|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjenare, har lyckas rundat min låsbult på min BMW och har inte lyckats fått låss den. Vart in på en däckfirma ochså men dom gav upp redan efter 5 minuter.. Länk Det är en sån låsbult och den är helt rund inuti. Tänkte se ifall någon här har nått tips om hur man ska lyckas få bort den? Sitter ca 2-3cm in i fälgen så svetsa är uteslutet. //David | |
| tror det bara är någon typ av svets som gäller | |
|
Det bör gå att svetsa dit en mutter av lämplig storlek, har iaf läst att det är så andra har löst detta problem. // Jonas |
|
| Får testa det imorn, vill bara inte skada fälgen men kanske inte har så mycket val i detta läget :/ | |
| kemisk metall eller superlim | |
| Borr + grispitt borde funka | |
|
Svetsa dit en mutter. Du får svetsa i hålet på muttern funkar jättebra. Lycka till. |
|
|
Tror mest på att svetsa dit en mutter (svetsa inne i muttern). Dels för att det värmer upp skruven och dels för att det är väldigt hårt att borra i dessa skruvar. Skruva i övriga skruvar hårt så minskar trycket på låsskruven något. Sedan bör du nog kassera skruvarna som var på bilden - de såg inte roliga ut och anledningen till att du rensat låsspåren i skruven är nog rost! Sedan bör man fråga sig vad en ny fälg kostar - jag var på en verkstad där det låg en söndersågad fälg och frågade vad som hänt - de hade lagt två eller tre timmars jobb på att försöka få loss en skadad låsskruv och sedan frågade de sig "vad kostar en ny fälg?". Det visade sig att det var billiga fälgar som kostade typ 700-800 kr/st.... Det hade varit mycket billigare att såga sönder fälgen direkt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är jag helt borta här. Borde det inte funka att täppa hålet fullt med plasic padding eller kemisk metall eller liknande, trycka dit låsbultsbulten, låta härda. Johan B, du brukar fixa det mesta, är detta för mycket utanför boxen.... / Peter |
|
| Länk | |
| Eftersom bulten sitter hårt kommer varken Plastic Padding eller Loctite att hålla. Inte heller epoxilim. Svets är det enda som gäller. | |
|
Jag ger mig inte riktigt, borra ur lite på sidorna på själva nyckeln så det finns lite mer plats för kemiska metallen. gör rent från rost. på med rikligt och låt härda länge. Funkar inte detta är jag villig att betala 150 spänn för försöket. Daviddav, det kostar inget att försöka.... |
|
|
Jag har lite svårt att släppa detta. Om inte gängorna är helt borta i hjulbulten kanske det funkar med att smeta in nyckeln med fett och någon form av filspån eller tunn sand som fyller ut mellanrummet. Förkasta aldrig en enkel ide även om det låter tokigt. |
|
| Ska göra ett försök under helgen, skulle egentligen ha gjort det idag men generatorremen gick på bilen förut så den blir ståendes till imorgon.. | |
|
Är spåren runddragna och låshylsan redan "snurrar" kommer inte plastic padding eller liknande att hålla - det är rätt stora skjuvkrafter och epoxy mm. blir sprött. Dessa låsskruvar är väldigt hårda och svåra att borra i - man slinter nog bara med borren. Om man inte har dragit sönder hylsan/spåren, och man har misstankar om att man kommer att göra det när man provar, kan mycket väl friktionshöjande medel fungera - de kan öka friktionen med många hundra procent. Det finns speciella medel som är speciellt gjorda för att öka friktionen mellan verktyg och förband, vid lossande av skruvar mm. Har själv goda erfarenheter av sådana och har en liten flaska med sådant i verktygslådorna - det har räddat mig många gånger när skruvarna har varit dåliga i spåren. Men de hjälper inte när spåren som skall greppa mot varandra redan är borta. Ett gammalt "bonna-knep" är grov ventilslippasta mellan verktyg och förband, inte riktigt lika bra som specialmedlen men det brukar fungera rätt bra....när det fortfarande finns greppspår. I detta fallet är det nog bara svets eller som som gäller, men visst: man kan ju alltid testa med epoxy/kemisk metall etc. men man får nog vara beredd på att det inte fungerar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Brukar alltid testa med att banka i ett lite större verktyg, XZN bits eller i kanske mer känd som 12 kants torx. Eller köpa en annan modell av låsnyckel på bmw. Man kan även testa att banka dit en vanlig 12 kants krafthylsa utan på. Tanken är att många vassa kanter skär in i metallen och greppar tag. Funkar inte detta så går man på svetsen. På med ett rör som skyddar fälgen och svetsa fast lämplig mutter. |
|
|
du kan glömma plastic padding. Enda lösning är svetsa en ny mutter på. |
|
|
Hur ser det ut där den sitter nu, kan du ta en bild av fälgen med hålet? Detta är inte ett problem en verkstad med pinnsvets fixar detta på 5 minuter. |
|
| Vi har försökt svetsa men det blev inte så bra så ser värre ut nu, kan ta en bild sen så lägger upp det ikväll :) | |
| ok vad var det som inte vart bra? | |
|
Länk Såhär ser det ut just nu.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.