|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Godkväll! Någon annan med input angående 535i GT, 530d GT alternativt 525d F10? Dricker de också olja? Men framförallt måste batteriet underhållsladdas en gång i veckan vintertid? Mvh Christian |
|
|
Laddade batteriet 1 gång per månad. Men vet ej om det behövdes igentligen. Har aldrig fyllt på olja. Den drar ingen alls. Gt är prisvärd mot f10/11 Kostar samma i drift. |
|
|
Tack, då känns det lite lugnare! Tycker ändå 299 är dyrt för den jag länkade till jämfört med vad du betalade för en 12:a med färre mil för snart ett år sedan... Fick du med vinterhjul? ;-) Mvh Christian |
|
|
Inga vinterhjul. Lyckades få 4 nya däck men fick köpa 4 fälgar själv. Köpte lågpris varianten för 1100kr styck. Förhandla om priset. Ge bud o vänta så gjorde jag. |
|
|
Tycker också du verkar fått ett bra pris kamel2, det mesta jag sett är antingen dyrt - mycket dyrare än din, ofta äldre med fler mil - eller skabbiga ex hos kvd eller småhandlare. Jag är mer intresserad av ett ex i bra skick än att hitta lägsta pris. Att ge ett lågt men rimligt bud och vänta låter som rätt taktik. |
|
|
Vad tycker ni är ett rimligt bud för den jag länkade till? Utan vinterhjul/däck... Mvh Christian |
|
|
Lite off topic och till ingen hjälp alls för dig, men jag förstår inte det där med rimligt pris. Det är väl upp till dig? Tycker du att bilen är värd 299k, betala då det. Tycker du inte det, pruta eller gå vidare. När det gäller just GT också är det nästan omöjligt att hitta en med rätt specar och solid historik, så känns denna rätt - slå till! Jag hade ett h-e att hitta min GT, det är ju fullkomligt nerlusat med bilar med tveksamma mil ute. |
|
|
Förstår hur du menar och håller med men man vill väl ändå aldrig betala mer än man måste? Mvh Christian |
|
|
Den är ju varken såld för 309 eller 299, så bjud under! Ta en diskussion och försök få fram om de har något bud på bilen (som de tycker är för lågt eftersom den står kvar) Behöver du vinterhjul så kan du pruta genom att få dem med i priset (de kanske kan få bätrre pris på detta än du själv). Kostar ju en hel del lite beroende på fälg och däck. Det går ju aldrig att veta om man kunde fått den en tusenlapp billigare om man stått på sig eller varit kall och väntat ut säljaren, men ruisken är nog stor att någon annan köper den under tiden istället. PS Har du varit och tittat på den? Är allt i toppskick, eller finns det något att anmärka, dvs pruta på? |
|
|
Var iväg på lunchen och tittade och provkörde. Kändes först "för" stor, tänkte, herregud vilket skepp ;-) Men efter några kilometer kändes den hyfsat "nätt" för sin storlek... Allmänna visuella intrycket bra. Något blästrade dimljus, självklart lite stenskott i fronten, höger fälg bak skrapad, liten skada i skinnet på mitt-konsollen till höger om växelväljaren. Men när de nu precis fått tillbaks den från verkstan (Wölkes) efter att ha fixat dragkroken (endast om-initiering som behövdes?) så har luftbälgen höger bak pajat. Otursexemplar? ;-) Delen tydligen restad, kommer slutet juni. Men de två stora "men-en" är för det första att växellådan inte kändes hundra... Kändes tveksam och ryckig i låg fart, både vid moderat gaspådrag och motorbromsning, framförallt vid övergångar däremellan. Normalt eller vad kan vara fel? Slutligen, hemskt att säga om en sexa på 3 liter med dubbelturbo och 306 hk, kändes motorn lite "tunn" både ljudmässigt och vridmässigt... Undrar om inte bilmodellen passar bättre med vridstarkare motorer som 35d, 50i eller möjligen 30d? Men fantastisk bil, kände sig verkligen som "King of the Road" ända tills man blir tvungen att fickparkera :-) Mvh Christian |
|
|
Top view är din vän :) Jag kände lite samma med min, 530d, den var lite för slö men det kompenseras av rätt låg förbrukning. |
|
|
Jag provkörde 3.0d 258 hk, tyckte den räckte. Växellådan mycket bra, inga ryck. Jag var rädd att den skulle kännas alldles för stor, men tyckte inte det. Bakåtsikten är usel, men med backkamera och PDC går det bra. Ytterligare en förhandlingspunkt kan vara hur lång oc bra garanti som ingår i köpt. Är bilen servad nyligen, eller är det något som det snart är dax för? Lite oroväckande att det tar en månad att få fram en resevdel (som behöver bytas efter ett tag vad jag förstår från inlägg tidigare i tråden)... |
|
|
Hmm, växellådan gör mig orolig... Dessutom kom jag på en annan detalj som drog ner intrycket, kromlisterna runt sidofönstren fult ärgade på känt BMW-manér... Trodde de fixat detta? Mvh Christian |
|
|
Bilarna delar så mycket med F11 och F01 så det är inte svårt att få tag på delarna, luft bälgen t ex. Det sitter precis det samma i F11. Ligger runt 2000:- och ska vara en "Walk in the park" att byta själv, enligt DIYs. Kan återkomma om detta efter Helgen då min har börjat läcka smått. Beställde en från Mr Parts. Tog 2 dagar sen va den hemma. Sen så den vänstra luft bälgen ett "recall" i USA iofs. Funkar ju dessvärre inte samma i det här landet. Man kör och åker som en kung i F07! Sen tycker jag personligen att det är skönt att det inte rullar så många på vägarna som t ex F10/F11. För mig betyder det en del. |
|
|
Växellådan är inte känd för att gå sönder. Eventuellt behövs en nollställning och eller oljebyte bara. ------- //Lövet |
|
| Har noterat att växling 1 till 2 inte är lika smidig som alla andra växlingar. Inte så konstigt egentligen. Bilen har ju knappt någon rörelse energi jämfört mot när man ligger på högre växlarna. Åker man flera pers eller har packning så känns inte den växlingen heller. Men nu är jag petig kan jag lova. Växling 1-2 är långt mycket smidigare än vår 320 lägger i 6an :-). Lådan från zf är imponerande smidig o snabb. Som DSG fast hållbarare o underhållsfri. | |
| Ja, lådan ska man inte märka av mycket alls. | |
|
Luftbälgsbyte kostar cirka 8kkr hos BMW och i min länk på förra sidan ser man 2000kr alternativet från Blocket. Väsentliga åtgärder är att byta till det uppgraderade luftfiltret och slangen som sitter före luftkompressorn när man servar nästa gång. Bmw ser vqd det handlar om i sina system. Behövde kroken ses över kan det var byte på g. 14000, en lägesgivare och kugg inuti den som slits, går inte att bara byta delarna. Avrådes tydligt från min verkstad att ta en bil med Panoramatak pga den komplexa konstruktionen och problem som nämns. Det viktigaste är hur bilen är skött och inte mycket utrustning den har. Litauen- samt tyskimporterade som i första fallet är flooded och i andra faller har nån tysk direktör krockat sin bil, fått kontantersättning från sitt försäkringsbolag, fullagat halvdant på ytan. Kör vidare och utan samvete säljer ett år senare.Har kört 35i. Den funkar inte på 2,2 ton bil som dessa vagnar som baseras på f01. Det har mest med vridet att göra. Både automatlådans olja samt filter och oljan i fördelningslåda vod Xdrive byter man för bästa förutsättningarna för lång livslängd. Lådan växlar som nytt efter det. Mvh Asken |
|
|
Missade... Dieslarna funkar ok då vridet är det som märks då man vill iväg även om jag gått tillbaka till att vara stor bensinmotorfan de sista fem åren... Åk och kör en 50i så talar den nog ett annat språk och då menar jag inte idriven och instrumenteringen.. Breda fälgar ger dyra omgångar sommardäck och utan stänkskydd blästras nederdelen av kjolarna på relativt kort tid. Byter man från 20" rft till icke rft premiumdäck sparar man ca 40% per däckssats. Mvh Asken |
|
|
Synd att panoramataket är en sådan risk, jag tycker det lyfter den redan rymliga kupen ett steg till. Hur vanligt är det att de infällbara dragkrokarna krånglar? Är det väldigt vanligt verkar det lika bra att köpa en bil utan krok och sätta dit en själv (icke elektriskt fällbar) Då kanske jag alltså ska ta bort både krok och soltak på "måste ha" listan. Är det något strul med komfortstolarna också ;) ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.