AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
41.638

Byta olja eller inte i en automatlåd

Sida 6 av 6
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Robsap, jag är inte säker om jag förstår dig rätt, skall du köpa denna bil i mitten av juni, eller är det något som skall göras då? Nåja, either way.
Bland annat hittade jag alldeles nyligen en ny videobloggare, Anton Graf i Hamburg, som på tydlig tyska förklarar hur det ligger till. Hans företag reparerar också automatlådor för BMW och Mercedes.
Eftersom jag inte jobbar med det själv, så vill jag inte ge exakta råd vad man skall göra i olika fall, därför att, egentligen skall lådan först analyseras om det finns tryckfall.
Sedan skall det åtgärdas omgående. Sedan kommer de andra åtgärderna, oljebyte, typ.

"Huvudregeln" är dock att oljan skall bytas varje ca 8-12.000 mil. Nu tänker jag mest på 8 växlade automatlådan.
Sedan kan man konstatera att om inte oljan som tappas ur är "fin", så har man problem, som inga oljebyten löser.
Han, Graf, kan undersöka/analysera en växellåda via fjärrkontroll. Man får sig tillsänd en kabel, installerar ett program i sin windows dator som är uppkopplad mot nätet, och då kan han läsa av lite värden och dra slutsatser om vad som kan eller behöver göras.

Själv tänker jag alltså chansa och byta vid 24.600 mil och alltså antar att oljan inte har bytts tidigare. Har jag otur kommer eventuella avlagringar att lossna och fastna på något olämpligt ställe... Plus att jag inte har någon aning om det finns tryckfall.

Men jag har inte fattat slutgiltigt beslut om hur jag exakt skall göra. Jag börjar nämligen också tro att jag skulle behöva kolla avläsbara värden med hjälp av Ista+, som jag inte ännu har.

Ett amatörtips är att det inte får finnas några fördröjningar i växlingarna. Minsta fördröjning tyder på tryckfall någonstans.
Rent generellt är väl 8-växlade automatlådan det minsta problemet hos en BMW!?

Lite off topic...
Av Anton Graf har jag "lärt mig" att man kan "få" en analys av "hela bilen" INNAN man köper den. Det är analys av alla vitala komponenter i motorn och växellådan. Inte säker, men tolkade på hemsidan att en analys av växellådan kostar 250 Euro.
Jag "följer" ca 35 videobloggare om lite olika saker, mycket om reparationer på BMW dieslar (20d o 30d).
Ro
13
Robsap
520XD Sedan -20
Leif L jag köper bilen i mitten av juni 2023.
Planerar sedan att boka tid för sköljning av lådan. Den växlar helt utan några konstigheter och jag vill gärna att den fortsätter göra så i många mil till.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.