AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.719

bmw e61 kabelhärva baklucka

Sida 2 av 2
Visa användare
120
Brännvik
535dAT M-sport -07
Can-Am 800 LTD Max -11
Corvette C4 -96
Tack för era tips, det ligger nog ngt i vad ni säger ang. kabelkanalerna. Dock monterar ju Sencom tillbaka allt enligt deras youtube klipp.

Mvh Brännwik
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
jag har bytt kablarna på några E61 ... använder mjukare siliconkablar, dom verkar hålla betydligt bättre än bmw´s stenhårda kablar.

bort med högtalaren på den sida du ska laga, snitta upp kabelstammen och skarva kablarna där och även i själva bagageluckan, bara ta bort plasten vid gångjärnen och även dom som sitter i själva bagage luckan, öppna fönsterdelen så ser du hur det ser ut.

enkelt jobb och betydligt billigare än de 6000 kr som bmw vill ha för att reparera en sida.

########
# PAJALA #
########
Visa användare
120
Brännvik
535dAT M-sport -07
Can-Am 800 LTD Max -11
Corvette C4 -96
Då är kablarna bytta på höger sida. Inte så svårt kanske men mycket tidskrävande.
Tanken var från början att byta på båda sidorna, men dels så rann tiden iväg och sen så upptäcke jag att det är någon som redan hade grejat på högersidan så då lät jag det va. För tillfället i alla fall. Allt fungerar nu som det ska. Det jag inte har fått möjlighet att prova än är defrostern. Efter vad jag har läst ska den gå på höger sida. Är det något som någon kan bekräfta eller dementera? Jag hade tre grova kablar, en mellan grov och ett gäng klena på vänstersidan.

Mvh Brännwik
Min defroster fungerar INTE efter att jag bytt samtliga kablar på höger sida. Läste här på forumet att jordningen till defrostern skulle gå i någon av de högra härvorna men att själva matningskabeln skulle gå på vänster sida. Mycket möjligt, eftersom jag inte bytte på den sidan.
Visa användare
120
Brännvik
535dAT M-sport -07
Can-Am 800 LTD Max -11
Corvette C4 -96
Ok, då finns det hopp om att den kanske funkar nu då:) Återkommer när jag har ett resultat.

Mvh Brännwik
Si
50
Silverpilen740
530i Touring -06
Hej söker också efter någon som kan byta kabelhärvan.
Min glaslucka har slutat att fungera, och jag får en del skumma fel om antisladdsystemet samt nu senast "trailer tow bar electrics" fast jag inte ens har eldragkrok (har dock vanlig löstagbar).

Finns det någon som mot betalning kan hjälpa mig byta?
Har inte tiden och kunskapen.

Helst inärheten av gbg men annars får jag ta en semester tur i landet, beroende lite på priset.

Vet ni någon billig verkstad så säg till..

Har en 530i 2006 (e61)
gO
1.407
gOry
335i Touring
Jag kan hjälpa dig men jag finns i sthlm, pris diskuterar jag gärna via pm eller telefonen!
Hej vilka kabel satser har ni köpt på eBay
Vill ha kabel sats med rätt färg märkning samt bättre kvalité än original.
Var förbi BMW igår och dom vill ha 4700 för rep sats för båda sidor.
Men ni har nog rätt att kabel genomföringen är boven, då det i denna satts ingår nya
Kanaler. Har inte kollat om dessa går att beställa separat.
Men vill som sagt ha tips på bra rep-satser på eBay.
Såg nu att dessa kabel kanaler har fått ett ersättningsnr kostar 99:- st s-mann.
Kostar väll ca: 130-140 hos BMW kanske.
Hej alla kunniga,

När jag plocka ner vänster gångjärn så är flera kablar av :( däribland 3st som har samma färg Vit/brun.
I luckan går de till Belysning lucka, lås lucka och lås glasruta.

Har det någon betydelse var de koppla eller är det bar en jord.

Tacksam för hjälp.

Det var likadant för mig på höger sida. Flera bruna kablar som jag bara skarvade på måfå. Allt verkar ju fungera iaf...
Od
14
Odengard
e61 - 530XD
Hejsan alla!

Då var det min tur att få lösa detta mästerverk av konstruktion.

Jag hade tänkt att byta ut kabelhärvorna på vänster- och högersida. Är det "svårare" än att skarva dom? Om jag inte minns fel har de redan skarvats en gång tidigare.

Tänkte köpa dessa:
Länk

Länk

Vet någon om detta är komplett till allt som behöver bytas? Eller rekommenderas det bara att skarva om dom igen?

Tack på förhand,
Vänligen,
Odengard
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
Ja kablarna är kompletta men jag köpte bara några nya silikonkablar och bytte dom som var av + några där höljet hade spruckit, betydligt billigare än att betala tusentals kronor för kablar som man ändå måste skarva.

########
# PAJALA #
########
Od
14
Odengard
e61 - 530XD
Det är sant. Har du något bra tips man bör tänka på eller någon film som jag inte sett på youtube innan jag gör det?
Alla tips mottags glädjeligen.
Vänligen,
Odengard
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
På höger sida bakifrån finns det tre med lika färg vit/ brun två av dom får man inte förväxla en går till låset och ett går till bakljuset. Jag brukar sätta på parkeringshuset och testa innan jag skarvar ihop för gott.
Är väl några vitgula på höger. men dom har jag bara kört ihop.
Notera att jordning Vänster sida bakifråntill defroster 4mm brun om den är dålig och kardelerna brutits av så blir det varmt när kvadraten minskar och tyvärr har dom tejpat ihop dom med spolskangen som då också smälter så det är bra att ha en sats där ny slang och skarvar ingår
Och se till att lägga till en slinga i taket ovanför högtalarna och inte skarva för kort så det inte blir som original fiolsträngar som både bryter och drar av kablarna. Gjorde den första 2014 och har väl gjort ett 15 tal sedan dess och alla funkar mig vetligen fortfarande.
Sen kan det vara så att ljusmodulen stängt av spänningen till de ljus som gett fel ett antal ggr för mycket. då måste man in med diagnos och återställa Ljusmodulen

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
bort med högtalaren på den sida du ska laga, snitta upp kabelstammen och skarva kablarna där och även i själva bagageluckan, ta bort plasten vid gångjärnen och även dom som sitter i själva bagage luckan, öppna fönsterdelen så ser du hur det ser ut.

########
# PAJALA #
########
Od
14
Odengard
e61 - 530XD
Tackar ödmjusat för dessa tips!

Men ni alla som gjort det tidigare är enade om att det är bättre att köpa kablar själv som jag förlänger istället för att köpa hela kabelhärvorna?

Tänker att man kanske får samma problem i framtiden om man köper kabelhärvorna och det finns ju ingen kabel jag inte kan skarva och byta om jag nu hittar någon mer som är dålig. Hur tänker ni?

Jag tänker att även om jag köper kabelhärvorna så kommer jag ändå få klippa av allt och löda på nytt. Det blir också mycket dyrare...

Min bil är lagad tidigare med detta problemet har jag i varjefall tagit reda på, hur bra vet jag inte.

Vart köper ni era kablar som är lite mjukare? Någon länk till någon sida? Vad är det för diameter som behövs? Tycker ni jag skall köpa med spolslang direkt ifall det är så att jorden gått av och smält slangen?

Tack på förhand,
Vänligen,
Odengard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.