AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
41.632

Byta olja eller inte i en automatlåd

Sida 5 av 6
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Lundbergs är de som håller till i Burträsk.
När jag köpte ZF's servicekit till min låda i 550i-e60 så stod i de papperen att man rekommenderades byta var 10000:e mil.
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
För ZF HP8:
Länk

Och samma intervall även för 5HP och 6HP:
Länk

Frågar du tomtarna på BMW så säger de lifetime.
rs
241
rs_530dX
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
Jag gjorde precis ett byte, efter mycket velande fram och tillbaka. Verkstaden som jag bytte på (blev frö dyrt på BMW) och även BMW var väldigt frågande varför jag gör det. När jag nämner att ZF rekommenderar byte fick jag inga direkta svar. Lådan växlade fint innan inga problem. Men tänkte finns väl ingen olja eller filter som klarar hur mycket som helst.

Men beslutade att göra det, om inte så i förebyggande syfte så något inte händer. Bilen en F11 530d Xdrive automat steg 1 trimmad årsm. 2012 hade gått strax över 20000mil. köpte ett original ZF kitt på ebay och fick bytt. Svårt att tömma hela lådan med de lyckade kämpa in dryga 6l.

Resultat efter ca 2 veckors körning, vid lugn körning upplever jag att den växlar något mjukare men vid lite aggresivare körning eller fullgas där växlingar går lite fortare/aggressivare märker jag ingen skillnad.

Oavsett, väl värt investering speciellt i förebyggande/underhållssyfte.
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Jag hade byt helst ska man ju skölja lådan också tror dock inte många verkstäder gör det. På sambons Toyota verso s ska oljan bytas vid 9000 mil vilket vi kommer göra sen lär det inte behövas något mer då bilen går så pass lite rullat 4500.
Ligger alltid kvar olja i momentomvandlaren du inte får ut allt med vanligt byte, jag bytte två gånger efter varandra kort mellanrum mellan och fick ut det hela, så byt 2-3 ggr så blir det bra.

Ska du vara petig så ska du byta vid viss temperatur på oljan, flesta verkstäder tror jag skiter i det, anledning till det är att man behöver speciell apparat för sköljning som kostar en hel del pengar.

Risken med riktig sköljning är att avlagringar fastnar nånstans på vägen, har en meckpolare som sköljde på sin e55 AMG och den lådan blev aldrig bra igen trots många byten efter sköljning.
rs
241
rs_530dX
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
lanab => jag var med när de gjorde det och vad jag kunde förstå var det enligt skolbok med temperaturer dvs med start bilen, få upp temp, kyla ner, fylla på osv. men som du skriver är nog kvar lite olja som man inte får ut. 8l fick jag förklarat för mig var om man tappa i olja från början typ när man bygger bilen. Vissa bilar har väl en tapp även kring momentomvandlaren, har jag hört, men som glad amatör vet jag inte :-)

Precis som du skriver om sköljning, läste på lite om det, och att det i vissa fall skadat mer än hjälpt och meckarna sa eftersom lådan gick bra innan var det inget de rekommenderade + när de tryckte i sista litern blev det väl lite "spoleffekt".
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Hittade denna,

Jag tycker att han har en massa bra poänger...
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag tycker det kan vara värt att påpeka att oljan ska bytas i förebyggande syfte. Dvs när allt fortfarande fungerar helt normalt med den gamla oljan och filtret. Märker man en förbättring med ny olja och filter körde man för länge med gamla oljan.

// Magnus

Precis som "944_Driver" skriver så är det ju stor skillnad om man pratar om oljebyte som underhåll eller oljebyte i form av någon sorts problemlösning.

Har en fin "sköljmaskin" på jobbet; Länk och jag har väl sköljt ca: 20 automatlådor (olika bilfabrikat) med denna och hälften av bilarna var i underhållande syfte och den andra hälften var bilar som gått för långt utan byte som hade börjat "hugga" vid upp och nedväxlingar, endast en bil som hade växlingsproblem förutsatte att ha det även efter sköljningen men det vart inte sämre.

På min F20 (ZF 8HP45) bytte jag olja/filter där jag använde ZF-kittet vid ca: 8000mil och ett år senare (jag kör 2500mil/år) när jag fick tillgång till sköljmaskinen på jobbet så bytte jag endast oljan igen med hjälp av maskinen och regöringstillsatsen som den pumpar i innan bytet. och nu har bilen precis passerat 18000mil och förra helgen bytta jag endast olja i den igen (oljan var rätt så mycket mörkare en den nya oljan) men om 7-8000mil så kommer jag att byta filtret/tråget igen.
Jag talade med han som säljer och servar maskinen och han tyckte inte att jag behövde byta filtret varje gång.

Jag upplever ingen skillnad mellan oljebytena, den växlar precis lika bra hela tiden ;-)
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag skulle inte skippa filterbytet.
Det är där skiten samlas och börjar det täppas till så kommer oljetrycket sjunka och störa allt i växellådan. Mycket handlar om hur ofta växellådan växlar för det är ju då som det nöts bort lite friktionsmaterial från kopplingarna som hamnar i filtret.

// Magnus

Må så vara, men när jag bytte filtret vid 8000mil så var det inte allt för mycket skit som satt fast på magneterna i tråget och han som jag pratade med på Relekta (som säljer och servar maskinen) sa att filtret är rätt så grovt och när man sköljer med maskinen så spolar man ju igenom några extra liter (jag körde 11 liter till min sköljning) samt att eftersom maskinen seriekopplas på rören som går till oljekylaren så tror jag att man får ut så pass mycket skit i hela kretsen vid varje sköljning att inte filtret blir igensatt lika fort som vid ett "vanligt" byte.
ro
127
robinrs
F31 320dA M-sport.
Vad är ett rimligt pris för att spola en låda? Gäller en 320d -13, fått prisförslag på 7k.
ro
127
robinrs
F31 320dA M-sport.
Vad är ett rimligt pris för att spola en låda? Gäller en 320d -13, fått prisförslag på 7k.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
tror jag betalade 9 tusen en gång. Det går åt många liter dyr olja, plus tråget plus timkostnad.
Ka
11
Kaffekokare
520dA Touring F11 -17
Vad finns det för verkstäder i Malmö-trakten, som kan skölja lådan?
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Jag har nyligen köpt en 2011 X3/F25 30d med 24.600 mil med en 8HP 70Z låda.
Jag skall byta olja med kit från ZF inklusive deras olja, 7 l.

Men hur mycket olja rinner ut av sig självt så att säga? Det finns lite olika uppgifter om det.
Jag tänkte göra en liten grej! Nämligen först tappa ur några liter, och fylla på motsvarande mängd. Köra lite typ provtur.
Sedan tappa ut "allt" och byta tråget inklusive filter och och därefter fylla behövlig mängd enligt gällande instruktioner (som också finns ovan i några inlägg, samt i ett antal videor på YouTube).

Efter allt jag har sett på YouTube, så gör man oljebytet i förebyggande syfte.

Växellådans livstid diskuteras också ofta, och bilens också.
Det finns många skäl till att utgå ifrån att den är ca 15-16.000 mil eller 100.000 miles!
Sedan skulle den hålla i evighet om man byter ut allt utom chassinumret vartefter som fel uppstår oberoende av kostnader!
Vill man flytta den reala gränsen för End of Lifetime "lite" framåt, så är det en del saker som behöver göras utöver oljebyten i motorn.
Ka
5.697
Kane
Fick du inte med en bra instruktion i kitet?
Följ den och gör inte som du tänkt själv för då räcker inte oljan i kitet till. Enligt instruktionerna skall man gå igenom växlarna på tomgång och det räcker. Du behöver inte ut och köra.
Brukar vara typ 70% av oljemängden som byts.

Edit: Om du inte fick med ZF instruktionen, googla fram den eftersom oljetempen är kritisk vid bytet.
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Hela beställningen är inte riktigt klar ännu!
Jag beställer delar från två leverantörer samtidigt.
Den ena är BMW handlare i Passau, Bayern.
Den andra är en "prispressare" i Berlin.
Listorna är ganska långa, och i min värld är en totalsumma på, väl ca 18 kkr "ganska mycket".
Jag kom bl a på att jag ville ha Xenon lampor med 6120 Kelvin, Osram i detta fall.

Long story short!
Jag tackar så mycket för upplysningen om antalet förväntade liter som rinner ut.
8,5 l är ju totalmängden i 70Z.

Angående temperaturen, så betalade jag nyligen för Bimmerlink appen, men jag har bara provat den lite grann. Den verkar läsa av minst (?) hundra sensorer... Så det är ett visst jobb med att lära sig vilken som sitter var.
Köpte Haynes "digitala" förra veckan för ca 24 £. Vad kan man förvänta sig? Känns tunt, men man får ju vridmoment på ett ganska stort antal skruvar och bultar. Det som jag inte hittade (hittills), var var man skiftar mellan kilometer och miles.

En sak som man skall vara medveten om, rent generellt, är att det nästan alltid saknas någon viktig detalj i dessa YouTube videor.
Jag skall inte ta några exempel. De är alltför många oklarheter, klart som korvspad med andra ord.

Det som jag funderar på närmast, är om jag verkligen måste använda original oljan i de båda diffarna. Jag kör rätt försiktigt och så har jag inte heller körkort för att ens dra släp som når upp till bilens halva kapacitet. Det är ju potentiell "hård körning" som "kräver" exakt rätt olja.

Jag har sett förslag på GL5 fram och GL4 bak som alternativ. Lite off topic detta.
Ka
5.697
Kane
Här är ZF's instruktion för 8HP, Länk
Ro
13
Robsap
520XD Sedan -20
Köper en 520Dx tillverkad 2019 i mitten av juni. Den har då gått ca 17500 mil, mycket långkörningar. Den ska in för byte trots att den växlar helt felfritt.
Som flera andra säger här och på andra forum så är byten av alla vätskor bara possitivt och det gäller självklart även en automatlåda.
Jag har inga belägg för det jag skriver mer än vad jag läst mig till.
Sedan kan man ta sig en funderar på varför alla utryckningsfordon och taxibilar byter var 6000 mil...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.