|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej har en e34 525 icke vanos som jag har lite problem med avgasvärden på. Katalysatorn är kollad och den är hel Co 0.5 % (0.5 %) precis på gränsen Co förhöjd tomgång 0.4 % (0.3 %) Hc 474 ppm Lambda 1.04 (0.97 - 1.03) Nästa besiktning så kommer den ha ny lambdasond.tändstift, olja-oljefilter. finns det något mer jag bör tänka på inför besiktningen? (Den har blivit ordentligt varmkörd till besiktningen) | |
|
Då ställer sig vän av ordning, frågan: Hur har du kollat katalysatorn och kommit fram till att den är ok? Kolla tjuvluft/läckage både hos insuget OCH avgassystemet innan lambdasonden! Det räcker med ett knappnålshuvud-stort hål på avgassystemet innan lambdasonden för att allt skall bli knas, då det kommer att sugas in luft genom det hålet mht framrusande avgaserna inne i avgassystemet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej, tjuvluft vid insuget har jag testat spraya startgas vid och tomgången förändras inte så det verkar tätt, glömde även säga att alla små vakuumslangar är bytta Hmm ska kika lite mer på avgassystemet har kollat ett flertal gånger efter hål men kan inte hitta något! |
|
|
Hur har du kollat katalysatorn? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| kapade upp rören och kikade in och det såg helt ut, en annan fråga jag har är att jag har kopplat bort slangarna till givaren i luftfiterboxen, men den kan väll inte ha något med avgasvärdena att göra? det är väll bara en förvärmning till gasspjället? bilen brukas bara på sommaren endå. | |
| tanka i etanol innan besiktningen, och varmkör ordentligt. Be även besiktningsman att varva ur den duktigt innan ni mäter, sen är det inga problem. Har gjort så måånga gånger med gamla M50 motorer. | |
| har haft i etanol och legat på 4000 varv på motorvägen | |
| Då menar jag inte 100% etanol, utan typ 30/70 - 50/50. sen tanka upp lite bensin efter bes igen. | |
|
Lambdavärdet säger att det är något annat än katten. Fixa det ordentligt istället för att krångla med Etanol. |
|
| Okej, men om du nu fixar nya stift, lambda, olja o filter, tankar etanol sen kör hårt till besiktningen, så finns det en sak till du kan göra och det är att få in i skallen på besiktningsman att han ska varva ur skiten riktigt duktigt innan han mäter. Många gånger när jag har besiktigat så har jag knappt behövt säga åt dom att göra det för de vet redan att dom gamla bmw 6orna måste värmas upp innan man mäter. skiten hinner ju kallna från att du kör in tills värdena ska mätas :) | |
| jo jag har försökt säga till dom att bmw måste varmköras ordentligt men dom säger att dom inte har tid med extra rundor med bilarna dom besiktar, min förra 525a va exakt likadan fick byta katt lambda osv. innan den igenom på gränsen med godkända värden. | |
|
Släpp det här idiotgrejerna med att tanka etanol till att börja med. Att tanka i en massa etanol kan tillsammans med en massa tur lösa vissa problem så man kan mygla sig genom besiktningen men ställer lika ofta till en massa andra problem istället. I ditt fall är det troligen det som det gör. Lambdavärdet är högt, dvs det är för mycket syre i avgaserna. Detta kan bero på att motorn går magert eller på att det är hål på avgassystemet. Med etanol i tanken går motorn magert by default och om det är mycket så klarar inte databoxen att kompensera för det och lambdavärdet blir högt. 1. Börja med att kolla avgasröret 110%, hela vägen. Fixa brister. 2. Kolla att den går på alla cylindrar. Starta kall motor och känn på grenröret direkt så kan man ibland känna att det blir ojämnt varmt. Går den illa så kolla efter olja och vatten runt tändstift och spolar. 3. Få riktig soppa i tanken och varmkör. 4. Mät spänningen från lambdasonden med den fortfarande inkopplad, enklast på E34 är att mäta i databoxens kontakt efter att bakstyckets tagits bort. Spänningen ska variera snabbt kring 0,5V (typ 0,2-0,8V) med varm motor. Är den konstant under 0,5V är går motorn snålt eller sonden är dålig, är den konstant över 0,5V är sonden troligen okay men motorn går fett. Fladdrar den kring 0,5V som den ska så kör till besiktningen igen och återkom med nya resultat. 5. Går den fett så börja med att reda ut varför. 6. Går den snålt enligt mätningen, googla efter hur man kollar lambdasonden med gasol så du får veta om sonden är okay eller död. 7. Med en okay sond och motor som går snålt, leta efter den där stora vakuumläckan etc. och fixa den. 8. Går nu motorn okay så besök besiktningen igen. 9. Med ett helt avgassystem och frisk lambdasond som ger fladdrande värden kring 0,5V ska lambdavärdet nu vara 1,00 eller bra nära och vi kan börja titta på fortsättningen. 10. Högt HC men bra lambdavärde visar på dålig kat, dålig vevhusventilation eller sliten motor. Bara att försöka säga vilket och fixa. 11. Högt CO är fet blandning eller dålig kat, men det brukar fixa sig om det andra är okay. Nu orkar jag inte skriva mer. // Magnus |
|
|
Som sagt: skippa etanolen innan du mäter, annars har du ingen aning om det felaktiga lambdavärdet beror på läckage, dåliga sonder eller själva etanolen i sig! Etanol har bundet syre som det tar med sig in i förbränningen, men motorstyrningen är inte programmerad för att hantera etanol i bensinen. Små mängder som typ 5-10% kan gå bra, men högre inblandning kräver omprogrammering av motorstyrningen för att det skall fungera 100%! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Okej, ska skippa etanolen, borde man köra på 98 bränsle istället? Tack för alla bra svar! | |
|
Nu har jag nya besiktningsuppgifter Co (0.0) Co 2500 (0.0) Hc (321) Lambda (1.00) Alla andra värden är perfekta utom hc, är det bara att byta katalysatorn? |
|
|
glömde nämna att hc värdet sjunker till 51 när man varvar motorn |
|
|
Har du monterat de delar du nämner i första inlägget? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| japp och tankade 98 | |
|
Hur långt körde du efter du monterat delarna? Ibland kan det behövas typ 100 mil för att bränna rent en skitig katalysator efter man bytt ut en död sond. Om det inte hjälper, är det nog bara att bita i det sura äpplet och byta katalysatorn... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
jag hann inte köra så långt faktiskt, byter nog katalysator för att vara på säkra sidan |
|
| Hej va och besiktade idag med nya katalysatorn, och hc värdet låg på 415 jag har ingen aning vad jag ska göra längre har bytt allt som går känns det som. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.