AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.089

byta v8 till v12

Sida 1 av 2
Visa användare
15
joppe_1980
540i -99
Undrar om det är någon som har erfarenhet / kunskap.!!
Jag har en 540i e39 -99.
Orginal ligger det en m62tub44 motor (v8) , tyvärr har en bilfirma skrotat min motor😞
Det verkar vara svårt och få tag på en ny motor..
Så nu till frågan: är det möjligt / avancerat att stoppa i en bmw v12a?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Visst är det möjligt, men det kräver kunskap och ekonomiska resurser. Man har lyckats klämma ner en V12 i e30 karossen.
Visa användare
15
joppe_1980
540i -99
Jag har fått ett bra erbjudande på en v12a
Men frågan är hur mkt grejor man måste byta?
Kabelhärva och boxar är ju givet men vad mer??
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Med en V12 är det inte omöjligt att du går över gränsen för vad som anses vara högsta tillåtna effekt- och vridmomentsökning. Då kan du inte registreringsbesikta bilen (dvs den går inte igenom en besiktning och därmed körförud) om du inte klassar om den som ombyggt fordon vilket är mycket mer jobb.

Men eftersom din bil är senare än en -93 krävs ett avgasintyg för bilar som inte klassas som ombyggt fordon. Såvida du inte känner för att lägga en halv miljon på det så är detta en återvändsgränd.

Kort och gott, enda sättet framåt är att klassa bilen som ombyggt fordon. Förutom drivlina inklusive växellåda måste du även byta/uppgradera stora delar av fjädringen och bromsarna för att det ska klassas som ombyggt.

Eftersom E39 aldrig hade en V12 i sig så är det många saker som kan gå fel, framförallt utrymmesmässigt sett. Du måste garanterat flytta runt bromsförstärkare, diverse behållare, kanske laborera med rattstång och grenrör och mycket annat.

Summering : Fortsätt sök. Man kan ju utöka till att även titta på M62B44, eller hitta en donatorbil med denna motor. Skiljer sig såklart på flera punkter, men de visuella skillnaderna borde vara så små att det är inget som någon kommer att reagera på vid besiktningen. Sitter det en V12 lär ju någon reagera iallafall. Worst-case kanske även kolla på M62B35 och M62TUB35.

Vad var det för V12-motor som fanns att tillgå?
Visa användare
15
joppe_1980
540i -99
Tusen tack för svaren.. Anade att det skulle bli massa klabb.
Men tänkte fråga innan man köper grisen i säcken..

Motorstorleken (literna)vet jag tyvärr inte.. Va och titta på den och svävade iväg i tankarna värld..
Du kan leta motorer på ebay.de, ebay.co.uk, bildelsbasen.se, laga.se, koed.dk eller någon skrot i Storbritannien (finns ett flertal som enbart hanterar BMW). Det bör inte vara några problem att hitta rätt motor om du utökar sökområdet. Tar du med USA har du en motor i morgon.

Mvh Stephan
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Får du ersättning av verkstaden för vad de gjorde?

Ett annat sätt att se på saken är köp en v12 där de hör hemma är ju i 750 e38...

På blocket finns en 750ial. Svensksåld verkar vara fin samt mkt utrustning med 2 ägare varav den sista, en äldre man har haft den i 8 år.. Rostfri! En dåligt gjord annons gör att den kanske missas? Prutläge isf. E39 an kan ju säljas i delar annars.

Tror bilmotorteknik.se kan ha en motor som du letar efter men kan iaf göra iordning den.
Visa användare
15
joppe_1980
540i -99
Tyvärr står dom inte för nått, dom skyller på att jag har gjort nått fel!!!
Man står maktlös som privatperson tyvärr..
Har lagt mkt tid o pengar på karossen annars hade den åkt.
Co
20
Coddie
E39 540iA Touring
vad hände på verkstaden?
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Asken: Gärna en länk till nämnda 750 då jag inte reder ut att hitta den.
Visa användare
15
joppe_1980
540i -99
När fixat med motorn o den kommit på plats så gick det inte att starta den. Tydligen startspärren..
Tröttnade.. Ställde bilen i garaget över vintern.
Sen när våren kom Bilen på en biltransport till Helsingborg lämnade bilen på stället..
Dom ringde efter nån dag o sa den va klar o att den gick.
Väl på plats betala jag 800 kr fick nyckeln..
När jag vred på täningen o skulle starta hände det ingenting..
Killen på verkstan sa: det är inget vatten på bilen!!
Jaha sa jag kunde ni inte slagit på det då?
Det kostar extra..
Fick ta hem bilen igen o undersöka men hittade inget fel..
Till slut tog jag av toppen o blev helt matt i kroppen..
Det såg ut som en katt dragit sina klor i alla cylindrarna.
När jag konfrontera dom sa ägaren dom hade haft den igång i 10 sec
Jag själv har gjort nått med motorn...
Snacka om att jag va förbannad..
20000 kr rakt ner i avloppet
Co
20
Coddie
E39 540iA Touring
Skulle jag till att betala 20 lax för en reparation skulle jag sannolikt provstarta innan plånboken kommer fram...

Avsaknad av kylarvatten har inget, nill, niente, zero med att göra ifall motorn startar eller ej.

Du hittar ganska lätt en lagom beg M62 på tyska ebay för 10 lax. Du ska inte hålla på o drömma om v12 det blir inge bra i verkliga världen.
Visa användare
15
joppe_1980
540i -99
Jag gjorde allt jobb med motorn själv.. Köpte alla grejor o byta..
Fattar inte att dom bara kan göra en sån sak o inte stå till det :@
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
RBF: den var där när jag kollade i onsdags men min magkänsla sa att en kännare förstår direkt vad det där är och han som sålde förstod nog inte hur ovanlig en svensksåd rostfri är. typ 18k mil och 42000kr tror jag han begärde. 5 rader text där rostfri var det talande. Kollade med biluppgifter och 7+åringen stod som ägare de sista åren. Hade jag inte haft 4 bilar hade jag köpt den.. Orientblå, beige utökat skinn, baksätespaket, navi, edc såg den ut att ha och endast i behov av en rekond främst invändigt såg det ut som. En ful dvdextraskämt som satt monterad i bakkant på hållaren till främde armstödet störde min blick. Säkert servad på auktoriserad verkstad.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Det finns en gul 635 ( E24) med V12 från en 750 som rullar i Norrland.
Mvh Jonas B
Co
20
Coddie
E39 540iA Touring
Kan ju inte - i fråga om det är tekniskt möjligt - jämföra en ombyggd e24 635 med en e39 540...
Co
20
Coddie
E39 540iA Touring
Till TS; Måste fråga eftersom detta verkar nååågot märkligt...om du gjort ALLT jobb med motorn själv - varför är det någon annans fel när den därefter inte fungerar?
Visa användare
15
joppe_1980
540i -99
Caddie!!! Om du läst allt jag skrev så hade du förstått..
1. Jag gjorde allt jobb med motorn.
2. Montera i motorn, försökte starta motorn gick runt som den skall men starta inte.. Felkod stoppade
3. Tog bilen på biltransport lämnade den på firman för att låsa upp koden o se så den starta...
4. Dom tog bort felkoden startade upp bilen och lät den gå utan att se efter om det fanns kylarvatten!!!
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Coddie, E24 bygger på 5-seriens bottenplatta och har utrymme
för motor och även längden som en 5-serie om du inte visste det.
Har ts bara kunskapen för det elektriska så är det bara att köra.
Skulle först fråga SBP vad de har att säga. Det var lättare med regbes
förr.

Mvh Jonas B.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ombyggt fordon är enda möjliga vägen, se detaljer i mitt förra inlägg (2015-06-04 19:14).

Här finns mer att läsa
Länk
Co
20
Coddie
E39 540iA Touring
Brynet, du ser väl att TS pratar om en e39, inte en e24... du jämför äpple med päron.

Din e24 bygger möjligen på samtida e28. Varken e24 eller e28 fanns med 8 eller 12:a.

Sedan så kom helfordonsgodk slutet av 1990-talet som innebär andra regler. Ombyggt fordon möjligt som sagt, men det kräver litet tyngre kunskap.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.