AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.718

bmw e61 kabelhärva baklucka

Sida 1 av 2
bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
Hej

har en bmw 530 -08 misstänker att jag har kabelbrott i bagage luckan finns det nån som fixar sån fel antingen byter eller löder kablarna?
Finns 1 miljon trådar om just detta problem, är du lite händig kan du kanske ge dig på det själv? Finns video på tuben, kabelhärvan kan du tex köpa här.. Länk
bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
joo men jag kan inte själv finns det nån verkstad som är bra fast gör billigare än bmw dom tar ju skjortan halva kragen
Fi
19
Fidde_85
530dA -08
Jag gjorde det på min 530 -08 för två veckor sedan. väldigt enkelt.
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Hur gjorde du det fidde?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Irriterande problem som ärvs från generation till generation på en "premiumbil". Vilken japan som helst fixar sånt här....
bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
fidde du kanske vill hjälpa mig? finns det nån verkstad eller nån kunnlig hjälpa mig?
bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
hej kan nån hälpa mig fixa felet eller om nån rek mig en verkstad som gör bra jobb o billiga
Fi
19
Fidde_85
530dA -08
Hejsan! Sorry för sen respons men jag har varit på BB så det har varit lite mkt nu ett tag!

Jag köpte mina kablar från ebay, det var riktigt smidigt att byta dom. Kollade en video från youtube sedan var det bara att sätta igång. Du drar ur kablarna från högtalarna i taket i bagaget. det var bara att köra färg på färg.

Vill du kan jag maila lite bilder. alternativt om du bor i närheten av Kalmar kan jag hjälpa dej

fredrik.pettersson@yahoo.se
gO
1.407
gOry
335i Touring
Jag har gjort detta på min brors bil, inte så svårt! Fixa en lödkolv och lite krympslang och kabel förstås!
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Fidde: har du lust att länka till kabesatsen du köpte på ebay. Som jag förstår det så är inte Sencoms härva färgmatchad? Smidigt att 'bara' kunna koppla färg mot färg.
Laddar för ett framtida byte jag då det verkar drabba alla.
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Grattis till tillökningen!
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Hittade svensk återförsäljare för kabelhärvan sencom till bra pris. Vill ha en kopplet som möjlig men är dessa samma som säljes på ebay? kolla länken svensk återförsäljare Länk och ebay Länk
Det jag undrar om det följer med kablaget med det blåa kontakterna hos den svenska återförsäljaren som finns med på ebay eller måste köpas denna separat?

MvH Bmw 4-ever
gO
1.407
gOry
335i Touring
Herregud vilka dyra kabelsnuttar! Åk till elfa och köp flerpolig styrkabel!
Dom där skarvhylsornar är som att be om mer problem!
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det hade man kanske kunnat göra men vet man inte storleken på kablarna så får man köpa det som finns.

MvH Bmw 4-ever
Har el-baklucka på min E61 från 2004 med 20k på mätaren, och mina kablar har aldrig varit bytta eller skarvade. Allt fungerar precis som det ska. Hur är detta möjligt? Var eller varannan baklucka på E61 har strul med sina kablar. Jag har en teori.

El-bakluckan går inte lika högt upp som på de bilar med manuell lyft.. Kablarna blir då inte lika belastade/sträckta.

Upptäckte detta idag då jag parkerade sidan om en med manuell lucka. Det var en stor skillnad faktiskt. Ska se om jag kan ordna en bild för att visa.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Vinyl: kul att du verkligen verifierat detta. Det var nämligen min teori o förklaring till kabel problemen på e61 utan autolucka. Kan man tänka sig att man sätter gasfjädrar som begränsar slaget något för att slippa det har kabel problemet ?
Kamel2: Två med samma teori. Det är bra, jag övertygar mig själv att det är så. Nån form av stopp/fjäder så luckan inte åker upp så högt kan vara en lösning på problemet ja. Ska fixa några bilder idag, ska mäta höjden från marken till låskistan på båda bilarna, samt ta en profil bild med båda luckor öppna gentemot varann.
Visa användare
120
Brännvik
535dAT M-sport -07
Can-Am 800 LTD Max -11
Corvette C4 -96
Tjena,

Inte för att jag medvetet vill slå hål på teorin om att bilar med elbaklucka skulle vara förskonade mot kabelbrott i bagageluckan, så måste jag skjuta in med att jag måste byta kablarna på min 07:a med elbaklucka. 15000 mil. Ska göra det i helgen som kommer, ska bli skönt att få igång vindrutetorkaren och defrostern igen, samt lite lampor....

Mvh Brännwik
Jag har el-baklucka på min bil och fick byta kablarna för ett par veckor sedan.

En sak som jag märkte vid kabelbytet: det är ju kabelkanalerna som orsakar kabelbrotten. För varje gång bakluckan stängs spänns kablarna runt en vass krök i bakkant av kanalen.

Jag tog bort dessa kanaler och satt fast kablarna i gångjärnen med ett par buntband. Då följer kablarna in/ut i gångjärnen med bakluckan varje gång utan att det blir något skarpt veck på kablarna.

gO
1.407
gOry
335i Touring
Ja precis, kabelkanalerna pressar kabelstammen i kraftig vinkel upp mot plåttaket.
När jag laga kabelbrotten på min brors bil så strunta vi också i kabelkanalerna.

Mest irriterade var vi över att när vi trodde att vi hade bytt och lagat alla kabelbrott så hitta vi brott ännu längre in på kabelstammen.
Så ett tips är att kolla ännu längre fram än vad man tror för kablarna tycks gå av på två ställen. Vi drog ut kablarna genom hålen till högtalarna i taket för att lättare komma åt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.