och annat har en förväntad livslängd, som är mindre än för en, säg, Volvo V70.......... Så, vill man njuta av mycket pulver, får man dels tänka till, och dels avsätta en del Gustav, det är förutsättningen att ge sig in i "standard-bilarnas" finrum..... Svårt???? Nej, egentligen inte, men man bör veta att det är andra premisser jfrt med en standard-bil. Och det behövs en reserv i plånboken. Jag redogjorde ovan för min syn på det, alla behöver nog skaffa en syn på det som är; en extrem sportbil, som kan rasa i olika delar, och det kommer att kosta, någonstans, för någon, någon gång...... em3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.