AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.441

Långa intervall på oljebyten - 335i.

Sida 1 av 2
St
25
Straker
335iA M-sport E92 -08
Hej,

Är spekaulant på en 335:a som jag tycker har lite väl långa intervall mellan första och andra oljebytet(4 år).
Bilen är uttagen april 2007.
Oljebyte 1: 2009-03 (2000 mil)
Oljebyte 2: 2013-07 (3500 mil)
Oljebyte 3: 2015-04 (5000 mil)

Nu har den gått 5200 mil.
Behöver jag vara orolig?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nä det behöver du inte vara. Visst är tiden för lång men bilen har bara rullat halva service"miltalet" ungefär Oljan klarar detta.
Är bilen stämplad på svenska verkstäder ? Kan det varit avställt under nån period ?

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Den fungerar säkert, men att ha i samma olja så många år med alla frätande ämnen som bildas, är ingen superhit.
Förstår inte varför man inte iallafall byter olja en gång per år, trots få mil.

Detta hade aldrig hänt en Porsche.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Vartannat år eller max 3000 mil borde det varit. Det kan vara så att servicen är utförd men saknar stämpel. Sånt händer.

-------
//Lövet
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
TP_ Du skriver att detta "Aldrig hänt en Porsche"... Har svårt att tro att alla gamla Cayennes som rullar där ute i landet sköts lika minutiöst som 911:orna.
Visst förekommer det att serviceboken glöms i samband med att bilen är på service. Min 328 E36 saknade en stämpel men servicen fanns likväl dokumenterad i BMWs databas så det gick att ordna i efterhand. På 335:an det handlar om hade jag därför kollat med BMW om servicen trots allt utförts i systemet om man vill ha full koll på historiken.

Angående Porsche 911 så glömde faktiskt förra ägaren på min bil serviceboken vid första servicen. Den blev stämplad i efterhand och på originalkvittot som fanns kvar så stod det att serviceboken inte fanns med vid tillfället. Boken stämplades därför vid nästa tillfälle. Kanske undantaget som bekräftar regeln men även 911-ägare kan vara stressade och göra fel ;-)
St
25
Straker
335iA M-sport E92 -08
Får hoppas att de missat att föra in servicen i boken helt enkelt, ringer dit imorgon och hör efter. Det finns en service i boken som utfördes 2011-05, alltså mitt emellan de två oljebytena. Där gjordes dock bara följande:
"Bromsvätska" och "Allmän kontroll av bilen".
Verkar ju helt galet att dom inte gjorde ett oljebyte i samma veva om det föregående skedde två år innan.
Allmän kontroll av bilen och bromsvätskebyte sker efter första oljebytet och blir en slags mellankontroll mellan oljebytena. På min 320d kom denna kontroll redan 7 månader (ca 1500mil) efter mitt första oljebyte som gjordes vid 2800mil, men detta beror ju på hur bilen körs. I detta fall rör det sig om riktigt få mil per år och då kanske detta system inte riktigt hänger med...

Om jag inte är helt fel på det så står det dessutom i serviceboken att olja skall bytas minst vartannat år vid korta körningar, dvs mindre än 1500mil per år. Om inte bilen då varnar för det är det säkert många som inte gör detta byte förrän den säger till igen och då blir det långt mellan servicarna.
Stämmer att oljan ska bytas varannat år om man kör lite, bilen varnar även för tidsintervallet.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Grelle, jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Förlåt mig. Det var ett dåraktigt antagande.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Säger som @TP_, varför när man kan köpa Mobil1 New Life 0w-40 för strax över 70 kr per liter (frakt inräknad) ifrån Tyskland skall man köra så länge som 3000 mil på ett oljebyte? Övergår mitt förstånd.. Jaja, smaken är ju som baken..

// Jonas

JcN: Troligtvis för att en bil inte är mycket mer än ett transportmedel för de allra flesta. Detta är ett problem som knappast drabbar de första ägarna, att ens följa serviceintervallen verkar vara svårt för vissa.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
@dd88: Tyvärr är det väl så. Synd bara att det ska behöva vara så. Att inte bry sig mer om något som ändå är en stor investering är synd och skam. Jaja, så är det.

// Jonas

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tp_ kul att höra att du kom till insikt om felaktigheten, utan att bli irriterad eller snorkig.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Grelle, jag skiter väl i vad du skriver. Förstod du inte poängen med det, är det din förlust.
St
25
Straker
335iA M-sport E92 -08
Nu har jag iaf fått fram servicehistorik på bilen och det är verkligen 4 år mellan de två första oljebytena. Bör man avstå? Bilen har inte varit avställd under den perioden utan gått 3-400 mil per år.
Synd då bilen är i toppskick.

Svårt att hitta en vettig 335:a i stockholmsområdet med omnejd, säg gärna om någon här är sugen att sälja sin. :)
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Jag tror inte du ska vara orolig, jag hade köpt den iom att bilen inte gått mer än dryga 5000 mil. Det finns ju tex en uppsjö gamla motorcyklar som stått i en lada i 10år med sur gammal olja i tåget och som sen startas upp och fungerar utan problem.

// Jonas

Buspelle
Det är inga problem. Syntetolja blir inte dålig av att stå i tråget. Bilen är ju knappt inkörd. Köp om du vill ha den.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Straker: har du någon särskild anledning att välja just denna bil? Över tid finns det fler objekt som inte har bristen att de gått med samma olja i 4 år. Även om bilen bara har gått korta sträckor under de fyra åren så blir oljan degraderad och för en ottomotor handlar det mycket om oxidation vilket går hårt åt många detaljer i motorn. Det behöver förstås inte betyda katastrof men det är allt annat än bra.
Man kan väl ta bilen till någon lämplig verkstad för ett komp prov, bör ge en någorlunda indikation på hur motorn mår?
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Som @Straker skriver, det är allt annat än bra men i detta fallet kan du nog vara lugn.

Jag har en kollega som kört sin Skoda Octavia sedan ny år 2000, enligt honom har han bytt olja säga max 3 ggr och då har den ändå rullat boråt 20000 mil..

Det finns även de som aldrig får sin kylarvätska bytt. I glykolen finns vissa inhibitorer mot korrosion och dessa degraderas efterhand. Aldrig läst eller hört någon få problem med detta.

// Jonas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.