|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Vem behöver farthållare på en sportbil? Sportknapp har alla oavsett övrig utrustning. För övrigt finns inget M-sportpaket till Z4. |
|
|
Alla som tänkt använda bilen till något annat än att köra 10 minuter åt gången? Sportknappen gav noll och ingenting i skillnad på min 3.0a iaf. Den skulle jag inte hänga upp mig särskilt mycket på. ------- //Lövet |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
På en icke M ska sportknappen ge snabbare gasrespons på pedalen och snabbare styrning (elservo), sen tror jag det var något annat med. Det kan ha varit ett spjäll mellan motorutrymme och kupén som öppnas för att mer motorljud ska höras, osäker på denna dock. Vet att det var 3 grejer som ändrades. Sportknappen gör pedalen olinjär, använder den aldrig i min M. Skräp. I en M är det en konventionell servo så styrservon påverkas inte av sportknappen, och något spjäll mellan motor och kupé behövs knappast. :D |
|
Har alla Z4 alltså sportknapp ? :) Min manuella 3.0 har sportknapp , jag kört ALLTID sport läget , ( trycker på knappen å en orangelampa lyser ) På min bil blir styrningen klart tyngre ( sportigare ) å gasresponsen helt klart känsligare. ( händer mera när man gasar på låga varv) Nångång har jag glömt att trycka på knappen å undrat vad som är fel ...;) |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Japp, alla Z4 har sportknapp. Jag tycker bilen blir alldeles för känslig på gasen med knappen nertryckt, jobbigt vid krypkörning i stadstrafik. En riktig kopplingsförstörare är det vid högvarvsväxlingar för att det är så svårt att matcha varvtal. |
| Har SI modellerna sportknappen på ett annat ställe kanske? Eller är det bara 3 liters motorerna som har det? | |
| På min sitter den framför vxl. spaken :-) | |
| Såg nämligen en annons på blocket på en 2.5si som inte har någon knapp, där knappen annars alltid sitter (Vad jag vet) snett till vänster om växelspaken. | |
| Kan ju länka till bilen istället.... Länk | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Var rätt säker att alla hade det, men det kanske bara är 3.0(Si) och M som har det nu när jag tänker efter. Edit: Sportknappen fanns med i sportpaketet tydligen, har inget med motorstorlek att göra. |
|
Yes den saknar sport knappen. Saknar åxå hel auto aircondition. Vad innebär advantage paket ?? Nåt som säljaren hittat på? |
|
|
Många felskrivningar i annonsen. Någon 2,5si kan det inte vara, den har 177 hk motorn (N52) och årsmodellen är 2006, tillverkad 2006-06. Svensk såld är den inte heller, men det är enkelt att se i annonsen. --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
Ja om det är något man har lärt sig när det gäller annonser från bilförsäljare, så är det att dom brukar hitta på div olika utrustningspaket. Och om man som jag då, inte är en riktigt BMW entusiast, så är det lätt att tro på det som står. Man märker ju om inte annat hur mycket bokstaven M missbrukas i olika sammanhang. En bra sälj magnet såklart... Har ju sedan tidigt in i min Z4 jakt kikat på Skånska bil och deras ständiga ström av importerade bilar. Bilarna är oftast väl utrustade och faller ofta mig i smaken även när det gäller utseende. Men försöker gång på gång motivera deras höga priser, men misslyckas varje gång. Dessutom fick jag ett riktigt usel första intryck av ägaren, när jag ringde till dom i våras. Annars funderat på att åka dit under min semester och titta, då jag vet att jag förmodligen skulle kunna hitta en bil där! |
|
|
Hej Alfa_mr2@hotmail.com Lyckades du med ett besök eller tillomed ett bilköp ifrån Skånska bil? Vad skulle du även säga är det helhetsintryck av firman? Som du tidigare nämnt så faller även deras utbud av Z4:or mig i smaken. |
|
|
Skånska bil.. mitt intryck är han är trevlig. Men han är bilförsäljare... Några saker som jag reagerat på. Det ständigt påhittade paketen på bilar. Som absolut inte stämmer överens med utrustningslistan från fabrik. Om det handlar om okunskap? Eller att försöka att det skall låta bättre? Vet jag inte? Sedan vill han alltid sälja på dig en försäkring, för att kunna slippa ta sitt ansvar om någon händer det första 6 månaderna. Finns det något bra då? Han verkar ha bra omsättning på sin Z-bilar och det går att prata om priset. Med tanke på att det omsätts en hel del bilar. Så kan det inte vara skrot. Då skulle det komma upp fler negativitet om företaget. Skulle nog kunna tänka mig att köpa en bil av han. Men som vanligt skulle jag kolla en och två gånger extra. Precis som hos alla andra bilhandlare. |
|
|
TUBKING: Jag åkte aldrig dit, så kan faktiskt inte ge dig så mycket mer info. Tog kontakt per telefon veckorna innan jag hade planerat att åka dit, men fick tyvärr ett mindre bra intryck. Det ihop med de höga priserna gjorde att jag gav upp hela tanken på att köpa där. Hoppas det går bättre för dig med ditt köp :) |
|
|
Jo har sätt att det har snurrat ett antal Z-bilar hos honom på senaste. Vart dom tagit vägen är ju en annan femma. Ang. paketen så antagligen det typiska försäljningstaktiken en del har för att kränga iväg dem fortare. Sen verkar det som att i folkmun är mer attraktivt med paket istället för handplockade extra val.. När det gäller utrustningsnivåer, går det att söka på chassinr och få ut en spec på vad om finns tillvalt? Vet du exakt vad det är för försäkring han vill kränga med? eller ifall du vet vilket bolag? Jag har även försökt se vart han importerar ifrån. En del pratar om mycket ifrån Italien medans några exemplar han har inne just nu är ifrån staterna. Har läst mkt om import ifrån staterna och Tyskland men väldigt lite om Italien. Är det något specifikt att tänka på när det gäller just Italienska bilar? Sen är det ju självklart hans något uppressade priser. Jag finner det personligen svårt att motivera dem. |
|
|
Alfa_mr2: Tråkigt att det inte blev av men hoppas du lyckades någon annanstans? Skulle vara kul att veta hans egna motivering till prissättningen. Om han nu skulle motivera med att dom är färska och nyskick, Nu när de flesta har rullat mellan 13-20Kmil så är dem ju knappast i något nyskick. Ett annat elände är hans placering utav försäljningsställe. Då det är väldigt långt till närmaste auktoriserade verkstad som kan kolla bilens kondition. Har läst om bakfjädrar, Cabmotor och lite annat men annars verkar det som att bilarna inte haft så extremt mycket barnsjukdomar eller har du fått någon annan uppfattning? |
|
| Så farligt långt är det inte till en BMW verkstad för kontroll från Sk*nska bil, det tar ca 15 min till BMW i Lund från Eslöv. | |
|
TUBING: Ja det är verkligen högt satta priser. Enligt mig alldeles för höga. Men kanske finns prutmån också... När det gäller svaga områden, så har jag listat dom i mitt första inlägg, när jag startade denna tråden. Så kolla där.. Utöver det så är det väl motorerna då. Den ena (M54) drar olja (Mindre bekymmersamt..bara att fylla på) Medans den mordernare (N52) motorn hade problem med slammer från hydrauliska lyftare. Fram till november -08 om jag mins rätt, innan fabriken bytte ut topparna till en modifierade variant. Så hittar man en sen -08 eller- 09 så är ju det problemet borta :) Misstänker att det är lite olika karaktär på motorerna, så man skall nog prova båda. Har personligen bara kört en 2.5 -03 (192hk) och den va väldigt vridstark och trevlig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.