|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Var bara lite intresserad av att veta vad ni ägare till M5 E60 har för inkomster. Skulle vara kul att veta :) Är ju efter allt en väldigt dyr bil. Vill veta om man själv kan ha råd med en sån. | |
| mena att äga ;) | |
|
Vad någon har i inkomst är ju nästintill ointressant, eftersom det enda isåfall intressanta är vad personen har kvar att leva på efter kostnader för boende, levnadskostnader, skuldsättning och övriga kostnader. Det finns ju många exempel, inte minst från Lyxfällan, där personer med riktigt bra inkomster ändå går back med många tusen per månad. /Anders |
|
| Allt handlar om prioriteringar. Nån med 18000/mån som bor hemma och inte har några större utgiftet har råd med en M5. | |
|
Hej Mannion 10, tror att du får fler svar om du frågar vad "folk" kalkylerar med, dvs budgeterar för ett ägande ( och kanske uppföljning av budgetar). Det går att räkna ut, och sedan blir det som oftast lite plus eller minus på slutet. Det finns fasta kostnader ( typ kapital, skatt fösäkring, servicar, värdeminskning), rörliga ( typ bränsle, däck), och "oförutsedda" ( heverier, olyckor etc.), bara att börja räkna...lycka till! em3 |
|
|
...kanske service ska räknas som rörlig, den ska iaf vara med, för kalkylen bygger bl.a. på hur mycket du tänker köra. em3 |
|
| För alla dessa typer av bilar handlar det om att man antingen själv kan göra allt mekaniskt arbete eller känner någon duktig som kan göra det vid sidan om, annars drar kostnaderna iväg direkt och kan ruinera vem som helst med tiden.... | |
|
Jag budgeterade 7000:- i månaden när jag ägde min e60. Efter 3 års ägande och uträkning vid försäljning så stämde de bra,lägg märke till att jag inte hade ngt lån på bilen så de hade tillkommit ovanpå min kalkyl om man sitter i den sitsen. Jag körde ca 600 mil per sommar, En uppsättning michelin bakdäck gick åt på en sommar, Service innan säsongen började, Skatt, försäkring var 8200:- om året när jag köpte bilen och ca 25400:- året jag sålde den. Soppa ca 1.7 i snitt. Som exempel på service kopierar jag in min sista servicekostnad ifrån en annan tråd här på AP, allt gjort hos Novation i uppsala 2014. Motorolja 9,3l tws edge 2080kr Oljefilterinsats 232kr Mikrofilter a 476kr x2 Rengöring filterhus 79kr Material inkl jobb 4539,68kr + moms Service luftfilterinsats Luftfilter vä+hö 352kr x2 Material inkl jobb 1051,16kr + moms Service SMG-växellåda/bakaxelväxel Skruv 46kr x2 Bakaxelolja 1l 212kr Växellådsolja 5l 1056kr Material inkl jobb 1821,04 +moms Service Tändstift Tändstift lkr8a 220kr x10 Material inkl jobb 3515kr +moms Bytt två tändspolar,gick sönder vid demontering Material inkl jobb 0,00kr Totalt 13658,60kr inkl moms Tidigare gjorde även ett byta av bromsvätskan vilket kostade 1283kr inkl moms. Dom "standard"kostnader som varierar utanför de jag räknade med men är vanligt tillkommande och dyrt att göra är koppling/svänghjulsbyte,bromsbyte, samt såklart försäkringskostnad som är extremt individuell. Sen har vi boven värdeminskning som är omöjlig att räkna exakt på. Alla kanske inte låter bmw aukt göra arbetet på sina bilar,det är väl upp till var och en men jag skulle inte ens tänka på att köpa en "hemma/babbasbilar" servad bil efter mina tidigare erfarenheter så är de bara,men det är min personliga åsikt. |
|
|
Tack för svaren. Vad jag menar var vilken inkomst som räcker för att ha en sådan bil, beror som sagt på prioriteringar. Men undrar om dom som äger såna bilar lever på vanliga knegarlöner som mig eller mera direktörslöner ;) Skulle vara kul att veta. Uppskattar ni skriver service kostnader då det är viktigt att ha med i kalkylen. Sen kan man ha bilen avställd på vintern, då spar man både pengar och på bilen. |
|
| ZORG gjorde du all den där servicen varje år? det behövs väl inte eller var det en stor service som dök upp? | |
| De där va senaste "stora" servicen som dök upp vid 10000 mil,annars var de mest olja,filterbyten osv. | |
zcooter |
Inkomst är oväsentligt. Däremot får du allt prioritera dina utgifter så bilen får vad den förtjänar |
|
Enkelt sett så är det nog så att du ska ha minst 7000kr kvar varje månad när allt annat är betalt. Då kan du bygga buffert för ev större service eller uppdateringar av bilen. Att ha råd att köpa en bil är inte samma sak som att ha råd att äga den för det kan kosta mer än man tror. Går du och velar så vänta hellre och bygg på kontot tills du känner dig säker på att du går runt. Mike |
|
| okej, så runt 7000 i månaden i kalkyl, tillochmed när den står avställd? Har alla som äger en sån runt det beloppet i kalkylen? | |
| vad kostar dom kända felen att åtgärda på den somt tex, fel med smg lådan osv.? | |
|
Min m3a kostar: ca 3000kr/månad soppa ca 3500kr/månad försäkring (jag e 25 :/) ca 500kr/månad bilvårdsprodukter i år behöver jag bara en oljeservice ca 3000kr skatten är på 3700kr dock är den avställd i minst 6 månader. + en ordentlig värdeminskning du behöver inte kalkylera 7000 kr när den står avställd. Du betalar ingen soppa. för mig ca 3000kr i månaden. ingen skatt.. "garageförsäkring" flera gånger billigare än vanlig helförsäkring. Du behöver inte göra nåt när du har helförsäkring. din försäkringsbolag får meddelande från vägtrafikregistret att den är avställd. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Totalkostnaden för bensin är inte så intressant, det intressanta är mellanskillnaden mellan din vardagsbil och sommarbilen. Köra bil skulle du ju göra ändå. |
| min vardagsbil tankar jag som mest 1000kr i månaden, även vintertid | |
|
Vad jag tror så är de flesta M5 E60 ägare i dagsläget normalinkomsttagare. De som tjänar mycket pengar har sällan tid med en gammal bil så de kör nog på en F10 i såna fall. |
|
|
Jag tycker ändå frågan i sig är intressant. Hur mycket av den disponibla inkomsten som läggs på bilen, i detta fall en M5:a. Kan vara kul att höra hur andra tänker och hur högt de prioriterar bilen. Men samtidigt är det känsligt att ange vad man tjänar, men det säger ju ändå mycket om man får veta att andra lägger 30% av inkomsten efter skatt, eller om det är 10%. Den frågan är kanske inte lika känslig att besvara. Själv har jag ingen M5 och kan inte bidra till TS. |
|
|
har varit sugen länge på m5. kolla försäkring på mig, är 26 år och e60n skulle kosta mig 1200 i månaden på helförsäkrging. riktigt billigt i min mening. "flesta har f10 modellen" låter som e60 börjar bli gammal nu men den är så otroligt fin i min mening. Frågan är om alla fel på m5orna börjar komma nu när det är 10 år gammal.... Spännande Grelle det du skriver om % av inkomsten. skulle vara kul att se om nån kan skriva på det :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.