|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
| Rent krasst - hur länge till tänker du ha kvar bilen? Tänker du köra 10k mil till så ja, tänker du byta inom 2-3k mil så vete 17 - du får inte tillbaka pengarna iaf. Även om många här på forumet säger "jag skulle aldrig köpa en bil osm inte xtra oljebyten är gjorda på inkl automaten" så får du itne extra betalt av en firma i inbyte och det kommer finnas tillräckligt många spekulanter som inte bryr sig / vet om att detta bör göras... | |
|
Jag är, tyvärr för ekonomin, väldigt noga med mina bilar och som det känns nu kommer jag inte byta bil på länge ;-) Får se hur jag gör! Mvh Christian |
|
|
Då skulle jag säga att det är dumsnålt att byta. Byt olja och filter, köpte jag en begagnad bil och det inte var gjort när den gått 15,20 k mil så skulle jag definitivt pruta ned den rejält. Det är en viktig komponent å inget att spara in pengar på. |
|
|
Rätt klurigt, det håller jag med om. Har ju också att göra med vad man betalt för den begagnade bilen. Är man seriös, långsiktig i sitt ägande och vill lyfta bilen till ett bra skick tycker jag att det är vettigt att byta automatlådans olja + filter efter ca 15000-20000 mil, absolut. Däremot är det ju idioti att kosta på en bil hur mycket som helst och sedan sälja den vidare efter ett år eller två. Det är mycket lätt att bränna pengar på en begagnad BMW, underredet och allt som hör till det blir lätt dyrt (stag, bussningar, hjulupphänging, spindelled, you name it...), automatlådan är alltid lite läskig... däcken, bromsarna, skivorna etc. Möjligtvis är väl de mindre BWM modellerna inte elaka mot tex undredet. Mitt intryck av tex E39 är att de är stabila och bra rent mekaniskt, motorerna etc men att underredet är jävligt dyrt att hålla i ett bra skick. En annan "kul" grej är väl bromsrören, tyvärr enbart en tidsfråga innan bilbesiktningen klankar ner på det. |
|
|
Jag är tyvärr van vid att bli halvt ruinerad på mina beemers ;-) Men efter lite efterforskningar visar det sig att bara oljan, Lifeguard 8, kan kosta så mycket som 540 kr per liter på verkstad i Sverige ner till ca 240 per liter från Tyskland så man kan ju komma undan billigare om man vill. Vissa hävdar att lådan måste sköljas, total åtgång 12 liter. Andra att det räcker med att byta "det man får ut" ca 8 liter. Vad tycker ni? Christian |
|
| Jag lät GW.E byta det som gick utan sköjlning, fungerar klart smidigare än innan. Överväger även att göra ytterligare ett byte i vår, dock inte byta filter då, utan enbart oljan. | |
|
G.W E bytte på min X5:a vid 19000. Oljan var aldrig bytt tidigare. Den blev klart behagligare och växlar mjukare. Han sa att det var normalt med partiklar osv i det som kom ut samt på magneten. Ingen sköljning. Däremot sa han att ev byta oljan igen om nåt år men inte filtret men det är inte nödvändigt. Kostade mig 3800kr vilket var klart prisvärt. |
|
|
Dumsnålt att inte byta ska det förståss stå. Som sagt oljan kan fås ned i kostnad genom att köpa från tyskland, finns ingen anledning att köpa här. |
|
|
3.800 kommer man nog tyvärr inte undan med på en F11 pga att filtret är integrerat i tråget och oljan är såpass dyr ;-) Kommer nog ändå göra bytet i samband med nästa service. Vet någon vilken olja det ska vara i diffen och hur mycket som går åt? Mvh Christian |
|
|
Jag bytte utan att skölja. Bytte en gång, ca 3 liter, samtidgt med tråget och filtret. körde lite, bytte engång till. Jag köpte 8 liter och fick ett par kvar. Gamla oljan var Coca cola färg på. Jag märkte ingen skillnad på gången. |
|
|
3 liter lät lite lite? De verkstäder jag pratat med räknar med att få ut ca 8 liter utan sköljning... Undrar hur de gör då? Ingen som vet vilken olja och hur mycket som ska vara i diffen? Mvh Christian |
|
|
Skriv in ditt VIN nummer här så får du fram hur mycket det ska vara i lådan, slutväxel, motorn, kylsystemet etc. Länk (troligast är det en liter till diffen.) |
|
|
Tack! 0,9 liter... Men frågan är, vilken olja? Står dessutom att motorn rymmer 7 liter olja? Skumt, har läst 6,5 liter överallt annars... C |
|
|
Ang bakaxel så är detta ett utdrag ur ISTA: As of model year 07/2011: Hypoid Axle Oil G1 (BOT448) (for all rear axle differentials apart from M vehicles) 83 22 2 295 532 3 x 500 ml Specific Hypoid oils released by name Trade name Manufacturer/Supplier AGIP HLX Agip Aral transmission oil BS Aral Castrol SAF‐X0 Castrol Castrol Syntrax Longlife 75W-90 Castrol Castrol Syntrax B 75W-85 Castrol Dearon BHS DEA FINA PONTONIC MS Fina FINA PONTONIC MX Fina Veedol SAF 66 Veedol Mobil Gearlube VS 600 Mobil BP Energear SHX BP VALVOLINE SynPower Gear Oil GL-5 Society of Automotive Engineers 75W-90 Valvoline TRANSELF BM 75W‐-90 Elf Shell transmission oil OLS‐BMW Shell Westfalen Fugo BMO Westfalen AG MOTUL HYPO SYNT Motul Avia Hypoid 75W‐-90 EP AVIA Esso transmission oil NLS 75W‐-90 Esso Fuchs TITAN Gear H 75W‐-90 Fuchs Wintershall gear fluid BOS Schmierstoffraffinerie Salzbergen GmbH TOTAL Transmission ALD Society of Automotive Engineers 75W-90 Note: The above oils satisfy the demands required of lifetime oils. Oil change intervals are given in the vehicle-specific inspection sheets. Before opening the container, ”mix” the transmission oil to distribute the additives evenly through the oil. General information about final-drive transmission oils Final-drive and hypoid transmission oil must fulfil the following requirements for handling high loads as arise at the tooth flanks of the hypoid gear: - high load-carrying capacity - good protection against scoring/scuffing - good protection against wear - optimum frictional behaviour and temperature stability - compatibility with sealing materials - resistance to ageing A brand-name hypoid transmission oil already possesses these and other characteristics thanks to its high concentration of EP agents (EP = Extreme Pressure). Oil additives All final drives are designed in such a way that there is absolutely no need to use oil additives. BMW is totally against the use of such additives. We will also accept no liability for any consequences resulting from the use of additives. |
|
|
Tack! De listade oljorna alltså ok att använda? Verkar inte som Limited Slip krävs, mao ingen mekanisk diffbroms? Mvh Christian |
|
|
Det är min tolkning. Köper du orginalolja 83222295532(ebay?) så behöver du inte fundera. Man rekommenderar 3*500ml så det verkar som diffar till bilar tillverkade efter 07/2011 behöver mer än 1 liter olja. Du har ej limited slip. Observera att det är annan olja till bilar tillverkade före 07/2011. |
|
|
Shit, sorry! Min är tillverkad 02/11... ;-) Christian |
|
|
Du kan i princip använda vilken API GL5-klassad hypoidolja som helst, så länge den har klassning SAE 75W90 och är helsyntetisk. Det går även bra att använda en API GL5-klassad dito olja för LS, men det är onödigt att använda olja med LS-tillsatser om det inte är nödvändigt. Tänk på att alltid lossa påfyllningspluggen innan du lossar avtappningspluggen - risken är inte så stor men det har hänt att påfyllningspluggen har varit omöjlig att lossa och då står man där med skägget i brevlådan om man tappat ur oljan....trist att behöva vända upp och ner på bilen för att fylla i olja igen! ;)) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Up to model year 07/2011: Trade name BMW part number BMW Synthetics OSP 33 11 7 695 240 1000 ml BMW Synthetics OSP 83 22 9 407 768 60-litre barrel Här ger man inte förlag till "alternativa" oljor |
|
|
Ok, kanske säkrast då att låta, auktoriserade, verkstaden fixa diff-oljan. När det bara går åt 1 liter är ju literpriset mindre väsentligt ;-) Christian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.