|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Länk Med vänlig hälsning Christian | |
|
289 K är min okvalificerade gissning att den säljs för. Den ser trevlig ut, jag har tittat på den annonsen, och alla andra F07 på senare tid. Jag saknar X-drive, panoramataket och 5-sitsig på den du länkar till annars hade jag varit intresserad själv. Men "nödvändig" utrustning är ju en smaksak. Jag sneglade på en ca 100 K dyrare och nyare 535i X GT, men den såldes så fort priset sänktes lite - så ge ett bud om allt stämmer och du är intresserad. Provkörde en 530d GT nyligen och det kändes ovärdigt att sätta sig i en E91 efteråt.. |
|
|
Panoramatak, svart innertak och vinterhjul hade varit trevligt om det fanns ;-) Hur kommer det sig att bilvärderingstjänster ligger så mycket lägre på GT? För litet statistiskt underlag? Med vänlig hälsning Christian |
|
|
Tycker även denna verkar ok? Länk Med vänlig hälsning Christian |
|
|
Bilvärderingar online vet jag inte vad de baserar uppgifterna på. Tvivlar på att det är statistiskt underlag. Det skulle ju gå att scanna tex alla annonser på blocket och andra sajter, men det är ju begärda priser och inte slutpriser. Privata köp rapporteras ju inte in någonstans, och vet inte om handlarna gör det heller, varför skulle de göra det - för att ha en referensprislista? Men varför dela den med konkurrenterna? Jag får inrycket av att fullstämplad bok, välvårdad, få ägare, nyare däck, vinterhjul mm undervärderas hos bilhandlare och dessa sajter. Som du säger är vinterhjul trevligt om de kommer med, och faktiskt nästan ett måsta att ha. Att köpa nya kostar skjortan och att hitta begagnat är inte alltid lätt till lite mer udda bilar. Klart undervärderat hos väderingssajterna. Vad kostar en sats hjul till en GT nytt hos BMW, från 35 000 och uppåt? |
|
|
Provkör både 35i och 50i. Samma pengar, helt olika kapacitet att få föraren att le:-) Mvh Asken |
|
|
0,89 vs 1,18 i förbrukning... Mer eller mindre skillnad i verkligheten? Men kanske värt det? ;-) Mvh Christian |
|
|
Syftade på inköpspriset:-) Om värdetapp på valfri begagnad lyxlimpa är minst 25 % / år så kan merkostnad för bränsle, skatt och försäkring öka utgiftsbudgeten med 8000kr. Sökmotorer är för amatörer, svaret är enkelt det syns i din nyfikna postning?:-) Känslan bakom ratten känns just.. V8:-) Dieselbilar börjar bli förbjudna ettan par dar i veckan här och där ett par gånger i veckan i huvudstäder. Mvh Asken |
|
| Sedan kostar försäkringen 50% mer för 550 mot 535 skatten högre. Törstigare. vanligt att v8an krånglar...nej till 550 för mig | |
|
Hur är det med V8:an i 550? Fortfarande taskigt coolant water transfer pipe och ventillyftare? Mvh Christian |
|
|
BMW har ett recall i USA där det byts injektorer pump kedja mm just nu på n63 som sitter i 550i. Vet ej om man får betala för det själv i Sverige eller ej. N55b30 i 535i verkar bra förutom vanos som pajar men går på goodwill. |
|
| Inga problem med motorn hittills. Gått 5600 härliga mil. Drar 0.9 i 90. Och väldigt mycket mer när man har roligare. 12000 helförsäkring If. Fantastisk bil. | |
|
Lite kring det här jag tänkte på. Gäller det kanske även svenska bilar?. December 29, 2014, BMW released "SI B00 13 14",Recall affecting any vehicle that used the 4.4-liter V-8 (N63B44O0) within the 5 Series, 6 Series, 7 Series, X5, and X6 model lines manufactured between 2008 and 2012. Detailed instruction for the program were given in "SI B11 06 14". Dealership instructions include checking: Hot-Film Air Mass Sensors (2) PIEZO High Pressure fuel injectors (8) Engine vacuum pump (1) Fuel System Low Pressure Sensor (1) Fresh Air Intake Turbo Seals (2) Crankcase Ventilation Lines (Hoses) Timing Chain Inspection Measure |
|
| Gäller inte Sverige. Inte än i alla fall. | |
| Zig, vattenrören är på N62b44 och n62b35. vilket var fixat redan på N62b40 och n62b48. Däremot har n63 nya problem, det här varit återkallelser. Sök så kommer felen upp. | |
|
Det kostar alltid att ligga på topp men man ska givetvis vara medveten om pengars värde... Vill man åka så kostar det.. Några praktiska erfarenheter med F07 4.4l X-drive i några tusen mil. Soppan med 20" rft går åt 1.3 i blandad hård körning. Riktigt snål på spolarvätska.... Oljeförbrukning kan bli + 1 liter/ 2000km. Åtgärdas med att byta 2 slangar i vevhusventilationen som kan torka ihop pga turboaggregaten ligger ovanför toppen, blir varmt under plasten.. Ksotar 1500kr för uppgradeade slangar inklusive jobb. Kör man mycket kortkörningar drar den lika mycket olja även om slangarna är bytta. Som överkurs så kör Autoliv ett halvt dussin F01/02 runt i Europa för att prova ut alla de förarhjälpssystem( Night Vision, hastighetsgränsigenkänning mm) som de har och kommer att leverera till BMW. Bilarna går mellan 80000 - 100000km per år och de drar rejält med olja efter 20k mil vilket de flesta moderna motorer gör idag m h t till konstruktion och teknologi. Risk för att få haveri i kompressorn som sköter luftbälgarna till Dynamic Drive. Uppdaterad slangsats och större filter som ser till att inge skit kommer in i kompressorn kostar under 2000kr inklusive jobb. Gäller förresten alla Fxx:or Haveri på en luftbälg kan hända Länk är en rimlig lösning. Ctek varje vecka är obligatorisk på vintern och käkar agmbatterier, typ vart tredje år. Om en bil kostar miljonen ny så för 1/3 av nypriset så blir det väldigt mycket pengar över för både underhåll och bensin. Brukar räkna att har bilen tappat 700000kr på tre år så kan man kosta på sig 5% av värdetappet per år i underhåll kan man kosta på(om man har råd dvs) att hålla bilen i nyskick så rullar den bara vidare on and on and on.. Vattenrör och lyftare gäller två generationer v8 tillbaka. Byter man olja och filter vid halva intervallen så funkar allt mekaniskt utan problem. Vid 20 k mil hade jag bytt kamkedjesträckaren i förebyggande syfte som man egentligen bör göra på alla BMWs. Recallen kommer till Europa längre fram. Omfattningen i USA mekaniskt är stor, runtomkring desto större erbjuda extra bra inbytesvärde, fri stor lånebil, vipbehandling för att inte tappa cred antar jag. Den kommer efter sommaren tidigast vad jag vet i Europa. Om det stormar är inget problem bara man har en konstruktiv lösning. Dyr teknik är komplicerad teknik som är komplex att förutse men det visar ju lite av framtid för bilar? Inte bättrw för men bara annorlunda nuförtiden. Viktigaste är att man väljer den bil man trivs bäst i bakom ratten i. Man ler inte mindre så. Varför har du inte provkört än? Mina fem öre... Asken |
|
| +1 | |
|
Vad gäller panorama så ska man kolla så att det funkar perfekt innan köp. Dräneringshålen är små o sätts igen och kan leda till katastrof.. Jag är sparsam med att öppna taket. Sun shade ska man inte röra. Den delen pajar lätt. Inget utom packningar går att göra förutom att byta hela skiten vilket många fått göra. Det kostar ca 30k kr. Men låter man det vara o kolla dräneringen så är det en supertrevlig feature. Stora navi är viktig också. Skärmen ser annars så liten ut. Cupefilter bromsar och sådant köper jag från Tyskland. Till ett helt annat pris än på bmw. Jag gav ca 325k för min i sept 2014. 8 k mil på mätaren. Hyfsad utrustning. Det är en år 2012. Nu har den gått 10.4k mil utan något problem alls. Extra oljebyten är ett måste. |
|
|
Vad gäller panorama så ska man kolla så att det funkar perfekt innan köp. Dräneringshålen är små o sätts igen och kan leda till katastrof.. Jag är sparsam med att öppna taket. Sun shade ska man inte röra. Den delen pajar lätt. Inget utom packningar går att göra förutom att byta hela skiten vilket många fått göra. Det kostar ca 30k kr. Men låter man det vara o kolla dräneringen så är det en supertrevlig feature. Stora navi är viktig också. Skärmen ser annars så liten ut. Cupefilter bromsar och sådant köper jag från Tyskland. Till ett helt annat pris än på bmw. Jag gav ca 325k för min i sept 2014. 8 k mil på mätaren. Hyfsad utrustning. Det är en år 2012. Nu har den gått 10.4k mil utan något problem alls. Extra oljebyten är ett måste. |
|
| Panoramatak avrådde min verkstad ifrån att välja när det kom på tal. | |
|
Tack för värdefull input! Ska genast byta kamkedjesträckare på mina gamlingar ;-) För att förtydliga lite så är det min far som är sugen på 5 serie GT och att byta slangar till turbo och vevhusvent ser jag inte som några problem men däremot att den verkar dricka olja och underhållsladdas på vintern kan bli problem. Hur är det med 530d GT, samma för den? Är det all elektronik som gör att laddning krävs? Funderar på om F10 525d ändå inte kan vara ett bättre val? Skottsäker motor utan swirlflaps? Men den kanske också drar olja och behöver laddas? Å andra sidan är han inte sugen på diesel och kör inte så mycket längre sträckor... Svårt val, kanske lika bra han behåller sin 545 Touring nu när det fasade vattenrörsproblemet precis blivit åtgärdat ;-) Mvh Christian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.