AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.365

Sugen på E30 cab

Sida 1 av 2
Hej , jag är sugen på en klassisk E30 cab för att ha som sommar-söndagsutflyktsbil. Älskar formen på E30 och gillar "oldtimmers" som tyskarna kallar det. Tackam om ni kan ge mig några tipps om vad jag ska titta på för att undvika att gå på en mina. Typiska fel, vilka olika varianter ect: allt man bör veta om man är på jakt efter E30 Cab
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Det var en rätt öppen fråga, men E30 cabben är härlig och det känns som om den börjar ligga rätt i tid. Knip en fin och du behöver inte förlora pengar. Kanske till och med åt andra hållet över tid. Det du vill ha är en 100 procent original 325 med manuell låda. Alla tecken på ungdomsaktivitet, konstiga fälgar, ratt, sänkningar, knepiga add-ons är av ondo. Rost skall du inte heller acceptera. Det finns gott om 325 cabbar, ha lite tålamod. Dom är fortfarande billiga, att renovera ett lik går bort. Jag tror att du hittar sin bil med ca 10-12000 mil på mätaren för 55-65 kkr.

Lycka till!

Mats
Och 320? Såg ett par i finnt skick i Belgien...
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Jo 320 är ju i grunden samma maskin som 325. Mycket trevlig men saknar
Ca 40 hästar mot 325:an. Personligen skulle jag definitivt gå på 325. Givetvis kan det ju vara en annan sak om det dyker upp en alldeles exeptionell 320. Men prisskillnaden mellan 320 och 325 verkar inte vara stor om man läser annonser och då blir valet givet, sett ur min synvinkel. Kolla förresten kamrem, skall bytas vart fjärde år alt 4000 mil.
Tackar!
Aha, en fråga till: elektrisk cab fanns som tillval för alla modeller? Läste i någon annons att den motorn inte fungerade: var det ett stort problem eller just det enstaka exemplaret?
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Tillvalet elcab fanns inte från början. Det finns elhydrauliska ( möjligen bara m3) och elmekaniska varianter. Den mekaniska varianten tror jag mig veta att det inte är någon toppenkonstruktion. Det är något i transmissionen som är klent dimensionerat, jag tror att det finns någon form av eftermarknadskit att köpa för att förbättra den. Men här är jag ute på djupt vatten, ingen egen erfarenhet. Frågar du mig så lever du lugnare med manuell cab.

Såg förresten denna på blocket. Lite höga mil men såg onekligen prydlig ut. Alpina fälgarna och ovanlig färgkombination är extra bonus.

Länk

Hälsningar

Mats
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
"Såg förresten denna på blocket. Lite höga mil men såg onekligen prydlig ut. Alpina fälgarna och ovanlig färgkombination är extra bonus.

[LÄNK]"

Går motorn bra och om det inte är någon rost så ser det ut som ett riktigt fint exemplar till ett bra pris.

pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Skulle nog också undvika elsufletterna om det inte är så att det går att koppla ur motorerna och fälla manuellt om de skulle krångla.

Kolla sen att topplocksbultarna är av den nya varianten med utvändig torx. De med sexkantig skalle kan gå av under skallen.
Fick byta dessa på min vilket i och för sig inte var några större kostnader om man gör det själv. Runt 450kr för originalbultar hos från BMW om jag inte minns fel.

Går en slang från undersidan på termostathuset upp till insuget. anslutningen hade helt ärgat av på min. Som tur var upptäckte jag det i garaget. Kan vara bra att kolla upp. fick borra ur resterna ur huset och gängade i en M10-skruv som jag borrat hål i och kapat skallen på och låste med mutter, på med slangen och funkade hur bra som helst.

Kamremmen har jag för mig ska bytas var fjärde år eller var 6000 mil.
Bytte min nu som bara hade gått 1500 mil men var fyra år. Såg dock inget som antydde på att den skulle gå av snart men bättre att ta det säkra för det osäkra.

Tycker däremot att en sänkning inte är något problem. Har 40/40 stötdämpare och fjädrar på min och det fungerar riktigt bra. Mycket bra väghållning och ändå riktigt bra komfort.

Angående manuell låda så var jag också inne på att det skulle vara manuell (mest pga av ev reparationskostnader) Hittade en bil i övrigt fint skick och tycker automaten växlar riktigt bra och nu känns det faktiskt riktigt skönt med automat och det passar ju rätt bra i en cab med. Byter man bara olja och filter i lådan regelbundet så ska det säkert inte vara nåt problem.
Förhoppningsvis är an automat kanske lite lugnare körd också.
pew: jag tror att jag oxå sneglar på automat: min 49 år gamla BorgWarner automatlåda i Daimlen går fortfarande som en schweitzisk kolcka så jag har högt förstroende för BorgWarner dock i BMW sitter det en ZF låda tror jag? är det 3 eller 4 stegrade låda som sitter i den?

ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Haft två stycken, en manuell 87a och en automat 92a. Den 4 stegade automatlådan är inte jättekul. Har haft en 98 E36 328iA cab också, den femstegade lådan i dessa är väsentligt mycket bättre.

92an var en M tech II med drygt 10000 mil och i utmärkt originalskick, hade inte sålt den om den varit manuell.

Drömmen vore en tidig motorsport edition med 'bubbel'skinn :-)

Du hittar massor med info här: www.e30babrio.se

Lycka till!
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
e30Cabrio.se naturligtvis :-)
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Min gamla M Tech är den calypsoröda på denna sidan (fotad av tidigare ägare): Länk undrar var den är nu?
Den där med alpinafälgar ser ju jättefin ut. Man borde nästan köpa en bara för att se till att den får ett bra hem men har inte plats för den dessvärre...

Hade jag köpt den skulle jag nog byggt om den direkt med Rieger eller Zender-kit och installerat skalstolar + momo-ratt i trä.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Kristoffer_L: :)

pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Z3c 3 4 ever! Det är faktiskt min första bil med automat men har kört en hel del olika bilar med automat mest Saab och Volvo både äldre och nyare. Föredrar manuella lådor men tycker att de jag provat i BMW åtminstone är betydligt bättre än Volvos och Saabs. Och E30:s automat är ju i varje fall bättre än den som sitter i mina föräldrars V70N från -06.
Hade jag hittat en bil i samma skick och med samma pris fast manuell hade jag nog valt den. Men som sagt automaten i E30 är helt ok och fungerar klockrent.
Så på denna typ av bil hade jag nog prioriterat skicket.
Kan prisnivån variera kraftigt mellan säsongerna eller är det redan stabil för en så pass gammal bil? Tänkte i fall man ska vänta till efter sommaren eller slå till nu.
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Slå till när du hittar rätt bil, fina E30 cabbar där allt stämmer växer inte på träd....
Det stämmer som Mackan skriver. Jag köpte min för 11 år sedan och jag hade letat länge. Det är säkert inte lättare att hitta någon nu.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Större utbud nu på våren/sommaren och lättare att hitta det man vill ha. Men nöj dig inte med det som är bäst för tillfället (minst dåligt) utan vänta tills du hittar nåt som stämmer tillräckligt bra med det du vill ha. Rätt motor och automat/manuell (om det är viktigt) och framförallt så rostfri som möjligt om du inte nu hade tänkt sysselsätta dig med rostlagning. Slitagedelar skulle jag inte bry mig så mycket om, det går ju att byta. Tätningslister runt dörrar/luckor och sufflett är exempel på dyra reservdelar. Så pruta om de är i dåligt skick.
Elfel är ju jobbiga också. Kolla att alla varningslampor fungerar. Kolla att varvtalsmätere och tempmätare är stabila.
Ja, just det: hur rostar dem? Nåt specifikt ställe man ska titta på?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.