AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
12.284

M4 vs. 435i

Sida 2 av 2
Inte nog med det, den har de fulaste fälgarna som någonsin suttit på en m4
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Den här känns väldigt vettig. Fantastisk färg i verkligheten också.

Länk
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Nu gled ni ifrån lite av det tråden skulle handla om :)

Jag vill veta mer om vilka utgifter en 435i har jämfört med en M4. Service ingår första 3 åren i båda så där är det ju 0. Men hur ligger det till mellan år 4-6?

Vad skulle en service kosta där för resp. bil? Vad kostar det att byta bromsskivor+belägg på resp. bil? (Ej keramiska!)

Tack!
Verdi
Allt sånt hamnar ju i skymundan av värdeminskningen. Kan inte vara så stora pengar det skiljer på service och bromsar att det ens är värt att räkna på.

Ska du ha bilen i 6 år? Ett restvärde efter 6 år är väl ca 30%?

För enkelhetens skull, räkna inköpspris på M4 till 800' och en 435i 500'.

Då kostar den ökade värdeminskningen 70% av 300' = 210'

Lägg till något högre förbrukning, något högre skatt, något högre försäkring, något högre service... Över 6 år blir nog skillnaden säkert runt 250 tusen.

Eller 250'/72 = 3500:-/månad.

Klart du kan skruva kalkylen lite mot M4:an om du vill. Typ sätta högre restvärde på den osv. Men det blir nog ändå en rätt stor skillnad i kostnad.
Priserna tickar på neråt i en bra takt: Länk
M3/M4 är en rolig bil men inte värd sina 700' begagnad och verkligen inte 900' ny.
Hade hellre köp en C63S, samma pengar men bra mycket mer monster än M3/M4 samt att man vår en V8 med Bi-Turbo som låter som en sådan typ av bil ska låta.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Dd88, den M3 an på,Novation har väl inte tappat så mycket. Den är ovanligt snålt specad utan läder adaptivt chassi mm. Annars håller jag med om att det rör sig om värdeminskning som den dyraste posten. Visst en m4 drar mer. Jag har svårt att köra min under 1,2. Men vad är det i jämförelse med värdeminskningen...
Om en M4 inte är värd 900kkr ny så skulle väl inte BMW sälja några nya alls? Var det inte alldeles nyligen som X5M E70 var den optimala bilen - men nu är det tydligen MB AMG C63S som är det enda rätta ;-)

I övrigt håller jag med Verdi om att diskussionen om skillnader i kostnader för underhåll är lite snedvriden då värdeminskningen vid 2-3års ägande lär vara den stora posten när bilen väl säljs igen. Dock tror jag att försäkringen blir riktigt dyr för somliga på M-bilen när den väl kommer ned i pris och fått några år på nacken.

Samtidigt lär ju nuvarande M3/M3 bli den sista av sitt slag - nästa lär väl ha ett antal elmotorer och batterier att släpa runt på vilket kanske kan hålla uppe priserna pga ökat intresse på sikt?
Dm3: enligt mig har den allt den behöver förrutom adaptivt chassi. Hade jag haft pengarna så hade jag tagit den och slängt på de kommande öhlinsdämparna, men den måste ner en hundring först.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
More: Du låter lite bitter, har du ens kört en M3/M4 eller nya C63:an? Gillar man att köra bil så är M3/M4 fortfarande bäst i klassen. Gillar man köra fort rakt fram, och mer bekvämt så är C63:an bilen för dig. BMW sexan har fortfarande bättre respons än V8:an och är lättare med mer avancerade konstruktioner så som baklucka, kardanstång tak i CFRP, aluminiumhuv, femlänksupphängning osv det är teknik som kostar.

Sedan kan man diskutera huruvida en C-klass, A4 eller 3-serie bör kosta upp emot miljonen, men att C63:an skulle vara värd priset och inte M3:an är bara fånigt.
Jag har kört en M4.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
BMW M3 vs C63 S. M3:an framstår ju som billig i jämförelse ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.