|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
| Skulle varit intressant med en guide hur man byter oljan i 8-stegs automaten. Har läst att man behöver sänka lådan? | |
|
Håller med Ganescha, en guide för 8-stegslådan... Nån som har en? |
|
|
För mig framstår en rekommendation om att inte behöva byta olja i en automatlåda som en ren skrivbordsprodukt framtagen av en person som aldrig har tittat efter hur oljan ser ut efter en lång tids användning. Här ( Länk ) är ett inlägg från en VOLVO-ägare som bytt olja i sin växellåda (behövs inte enligt VOLVO) regelbundet och han undrar om möjligen hans växellåda nu efter 57.000 mil håller på att ta slut. Jag undrar just hur många mil den växellådan hade gått om han aldrig bytt växellådsoljan? Per L |
|
|
Utomordentligt svårt har jag att förstå en rekommendation av typen "så länge lådan växlar bra finns det väl ingen anledning att byta olja"! Så man skall alltså vänta med oljebytet tills något händer med lådan!? Då är det ju för sent!! Det kanske inte är helt jämförbart men man kanske skall vänta med oljebyte i motorn "så länge den går bra" och byta först när det tex börjar knacka i lagren? Per L |
|
|
Här finns proceduren för ett oljebyte: Länk Som sagt så sänker han lådan. Jag förstår inte riktigt varför dock. Kanske någon med mer kött på benen kan förklara varför? |
|
| Han sänker inte lådan, han tar bort bakre växellådsstödet så han kan komma åt o byta "elkontaktens gummitätning" :) | |
| Ah okej, tror du att det är en nödvändig åtgärd? Varför ska den bytas vid ett oljebyte? | |
| Nödvändigt om det läcker där, annars inte. Står ju i videon :). | |
| Ah, det missade jag totalt! :-) tack. | |
|
Oljan bör bytas vid ca 8000-12000mil eller 8 år enl ZF det verkar ju helt klart. Så då kan man strunta i snacket från ex bmw om lifstid. Grundar sig troligtvis på miljöregler att minska oljebyterna på fordon under en lifstid (min teori) eller har läst det någonstans . jag ska byta olja och trågfilter på min nya beg bmw nu vid ca 10000mil . Däremot borde det bästa vara att byta all olja men det är nog svårare på nyare vx-lådor då dom verkar känsligare om dom suger lite luft. Enl ZF service info så byter man ju bara det som är i tråget ! vill veta hur mycket olja man kan pumpa ut innan man måste fylla på samma mängd ny olja i tråget? Jag tängte tömma tråget , Låssa returslangen vid oljekylaren ej tömma denna slang som troligtvis går direkt till pumpen (obs vet ej än), Montera nytt tråg med filter , Fylla på samma mängd , Sedan starta bilen och föra spaken igenom alla vx-lägen tills ex dl eller liter har pumpats ut . Stanna motorn och fylla på lika mycket olja osv tills ny fin olja kommer ut. detta fungerade på en zf låda från 85 hp22 någontig till en bmw 735ia men då körde jag ut ca 4l tills det kom luft och det ska inte vara bra i nyare lådor. Sedan åka till en verkstad med rätt utrustning och kontrolera nivån. e23power |
|
|
blev lite fel där. Vet någon om GA6HP19Z vxl suger oljan från filtret direkt till pumpen eller suger pumpen oljan från botten på tråget? Tängte hur man ska förse lådan med ny olja vid byte av all olja. e23power |
|
|
Någon som har tips på bra, tillförlitligt, ställe i Göteborgstrakten för oljebyte på automatlådan till en F11? Mvh Christian |
|
thekinglives |
Länk |
|
Just det ja, de har jag hört ska vara bra! Frågan är om de kan ordna oljan? Antar att det ska vara Esso/Mobil LT71141? De kanske även kan byta diffoljan när de ändå håller på? Mvh Christian |
|
| Är det inte Lifeguard 8 i din låda? | |
|
Ingen aning, någon som vet? Och vad ska det vara i diffen? Castrol Syntrax, Limited slip? Mvh Christian |
|
|
Har du 8 växlar är det 8hpXXlåda, 6 växlar är det 6hpxxlåda, 5 växlar 5hpxxlåda. Zf lifeguard 8 till 8hp, lifeguard 6 till 6hp och lifeguard 5 till 5hp, Lifeguard är den oljan som (vad jag kunnat hitta) är lättast att få tag på samt även är godkänd av tillverkaren själv, dvs ZF. Se följande: Länk |
|
|
Tack! STMAB lejer numera bort dessa jobb till Bilcity Stenungsund... Erfarenheter? Mvh Christian |
|
|
Bilcity vill ha 9.000 för olja, filter och jobb. Åtgång 12 liter (inklusive sköljning). Mycket pengar! Värt att göra? Mätarställning nu 10.500 mil... Mvh Christian |
|
| Helt klart värt att göra vid 10k mil än att vänta tills 20k när problem kanske uppstår som inte går att lösa. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.