|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en 335i 2008 som går som en klocka förutom att den drar åt vänster när jag accerelerar. Detta gör att jag får styra lite åt höger under tiden jag accerelerar. När jag sedan släpper på gasen så får jag styra tillbaks till utgångsläget igen, Dvs rak ratt. Detta gör att bilen känns ostadig. Tycker jag märker av det mest vid accerlationer runt 70 km/h och uppåt. Är det någon på det här forumet som vet vad det kan bro på eller är det någon som haft liknande problem ? Tacksam för svar !! Mvh Erik. | |
|
Rullar bilen rakt för övrigt? Behöver du motstyra (kanske omedvetet) åt något håll vid vanlig svenssonkörning? Kan ju vara något skevt med hjulinställningen i bakvagnen alt någon bussning som är slut. Tänker att höger bakhjul (om nu hjärnan hänger med efter 12 timmars nattskift) pekar framåt inåt vid acceleration. Kan du se felslitage på något däck? Har du skruvat/bytt något i bak/framvagn det senaste? // Jonas |
|
| Låter ju som att det behövs en ny hjulinställning om inte underlaget är väldigt ojämnt. Vad har du för dimension på framhjulen? | |
|
Hej, Det är bakaxeln som behöver hängas om. Den rör sig lite i sinterblocken. Därför måste du styra emot vid acceleration. |
|
|
Tack för svaren ! Jcn: jag har ganska slitna däck baktill där det inte är mycket kvar av mönstren men tvekar om det beror på det. Falkn: jag har däck dimension 235/35 r19 på framhjulen. Daytona 1 : okej, tack för det. Är det ett vanligt fel på dessa bilar ? Är det en dyr historia ? |
|
| Sinterblock som behöver bytas är en åkomma som de flesta BMW drabbas av. Nej det är inget som tömmer din plånbok. | |
|
Okej, tack så mycket, skönt att höra :). Då ska jag ringa in till en verkstad och be dom kolla över mina sinterblock. //Erik |
|
|
Vafan börja med billiga lösningen först, testa med hjulinställning först. |
|
|
Men grejen är att bilen går ju rakt och fint när man bara accerelerar lite granna samt när man kör normalt. Men så fort man accerelerar hårt så att det blir tryck på bakvagnen så känns det som att bakvagnen på något sätt flyttar/vinklar sig så att bilen går i sidled därav får man använda ratten för att inte åka i diket. Sedan så gjorde jag också en 4 hjulsmätning innan jag ställde av den i november. Känns bara som mer bortkastade pengar då jag är väldigt skeptisk till att det är det som är bekymret i det här läget. |
|
| Börja med att kolla lufttrycket i bakdäcken. Iofs brukar det göra att bilen även drar snett vid acc från noll men man vet aldrig, du kan ju ha tur. | |
| Tack för upplysningen men det är redan gjort utan några framgångar :) | |
|
Nu börjar jag bli nyfiken. Weird.. |
|
| Haha ja jag med ! Känns skumt faktiskt. Men ringde en bmw verkstad så dom ska hissa upp den och kolla igenom bilen och se om dom hittar något som är slut. Men dom förmodade bussning eller sinterblocken.. Jag återkommer och berättar vad felet var om dom nu hittar något :) | |
|
Stridsberg90: Jag syftade på om bakdäcken är ojämnt slitna. Utläser dock av det du skriver att de har slitits jämnt över hela mönsterytan? Sinterblocken..är det de som sitter i subramen och bultas mot kaross? // Jonas |
|
|
Ahaa !! Nä jag har känt och tittat på däcken och jag kan inte se att det slitits ojämnt. Hmm, jag vet inte vart den sitter tyvärr men har läst runt lite och det är fler som nämner sinterblocken dock vanligare på dem äldre modellerna sägs det. Men vart dem exakt sitter kan jag inte svara på. //Erik |
|
|
Hej, Det borde handla om nr 2 och 3 här: Länk På min gamla bil brukar åtminstone de främre, nr 2, kallas "silent blocks". Handlar det om en lätt felhörning? Men med tanke på hur många olika stag och bussningar man hittar i bakvagnen, kanske det finns fler, eller andra, bussningar som bråkar. /Lennart /Lennart |
|
|
Stod sinterblock tidigare i tråden men googlar man så kommer det enbart upp "silent block" som förslag så Lennart har bedömt rätt i detta. Nr 2 och 3 här Länk bör det handla om. // Jonas |
|
|
Att jobba från iPaden frustrerar... Min länk når inte "ända fram". Leta rätt på "Rear axle carrier", så förstår du och ni andra. /Lennart |
|
|
Haha ja det finns ju som sagt endel bussningar och annat jox som kan spöka. Jag som har tummen mitt i handen har aldrig tidigare hört talas som varken sinterblock eller silent block men silent block ligger bättre i munnen så verkar ju onekligen som vi pratar om samma "bussning". Tack för det ! Antar att det finns mycket olika varianter på (silent block?) samt bussningar. Bilen är optimerad till 400 hk satt det kanske behövs några starkare bussningar möjligen? Är det någon som har något tips på några bra om det är nu dom som spökar så man kan beställa efter sådana om nu bmw hittar på några trötta bussningar ? |
|
| Om de ska pilla med bakvagnen och du har tankar på att fortsätta modda bilen så kan M3 bussningar och bärarmar vara en bra idé. Hoppas det löser sig fort så du slipper dras med det nu när det fina vädret närmar sig. | |
|
Antagligen har ägaren före skött bilen på ett sätt så du får ta hand om det nu? Här hittar du en komplett sats för fram- och bakvagn till tyskOEM kvalitet eller bättre. Länk Kolla däcksmönstret med en enkrona som du lägger i "spåret" av gummi på in- och utsidan på varje däck. Sen tar du och lägger tummen an mot ytan och då ser du på ett ungefär hur mycket slityta det finns kvar på däcket. Jag hade gåt igenom fram- och bakvagn samt skaffat vettiga däck om budget fanns. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.