AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.744

Servicefråga (Auktoriserad verkstad eller inte)

Sida 2 av 2
Jag köper Mobil1 10w-60 olja för 98:-/l plus filter, verkstäderna tar hutlöst betalt för sin olja, bättre du kommer med olja och filter till verkstaden och de får fakturera för jobbet bara.
Ri
25
Rihel003
BMW 520i F11 -12

Hej

Jag ska serva min BMW 520i 2012 6900 mil för första gången i min ägo.
Men har oerhört svårt i att bestämma vart detta ska utföras...

Tidigare hade jag Audi och då hittade jag ett grymt ställe som jag verkligen fick förtroende för. Dock servar dom inte BMW.

Kan någon rekommendera en service verkstad västa/norra Stockholm?

Har kontaktat Bavaria, men dom ska ha 8200:- för den stora services.
Känns dyrt.

tacksam för svar.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
På E modellerna är det var tredje oljeservice byte av luftfilter görs. Vet ej hur det e på 5serien men låter tidigt att byta filter enligt bok. Sedan skadar det inte att byta luftfilter mellan dom rekommenderade serviceintervallerna. Speciellt E serien då det som skrivet är drygt 9000mil mellan bytena. Lätt o kolla om det e skitigt. Sedan microfilter är ju långt ifrån på samma sätt uppbyggt på samma sätt som ett luftfilter. Så det rekommenderas att bytas vid varje oljeservice.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
På F10/F11 byts alla filter efter 6k mil. Utöver det så byts oljefilter och kupefilter vid varje service.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag gjorde en sån service själv, är inte jätteteknsik, men envis.

Jag köpte alla delar från tyskland, kommer inte ihåg vad det kostade, ca 2 500 SEK, men passade på att köpa olja så det räcker till två oljebyten. Så nästa service blir "gratis". Nollställer via tripmätarkanppen.

Det som var mest besvärligt var att få loss locket i underedesskyddet, det satt som om de limmat fast det, så det fick jag ta sönder för att komma in till pluggen i oljetråget.

Jag gjorde allt på garageuppfarten med en garagedomkraft, nästa gång ska jag använda extra stöttor, det känns lite säkrare, lite trångt och bökigt, men kändes bra när det var klart :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.