|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Transocean |
yes, en återkoppling och apropå vikter och folk som inte kan balansera kan följande tilläggas: Nexen ser inte ut som bra vinterdäck, har dock supermjukt gummi. Ser ut som en 195:a i en 205 stomme, kanske borgar det för bättre gräpp? Balansering: 1x 30 g 1x 55g 1x 90g 1x 160g Det är väl bara att leverera däcken till en gummigubbe som fattat att det går att vrida på däck om maskinen säger 160 g? Mina maskinister kom från Polen. Snacka polska. Och påstod att det var kast på fälg. Very bääd |
| Ja men får onekligen precis vad man betalar för :-) | |
|
Om vi utgår från att fälgarna är ok så är ju 160g åt h-vete för mycket, även 90g känns väl lite magstarkt på ett såpass "litet" hjul. 90g går säkert att vrida och få ner vikterna lite på men 160g tror jag blir väldigt svårt att få ok. Förstå mig rätt nu, det är alltså inga bekymmer att balansera bort 160g. Man kan få perfekt balans på ett ägg också men det blir aldrig bra att åka på. Är det så mycket obalans så tyder det nog på att det är fel på däcket. Eller? |
|
Transocean |
Jag skall testa att åka på dom (när vintern kommer) innan jag rebalanserar. Detta var en bakgårdsverkstad som jag anlitat en gång tidigare med bra resultat (just montering av däck). Denna gång verkade dock allting gå åt helvete hos dom. Dom är monteringspartner för däckonline men jag beställde från Bythjul.com denna gång och dom såg ut som ett stort frågetecken när jag frågade om mina däck hade ankommit. Sen när jag själv hittade mina däck inne i verkstadshallen ville dom sätta igång direkt, men jag kunde inte vänta ,så jag bad dom att ha mina hjul färdiga dagen efter. När jag sedan kom nästa dag för att hämta mina hjul, hadde dom glömt hela grejen men satte dock omedelbart i gång när jag var där.. Återigen fick jag peka på vilka däck som var mina och så fick jag stoppa dom när dom var i gång att demontera däck från helt andra BMW-fälgar och så fick vi leta efter mina fälgar.... Mina fälgar var skitiga efter vintern (jag borde ha tvättat dom) men det sket dom i; dom bara rev av gamla balansvikter sådär någorlunda med en Morakniv så att fälgarna var fulla av gamla limrester, satte på nya däck och spraya lite bromsrengörning på stället där vikterna skulle monteras. De var så sparsamma med rengöring att flera vikter gick åt helvete och måtte läggas på en gång till. Killarna var tydligt stressade. Sen när 160g däcket skulle balanseras menade den norska snubben att man skulle lägga vikterna snett på fälgen mens den polska däremot menade att det inte går. Bättre att ha en 30 cm lång rad med alufälgsvikter där maskinen sa de skulle monteras. Och så står man där och har brådis och hela verkstan verkar vara full av idioter.... Jag har endast negativa erfarenheter med polacker i bilbranschen och med norrmän som driver verkstäder och anställer billiga polacker i Oslo. Sahlins gamla gummiverkstad i Arvika var den raka motsatsen. Gamla hjul rätt i tvättmaskin, de berätta hela tiden vad dom gör, balanserade mina däck riktigt bra med endast 5-20 g (inga premiumdäck). Nu har dom tyvärr blivit en del av Däckia med riktig hårda priser så dom var inte aktuella denna gång. I Tyskland tvättas också hjulen, om röda eller gula prickar finns att se på däcksidan monteras däcket efter dom. Gärna med fetare konventionella stålfälgbalansvikter på baksidan(syns inte). Därför så tror jag att felet ligger på verkstaden som jag tyvärr anlitade denna gång och inte på själva däcken. Nexen är ju trots allt OEM-däck på KIA. Det verkar vara så att oseriösa verkstäder tror att bara man har en balanseringsmaskin kan vem som helst anställas för att balansera när dom inte har annat att göra. Sen att nästan alla verkar att strunta i röda/gula prickar som finns på alla däck som inte är HELT runda är också en gåta för mig. De säger..."prickarna spelar ingen roll, vi balanserar ju till noll". I och med att nästan "alla" beställer sina däck på nätet kommer den traditionella gummigubben så småningom att försvinna, vilket jag tycker är synd. Men det är ju klart, de kan inte konkurrera mot däckonline eller dylika. Då får vi montera våra däck hos den vietnamesiska biltvättfirman, norsk-polska biluthyraren (som i mitt tillfälle; värre version av Rent a Wreck med endast skrotbilar) eller hos frisören. |
Transocean |
Idag åkte koreanska Nexen på, körde en liten testrunda till tvätten. De är i alla fall tysta som fan, som dag och natt om jag jämför med mina gamla Nokian R RFT. 9 mm mönster är det på dom. Var lite orolig att dom skulle vibrera, då två av dom behövde mycket balansvikter men det verkar som om polackerna lyckades med balanseringen trots allt :-). Jag tror att jag kommer att överleva även denna vinter trots det ringa priset jag gav för dom 643 kr/stk dim. 205/55/16. |
Transocean |
Idag kom då den första riktiga testdagen för dessa koreanska Nexen-däck. Teststräcka ca 22 mil, temp. mellan -3 + 4 celcius, ca 2 cm snö på vägbanan när oplogad ( ca 1/3 av sträckan). Is under snön ibland. Ibland snö blandad med salt. Bilen gick hur stabilt som helst. Litar inte på däckstester utan testar hellre själv genom att provosera bilen då vägen tillåter detta. Hastighetbegränsning 90 km/h, medelsvåra förhållanden, ökar upp till 120, bilen går stabilt. Bromsar bra, sidogreppet känns bra. Omkörning i en brant backe med 7% stigning, högra filen plogad, saltad, omkörningsfilen oplogad/osaltad ca 2 cm snö. Kurvig väg. En Toyota Avensis med dubbdäck vägrar att släppa förbi. Håller samma fart som Toyotan fast jag ligger på den oplogade delen av vägen(omkörningsfil). Så fortsätter det genom hela svängpartiet och när vägen rättar sig blåser jag lätt förbi fast det är en del lössnö under däcken. Dessa får absolut godkänd från mig, rätt bra marginer innan det börjar att släppa, så vid normal körning är dom trygga. |
| Kul med återkoppling :) | |
| +1 | |
|
Kul med erfarenheter från verkligheten. Kan bli lite väl mycket pekpinnar ibland. Moral, blandat med status och poserande, jag har minsann michelin etc och sen blir man offer för sin egen osäkerhet. |
|
| Själv skulle jag inte spara in på kronorna när det kommer till vinterdäck. Det känns mycket tryggare för mig att köra på däck som jag vet levererar när det behövs. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.