|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon som har pejl på hur dessa modeller skiljer sig åt i ägandekostnader? Alltså service, skatt etc? Tacksam för svar! | |
| Jag satt och drömde lite för ett tag sedan och räknade på skillnaden mot en 335 och M3 och den kalkyl jag använder som givetvis innehåller en del antaganden visade på att totalkostnaden att äga en M3 var ungefär 50% mer än för en 335. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Vilka poster skiljde mest? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Jag har bara räknat på nästan nya bilar och för mig är försäkringen 200kr dyrare i månaden, skatten en tjuga om jag inte minns helt fel. Däck, garage och bränsle är ungefär samma. Värdetappet skiljer inte heller så mycket (inköp 500k vs 650k). Service räknar jag som "gratis" första året, sen blir x35 billigare. Nu har jag inte kalkylen framför mig men jag skulle säga att det är en marginel skillnad. |
|
|
Får man en M4 för 650kkr? Trodde snarare att priserna skulle ligga 435i 500kkr och M4 750kkr. Om vi räknar på halvering på 3 år och 750kkr så blir det 3,5kkr mer i månaden i värdeminskning för M4. 3,5kkr i månaden är ju en ny 116i på leasing. Tycker inte man kan kalla det för en marginell skillnad. |
|
|
Räknar man på nybilspris så skiljer det ca 200 000 i grund. Skulle tro att M-bilen håller värdet 5-10% bättre över en 3-års period. Då blir skillnaden betydligt mindre. Skulle också tro att utrustningen är mer värd på M-bilen än en vanligt 435. Sen är inte dessa bilar jämförbara i realiteten, jag tror att det är få som faktiskt väljer mellan en M4 och 435, skillnaderna är för stora. |
|
Buspelle |
M-bilar har väl aldrig hållit värdet bättre än standardversionerna hittills. Jag gissar också att värdeminskningen är den post som främst gör ägandekostnaderna högre för M4an vs 435. |
| Kan säga att min F80 garanterat hade bättre andrahandsvärde än motsvarande F30. | |
| Acey, du köpte väl den när den var helt ny modell och sålde tidigt. Räknar vi på 2-3 års ägande från idag så blir det nog inte samma situation. | |
|
Grelle: Tror att situationen kommer hålla i sig de första 3 åren åtminstone, sedan kan det börja se annorlunda ut när garantier, service och liknande börjar gå ut. Den här Länk M3:an är väldigt välkryssad vilket borde vara en nackdel, men när jag snabbt slog ihop utrustningen så kostade den ganska exakt 800 000 ny. Om vi räknar at man fick en normal / dålig rabatt så borde nettopriset varit ca 750 000. Det skulle betyda att bilen nu 4,5 år senare säljs för 65% av nypriset. Det får väl anses som ganska bra? |
|
|
Den här är nyare, lägre mil och billigare. Länk Om jag förenklar och säger att den hade samma nypris (750kr) så har den gått ned till 60% av nypriset på 2 år. Då är det inte längre lika bra va? Jag tror inte att man INTE kan göra bra affärer med M3/M4. Men om man inte vet vad man gör/har tur, så kommer ett M4-ägande ske till en merkostnad jämfört med 435i. Och den merkostnaden är inte marginell. |
|
| Kort om min kalkyl så har jag med värdeminskning, bränsle, däck, service, försäkring, skatt, kapitalkostnader och utebliven intäkt på investerat kapital. Jag behandlar varianterna "lika" dvs samma procentuella värdeminskning, likvärdig utrustning och rabatt, körsträcka osv. Vissa saker är kända ex försäkringskostnad, skatt och i mitt fall förbrukning (använder samma diff mellan uppgiven och verklig förbrukning). När det gäller enskilda kostnader så bleknar allt jämfört med värdeminskningen. Nu räknar jag över fyra år, men åter igen likvärdigt för objekten (inköpspris skiljer knappt 250'). Försäkring är också en post som är avsevärt mycket dyrare för en M-bil (i alla fall för mig, halv för 4' jfr med 9' och hel 8' jfr 21'). Det lär gå åt lite mer däck, bränsle och servicen är något dyrare men det är småpengar i kalkylen och i synnerhet om det baseras på de fyra första åren då service ingår i tre år. Om min beräkning stämmer så skulle kosten att äga en M4 från ny till 5,5 år betyda 1 000 000 kr totalt.. Som vanligt är det nog inte en dum idé att köpa en tvååring som skalat av en hel del värde. Driften är dyrare för en M men inte i relation till värdeminskningen för en ny bil. | |
|
Grelle: Självklart kan man hitta nyimporterade exemplar där kalkylen skevar, men på samma sätt kan man säkert hitta en 335 för 45% av nypriset efter 2 år. Jag menar inte att man gör en bra affär (då får man titta på andra märken och bilar), men att skillnaden i driftskostnader de första 3 åren mellan en 335 / M3 skulle vara 50% tror jag inte på. Jag vidhåller också att M-bilarna kommer hålla värdet bättre än motsvarande 3/435 efter de tre första åren (i procent, inte kronor). Sen får var och en avgöra hur mycket det är värt. |
|
|
Grelle: Nej dom är tyvärr inte nere på 650.000 än, men det är min maxgräns och först då jag kommer köpa en. Räknar med att de kommer ligga där i höst/vinter. Du får en m3/m4 för 740000 idag, oprutat (1 år/1000 mil) Kollade upp skatt, försäkring och förbrukning lite snabbt: Skatt: M3: 2186:- 435i: 1834:- Försäkring (BMW Original, halv, 2000mil, Göteborg, 33 år) M3: 565:- (6780:-) 435i: 519:- (6228:-) Bränsle (2000 mil x förbrukning x 14:-) M3: 23240:- (1936:-) 435i: 20740:- (1726:-) |
|
| Jag tog och bröt isär totalkostnaden och drift och för mig så handlar drift om +39 %. Det som drar upp det är försäkringen för mig, annars försumbara skillnader. Men när jag äger bil så konstaterar jag att det är en totalsumma som ska betalas och då går det inte ducka för andra kostnader, exempelvis utebliven avkastning på investerat kapital och framförallt värdeminskning. Men om man köper och säljer vid rätt tillfälle så ser kalkylen helt annorlunda ut och då är driftkosten intressant förstås. Jag utgår dock ifrån att jag skulle ägt bilen i 4-5 år. | |
| Varför fokusera på driftkostnaderna när värdeminskningen är största enskilda posten.. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Det är lite som DLC skriver - de flesta ljuger för sig själv gällande värdeminskningen. De ser bara till den summa som måste degas ut från kontot varje månad. Utebliven inkomst på investerat kapital märks ju inte om du nu inte investerar så...... Om alla följde DLC (och mitt mantra) skulle vi dock se förre sålda nybilar vilket skulle innebära för oss 2nd hand köpare en katastrof då det skulle inte finns de objekt man vill ha och är beredd att betala för. Gällande skillnader så är det i min värld den post som skiljer sig mest beroende på var man bor , hur man bor och hur gammal man är, plus vilket genus (verkar det som). Vi skrev över M3an på tjejjen nu då hon vill ha en bil om jag trillar och dör (annars ärver barnen den) :) och det blev 600 billigare per år för helförsäkringen - 4989:- helförsäkrat, villa, landet, tjejj och max 1000 mil per år. Men sedan får man inte glömma bort det viktigaste - hur mycket är man beredd att lägga på känslan och det fåniga leendet när suget och den fula Volvo T5 försvinner bort i backspegeln - för mig 1 miljardd minst ;) :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
| Jag har köpt sex st nya bilar trots att jag vetat om att det kommer kosta mycket deg så det finns trots allt folk som medvetet gör dåliga affärer ;) Särskilt min nuvarande 335:a kostar mycket pengar om man gör som jag och köper nytt och behåller relativt länge. Jag är personligen torsk på ny teknik och tycker det är fantastiskt kul att speca och ratta en ny bil där modellen är mer eller mindre ny. Utvecklingen har verkligen varit fantastisk under den tiden jag har ägt bil. Varje ny kärra har varit avsevärt bättre än den förra. Kommer det en M3 touring så kommer jag vara mycket frestad att klippa till på en. Känslan kan faktiskt vinna över det rationella! Jag hoppas jag inte avskräckt någon för att skaffa drömåket, utan klipp till och njut av varje stund bakom ratten. | |
Buspelle |
DLC: Du har en klok och realistisk inställning till ditt bilägande. Delar den till 100 %. |
| DLC: Man lever bara en gång och hela den biten :) | |
| Känner man att man har råd ska man unna sig saker. Känner allt för många som säger att de ska unna sig en fin bil senare och gång på gång skjuter det på framtiden. Varför? Helt plötsligt förändras vardagen. Man blir sjuk etc. Passa på. M-bilarna är fantastiska. Men visst kostar det och värdeminskningar är brutal. Sedna tror jag att det skiljer ganska mycket i begangnatledet beroende på utrustning. Det kom tex ut en m4 idag för under 700 utan tillvalspaneler, adaptivt chassi mm. Den ska vara billigare än en smetad. Vanligtvis tappar en bil ca 50 procent på fyra år om man inte kör för mycket så 650 till nästa år låter realistiskt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.