AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.433

Extra oljeservice påverkar indikatorn?

Sida 1 av 2
mi
40
mikkkeandersson
F31 2015
Saab 95 2004
Överväger att göra en extra oljeservice utöver den fria servicen som styrs av bilens/datorns körparametrar.

Någon som rekommenderar det eller avråder?

Påverkas serviceindikatorn av ny olja så den inte känner av att det behövs oljebyte igen.

Påverkas den fria servicen på ngt sätt?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Indikatorn vet inte någonting om oljan, den vet bara när den återställdes sist.

Det är alltid positivt att byta olja ofta men något egentligt behov är det inte.

-------
//Lövet
mi
40
mikkkeandersson
F31 2015
Saab 95 2004
Anser du att oljan klarar ca 3000 mil utan byte?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det är rätt många BMW-ägare som anser att oljan INTE klarar 3000 mil utan byte.

Dock bör det ju betänkas att BMW trots - tvärtemot vad alla proffstyckare påstår - allt har gjort ganska omfattande tester för att säkerställa motorns och oljans driftsegenskaper när de ökade serviceintervallen.
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Jag skulle även ta hänsyn till hur bilen körs. Om jag kör 2000 mil/år så tar det 1,5 år till 3000. Då skulle jag nog nöja mig med serviceplanen.

Om jag kör 1000 mil/år skulle jag nog göra ett extra byte vid 1500 (=1,5 år).

Olja (från tyskland) är billigt...

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, indikatorn vet faktiskt lite om oljan. Nivågivaren mäter faktiskt "kvaliten" (förenklat mäter den kapacitansen) på oljan och rapporterar tillbaka till styrenheten (som i sin tur uppdaterar indikatorn).

Men detta har inte särskilt stor inverkan på när indikatorn anger när oljeservice bör göras. Enda som kan hända om man byter "i halvtid" är att indikatorn räknar ner milen en aningens långsammare än om du inte skulle bytt olja.

Så förenklat så stämmer det att oljebyte inte påverkar indikatorn överhuvudtaget.

Jag skulle definitivt rekommendera att byta olja "i halvtid", gör själv detta. Dessa långa serviceintervall fungerar i många fall, men inte alla. Speciellt fördelaktigt är det om du har en "ofördelaktig körprofil" dvs många kallstarter och korta körsträckor.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Olja är billigt, tråkigheter med motor är dyrt.
körprofilen avgör helt klart.
Betala för en premiumbil och snåla på oljan hänger inte ihop enlig mig iaf,
men alla är vi olika och gör därefter.

Mvh Jonas B.
Ett oljebyte är inte av ondo, så länge man häller i rätt olja o gör rätt. Även filtret skall bytas, så klart. Jag bytte nyligen på min fars bil (inkörningsbyte efter 200 mil) med B47D20 motor. Bytet är klart enklare än på N47, man behöver inte demontera motorkåpan mm. Att tänka på är att oljefilterhuset verkar vara av plast. Stor försiktighet anbefalles, håll gärna i oljefilterhuset när du skruvar av/på locket. Jag använde momentnyckel när jag drog fast locket (20-25 Nm).
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Att köra med oljan 3000 mil i en diesel när den är kolsvart hela den sträckan känns sådär tycker jag. Jag byter efter halva intervallet.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Oljan i en diesel är kolsvart efter 50 mil. Det har med motortypen att göra och inte slitage.

Värt att notera är att det inte blir 3000 mil annat än i väldigt gynnsamma fall. Vanligen kommer man få byta oftare.

@BMW-slangen: Stämmer detta verkligen på BMW? Tidigare var indikatorn enbart "korkad" och visste bara hur många liter drivmedel som förbrukats. Hög förbrukning = hård körning = byte oftare. Och tvärtom.

-------
//Lövet
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, det är way många fler parametrar som används numera för att räkna fram när det är dags för oljebyte (gissningsvis för att kunna försöka fånga upp de där ogynnsamma körprofilerna). Numera tar den även antalet kallstarter med i beräkningar (och då även om motorn hinner bli genomvarm, hur länge man kör och så vidare).

Exempelvis om N52-motorn...

"The engine oil level is measured by an oil condition sensor (OZS) and indicated in the central information display (CID). The egnine oil temperature and the oil condition are also registered or calculated by the oil condition sensor. The signal from the oil condition sensor is evaluated in the ECM. The evaluated signal is then routed via the PT-CAN, SGM and the K-CAN to the instrument cluster and to the CID."

"Registering the engine oil level in this way ensures the engine oil level in the engine does not reach critical low levels thus protecting the engine from the associated damage. By registering the oil condition, it is also possible to determine when the next oil engine change is due."
We
159
Weelie
435D GC-15
De går att lägga in 1500 mils intervall i datorn istället för ca 3000 som det är original. Har fått det ändrat på min bil, väldigt smidigt.
Transocean
Mellanbytet kan bara rekommenderas. Jag byter varje 1000 mil. Är väl mest turbon som tar skada av långa intervaller. Budgetvarianten till mellanbytet är att byta filter och toppa upp med halv liter färsk olja. Funkar hur bra som helst om man kör med en bra syntetolja (vem gör inte det).

Sen på dom bilar som bokstavligt dricker olja kan man egentligen bara byta filtret. Min gamla E34 drack 1liter på 100 mil. Körde den i sex år eller 17 000 mil. Jag fick fylla en liter var annan vecka, och så gjorde jag oljebyte efter 1000 mil. Jag hadde garanterat klarat mig med endast filterbyte vid varje 1000 mil då oljan böts mens jag körde. 280 liter olja gick åt på sex år :-)
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Jag brukar byta olja vid halva intervallet men filter endast vid vanliga servicen. Kan inte se någon anledning till varför filtret skulle vara igensatt redan efter 1500 mil, gör ni?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kostnad av oljefilter samt dess arbetsinsats är i princip försumbar vid ett oljebyte.

Hade oljefiltrerna varit större hade jag varit mer komfortabel med hoppa över filterbyte. Men har du sett ett oljefilter för tex en N46-motor!?! Inte större än en fingerborg! Nu är det verkligen inte direkt vetenskapligt att bedöma ett oljefilters kapacitet och prestanda genom att bara titta på dess fysiska storlek synligt för blotta ögat, men det känns inte helt optimalt...

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Det skadar aldrig att byta oljan en extra gång.
Visst har tillverkarna gjort omfattande tester, men frågan är hur mycket man plockat på marginalerna för att få ner ägandekostnaderna?
Andra frågan är om dom verkligen har räknat med sån typ av klimat som vi lever i?
Påfrestningen är minst sagt hårdare här än tex nere i Sydeuropa.

Sen är de ju som nämns ovan att de beror ju mycket på hur man kör också.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Att BMW själva vill ha långa serviceintervall är ju såklart för att slippa bjuda på så många oljebyten under fri-service-tiden på nybilar. En ekonomisk avvägning mellan kostnad för fria oljebyten och havererade motorer/misnöjda kunder om vi ska vara helt ekonomiskt krassa. Biltillverkare har samma mål som alla andra företag - att dra in pengar till ägarna - så enkelt är det att leva i en marknadsekonomi.
Vi bilägare vill på samma sätt maximera bilnyttan med våra bilar och kanske kostar på oss extra oljebyten för bättre bil under ägandet och bättre andrahandsvärde vid försäljning. Jag följer serviceindikatorn på mina bilar 1500mil/år på E46touringen och 500 årsmil på E36cabben men så har ju E36 kortare bytesintervaller.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Självklart att man byter olja ofta. Det man med säkerhet vet är att skitig olja sliter något fruktansvärt på motorn. Jag byter vid max 1000 mil på alla mina bruksbilar och för entusiastbilarna blir det väsentligt mycket tätare än så. En billig försäkring som jag ser det.

/Johan
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Ni som gör extra oljebyte, hur noterar ni detta?
Skriver ni i service boken, nollar ni i i-driven...hur gör ni?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag sparade kvittot för oljan och bytet. Då finns datum och miltal registrerat. Gjorde inget åt indikatorn som inte verkade bry sig över huvud taget. Ordinarie service ville bilen ha 1800 mil efter mellanbytet men indikatorn bröt på tid istället så det blev perfekt intervall jfr med första bytet (ca 1600 mil).
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag gör också som DLC, sparar kvittot (som med alla andra kvitton på delar/reparation som tillhör bilen) och låter indikatorn/kvarvarande vara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.