|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Höger hjulhus, under spolarvätskebehållaren hittade jag rost på min i övrigt rostfria bil. Men det var bara på konsolen som behållaren sitter i och lite ytrost precis runt infästningen mot hjulhuset. Sitter även små plastbulor i behållaren som skaver bort färgen mot hjulhuset. Skruva bort den stora svarta plastskruven sen är det bara att lyfta behållaren rakt upp (kan sitta fast lite i nedre fästet. Kolla under plastavtäckningarna på trösklarna i dörröppningarna. Finns svetsskarvar som kan rosta. Runt rutan tror jag också är vanligt. Annars är det väl skärmkanter, nederkant dörrar och under lister som på de flesta bilar. |
|
|
Rost: - Runt vindrutan, gärna under gummilisten i nedre hörnen - kan vara hål på i övrigt rostfri bil. - Bakre hjulhus framför bakhjul hela vägn fram till dörren, elakt och kräver förmodligen ny plåt. Svårt att upptäcka innan det är försent = det börjar bubbla i tröskelns bakkant (rosten kommer underifrån) - Skarv som nämnts ovan i dörrkarmen, dold av plastskoning i tröskeln - Skarv under v+h baklampa (vertikal 'ränna' på varje sida) |
|
| Punkt 2 ovan: Länk | |
|
Hade en E30 cab i 7 år som jag sålde för ett par år sedan. Rolig bil med mycket körglädje om du har manuell låda och kanske lite grann sänkt med bättre fjädrar och dämpare. Fartkänslan kommer fort, så bilen är rätt vänlig mot körkortet. Stora nackdelen med bilen är kanske bristande långfärdskomfort och motorvägsturer, om det nu är aktuellt för dej. Tidigare nämnda problem i denna tråd är ju mer allmäna E30 råd. Specifika råd ang. en cab är enligt mej att kolla suffletten noga. Den har en benägenhet att vilja spricka och bli tunnsliten där vecken blir när suffletten fälls. Kolla noga. Syns bäst med suffletten i läge halv uppfälld. Sufflettyget är inte så dyrt att köpa, men att montera det kostar en bra slant. Att ge sej på det själv är vågat om man inte har kunskapen. Suffletten limmas mot ställningen, så blir det fel kan du inte justera den efteråt. En annan svag punkt är skinnklädseln. Slits hårt av solen. Kolla extra noga ovanpå ryggstöden fram och bak. Svårt att hitta begagnade säten eftersom cabben har unika mått. |
|
| Tack NSJ , Mackan och pew: värdefulla tipps när man ska ut och kolla in första objekt. Något specifikt om 318i? Lite svag motoralternativ men det är bil att glida i inte raca så jag ska ta mig en titt och kolla: ny sufflet, vattenpumy, kylare och kamrem bytt i år gör att det är intressant trotts 4 cylidrar :-) | |
|
Fina E30 är såpass ovanliga att priserna är ganska stabila. Annars är i regel priset högst för cabbar efter påsk, men sjunker från Juni månads början och är lägst efter midsommar pga att utbudet är så stort då. Sen går det något upp i slutet på juli för att sjunka i september oktober. Många säljare har fått för sig att de får bäst betalt i början av sommaren och väntar därför för länge med att lägga ut dem. Sen blir konkurrensen för hård. Så runt och efter midsommar är bra tid att kolla upp cabbar och prutmånen är lite bättre då. |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Underbar bil. Sugen själv. Synd man inte har hur mycket pengar som helst, då,hade jag inte tvekat. Kolla denna. OBS, varning för ha begär Länk |
|
Tycker att en 318 bör ligga betydligt lägre i pris än en sexa. Kolla som sagt rosten noga. Lättare att byta kylare och vattenpump mm. En fräsch sufflett är ju ett stort plus också. I min sufflett sitter rutan med en dragkedja. Tror det gör att man inte behöver ta av suffletten för att byta rutan om det skulle behövas. Kolla även att fönsterhissarna fungerar även med tändningen på/motorn i gång. Med tändningen av och förardörren öppen kan rutorna hissas ner/upp men inte med dörren stängd och tändningen av. |
|
|
Kamremsbyte på en 325 ligger på 3-4000kr (6000 hos BMW) Vattenpump knappt 1000kr extra inkl arbete. Tror det är mer komplicerat på 318 och kanske dyrare. |
|
|
Visst är det underbara bilar. Funderar sj på att köpa en till min hardtop som blev kvar efter försäljning av min gamla 318 e30. Någon som vet något om dessa som säljs av samma snubbe. Mailade på den röda och fick svar som kändes sådär, såg senare att han säljer den svarta också. Kanske någon som ägt eller sett dem? Länk Länk |
|
|
Bilförsäljare/förmedlare kanske? Den röda ägs av 78-årig kvinna sen 13år. Den svarta ägs av 25-årig man sen 3 veckor. Tidigare ägare 52årig man från Uppsala som ägt bilen i 10 år. Tänk på att du måste ha fästen i bilen för hardtoppen, de går inte att köpa nya längre. |
|
|
Den röda har nog bytt ägare ( tre ägare nu, var två ägare enlig biluppgifter.se) Säkert helt ok bilar men han har nog köpt dem betydligt billigare för att tjäna en slant. Snyggare i svart och ett plus för fälgarna och demonterbart drag. Inte den snyggaste ratten dock och personligen tycker jag vingen på bakluckan är så där, men det är ju en smaksak och hyfsat lätt att åtgärda med ny lucka. Den röda ser lite halvdassig ut i lacken men har ju gått lite mindre. Smidigt med samma säljare då kan du ju kolla och jämföra de båda. |
|
|
Den svarta: Vehicle information VIN long WBABB11040JB41459 Type code BB11 Type 325I (EUR) Dev. series E30 (C) Line 3 Body type CABRIO Steering LL Door count 2 Engine M20 Cubical capacity 2.50 Power 141 Transmision HECK Gearbox MECH Colour DIAMANTSCHWARZ METALLIC (181) Upholstery SILBER LEDER (0292) Prod. date 1992-03-10 240 LEATHER STEERING WHEEL 288 LT/ALY WHEELS 314 HEATED WINDSCREEN WASHER NOZZLES 320 MODEL DESIGNATION, DELETION 339 SATIN CHROME 350 WAERMESCHUTZGLAS GRUEN, RUNDUM 375 STOFFVERDECK ELEKT.MECH.SCHWAR 423 FLOOR MATS, VELOUR 428 WARNING TRIANGLE 494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER 510 HEADLIGHT BEAM-THROW CONTR. F LOW BEAM 535 ELEKTRONISCHE TEMPERATURREGELU 556 EXTERIOR TEMPERATURE DISPLAY 655 BMW BAVARIA C BUSINESS 675 BMW SOUND SYSTEM 682 RADIOANTENNE AUTOMATISCH 690 CASSETTE HOLDER 704 M SPORT SUSPENSION 801 GERMANY VERSION 860 LTRL TURN SIGNAL LIGHT FRT Den röda: Vehicle information VIN long WBABB11020EB93388 Type code BB11 Type 325I (EUR) Dev. series E30 (C) Line 3 Body type CABRIO Steering LL Door count 2 Engine M20 Cubical capacity 2.50 Power 141 Transmision HECK Gearbox MECH Colour BRILLANTROT (308) Upholstery SCHWARZ LEDER (0203) Prod. date 1991-01-11 288 LT/ALY WHEELS 314 HEATED WINDSCREEN WASHER NOZZLES 320 MODEL DESIGNATION, DELETION 339 SATIN CHROME 350 WAERMESCHUTZGLAS GRUEN, RUNDUM 375 STOFFVERDECK ELEKT.MECH.SCHWAR 380 HARDTOP PREPARATION 428 WARNING TRIANGLE 494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER 510 HEADLIGHT BEAM-THROW CONTR. F LOW BEAM 653 BMW BAVARIA C REVERSE II 682 RADIOANTENNE AUTOMATISCH 690 CASSETTE HOLDER 704 M SPORT SUSPENSION 708 M-SPORT LEATHER STEERING WHEEL II 801 GERMANY VERSION |
|
| Så den röda är hardtoppförbredd | |
| Tack för uppgifterna PEW, den röda klar intressantast för mig då jag söker en originalbil. | |
|
Efter kontakt med försäljaren så vet jag att den svarta är såld. Den röda har dåligt cab.tyg med mindre hål. En mindre buckla under höger backspegel utan lackskador. Den har inte M-tech 2 ratten som den lev. med. Elmekanismen för cab.en stänger ej luckan för cab.en helt, kolla v. sida. Kamremmen har passerat bäst före datum, bytt 2010. |
|
| Den person som hade annonserna på Blocket med E30 cabbarna ringde till mig i måndags. Han sa att han ringde från Bilregistret så jag trodde först att han skulle kolla registreringsuppgifterna på min cabbe. Men det visade sig att han var ute efter att köpa den. Han ställde en massa frågor och sen sa han att han kunde köpa den för 30 - 35 000 kr. Det blev ingen affär. Telefonnumret han ringde från var ett oregistrerat kontantkort. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.