|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag kanske är överdrivet orolig, motorn kanske inte tar så mycket skada(eller någon skada överhuvudtaget) att driftsäkerheten påverkas. En annan aspekt är väl maskinskadegarantin hos försäkringsbolaget = "För fordon som inte har genomgått service enligt tillverkarens anvisningar utgår ersättning från maskinskadeförsäkringen". Frågan är väl om den här bilen är servad enligt tillverkarens anvisningar. |
|
|
För ett år sedan hade jag en diskussion med Länsförsäkringar ang en bil (ej BNW) där en service hoppats över och en gjort något halvår för sent. Det gällde om maskinförsäkringen gällde eller inte. Jag blev avrådd från att köpa den aktuella bilen och beslöt mig att avstå. Hittade snart en som är servad som den ska. Det blev köp och det känns betydligt bättre så här ett år efteråt nu när maskinförsäkringen upphört att gälla. |
|
|
Ska ringa försökringsbolaget imorgon och höra vad dom säger. Har laddat ner instruktionsmanual för e90 och gått igenom den men där förklaras bara CBS(Condition based service), inget nämns om någon specifik brytpunkt rent tidsmässigt för oljebyten. Men så vitt jag förstår kan man kolla mil och tid i bilens display för nästa oljebyte. Finns det någon här som nyligen gjort oljebyte och skulle kunna titta efter på sin bil och säga vad datorn säger i termer av tid? Jag menar hur många år innan det är dags för nästa oljebyte. Vore väldigt hjälpfullt! Frågade nuvarande ägare vad hans bil indikerar och den säger "april 2017 eller 2300 mil". Oljan är dock bytt nyligen av ägaren innan honom, men han gjorde det hemma(som ett extrabyte) och jag är osäker på om detta nollar datorn. Enligt serviceboken är föregående byte(på verkstad) gjort Juli 2013 på 3500 mil. Om 4 år är "max" rent tidsmässigt för datorn stämmer det ju i såna fall. |
|
rhenriksson |
Datorn nollar inte sig själv efter ett oljebyte... |
|
Jag gjorde bland annat en oljeservice i mars månad i år. Nu säger bilen att jag ska göra nästa service senast 03/2017 (eller 2300 mil). Alltså två år dom längst mellan oljeservice kan jag då tänka. // Jonas |
|
|
OK, thx JcN för info! Kollat på en annan lågmilad 335:a idag och precis samma fenomen där med långa intervaller på oljebyten. Helt hopplöst. Oljebyte 1: 2000 mil(2010-05) Oljebyte 2: 6000 mil (2014-03) Börjar nästan undra om datorn drar ut på tiden för när den ska varna för oljebyte om man kör väldigt få mil per år. Ringde en BMW-verkstad och de sa att oljebytet borde ske på som mest 2 år, verkar vettigt. |
|
| Nej datorn drar inte ut på tiden, min bil har gått ca 500mil/året senaste åren och tvåårsintervallet ändrar den inte. | |
|
Uppdatering: Fick prata med en riktigt schysst kille på en annan BMW-verkstad, han kollade alla gånger bilen signalerat för oljebyte och mycket riktigt skulle det ha gjorts när bilen var inne på service nummer 2(2 år efter första bytet). Ofattbart att man struntar i att byta olja på en sån här bil. Dök upp ett annat objekt idag som jag varit och kikat på, alla servicar verkar vara OK, längsta intervallet i s-boken för oljebyte: 2år och 2500 mil. Länk Bilen ser ut att ha kolfibertak, trodde att det bara var m3:an som såldes med detta, rör det sig bara om en film? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.